Vikten av Hälsan

DSC06053

Döm om min förvåning då jag öppnade reklamhögen denna vecka, ja första sidan på en av butikernas blad gjorde mig inte så positiv.

DSC06054

Men väl då jag öppnade så insåg jag att fredagens middagsbjudning med goda vänner ska bli riktigt rolig att förbereda och tillaga.

DSC06055

Sen att resterande butiker levererade en hel del grönt till bra priser med men antar att det blir lite torghandel med.

DSC06055

Jag är ju ledig denna vecka, Putte åker fram o tillbaka till Norrköping lite kortare svängar så det blir en hel del matlagning kan jag lova. Började redan imorse innan jag följde honom till tåget så att jag bara kan plocka ihop det jag är sugen på.

DSC06057

En stor skål med sallad, en form med rotfrukter för rostning, bönsallad (som även kommer bli bönbiffar), en kastrull förberedd för grönsaksgryta, broccoli och paprikasallad.

DSC06058

Har man förberett bra, så behöver man inte falla i ”fällorna” i att handla onödiga energibovar, eller hamna i svackor så man själv blir en energibov bland vänner med lågt blodsocker och uselt humör.

34908_orig

Det finns ju som sagt olika former av energibovar, dels dom som omger oss i form av personer, de som liksom äter upp dig psykiskt, suger ur varje liten droppe ur dig och hur du än försöker värja dig kommer de med sina huggtänder och ifrågasätter ALLT du gör och tycker inte du är vatten värd för att de minns vet och kan bättre än du.

energitjuv2

Dessa energibovar kan vara svåra att värja sig från, på arbetet kan du kanske inte bara pysa iväg ifrån dem men försök hitta ditt sätt att stänga av, för dessa energibovar är minst lika farliga som energibovarna som prydde framsidan på ett av reklambladen, skräpmaten som ”ger energi lika snabbt som de suger musten ur dig”. För de personliga energitjuvarna förstör så mycket i ens liv, håller en fången, jag har flera gånger rasat samman under deras grepp så har någon annan vänlig själ fått kommit och städat upp efter dem och fyllt på mina själsliga energidepåer.

energitjuv

Men de energibovarna som finns i butiker/snabbmatsställen kan Du med smarta medel undvika på ett enkelt sätt, att alltid ha nödlösningar, nödproviant i väskan, i skrivbordslådan, i kylen. Små mellanmål, förberedd middag i kylen, små färdiga lådor med hemlagad mat i frysen. Jag kan aldrig laga en portion mat, utan det som blir över trollar jag ihop något annat av, eller om det går, fryser jag in.

dålitmellis

Tänk vad onödiga tjafs det blir ute bland oss för att människorna INTE bryr sig om vad kosten gör med kroppen, blodsocker dippar och toppar, humör upp, humör ned. Att ALLTID ha en plan, kanske även en plan B om något skulle strula på vägen hem.

tjockis.gif

En person som är energitjuv kan ju lätt få dig ledsen, och trösten kanske du tror finns i chokladkakan men är det verkligen så? Ska denna människa få ditt blodsocker att åka upp och ned, och kanske göra dig lika irriterande för omvärlden som den själv, ta ut aggressionerna på en löparrunda, gymmet, ett boxpass eller vad som passar. Men låt INTE människan få dig att lockas av onödiga frestelser som äter upp din energi än mer, för piggare blir du inte, och glad kanske du blir för stunden men kan du inte ”stänga av” så måste du hitta ny energi någon annanstans, för den energi som finns i chokladen är inte sådan som ersätter energin som någon tog av dig…

DSC06059

Nej, ha nötter, torkad frukt i väskan, avokado, gå förbi torget och köp jordgubbar, slink in på ICA köp en kesella eller keso, kokta ägg. Njut av den energi du ger din kropp och gå sedan lös på ett rejält träningspass till musik som får dig att MÅ bra.

Även-fysiskt-aktiva-kvinnor-är-för-stillasittande

Lått kropp och knopp hitta samspelet igen och känn hur din energi och ork kommer tillbaka! För den känslan är helt obeskrivlig, det kan Jag och många fler skriva under på. När energin man får efter ett träningspass, ilskan och irritationen är borta och du känner hur du finner att kroppen och knoppen går hand i hand igen.

words

Och hur du lyckades besegra BÅDA energitjuvarna som var på väg att förstöra Din dag men att Du gick segrande ur striden!

HEJA DIG!

(Ja apropå mellanmål, en av butikerna hade visst 3 liter Kvarg/Kesella till toppen pris med, kanske hinner man på)

För som Ni vet har jag ju lagt ut en del förslag till Arla för att de ska kunna utveckla sitt sortiment

Ett av tipsen, har jag fått som förslag från en vän, som själv testade fram hur det fungerade

IMAG0649

Nyponsoppa, Vaniljkesella och mjölk.

(Tack Laila för bild och förslag! )

Jag skrev dock om det lite i mitt förslag på Arlas sida;

”En drickbar kvarg med nyponsmak berikad med probiotika. Fiberrik, fylld med c-vitamin. Bör gå att ha osötad, så den passar lika bra som ett ”börja äta igen mål” efter en maginfektion eller då magen bråkar vid stress…”

Så Nu får jag se om jag lyckas hinna på burkarna med Kvarg på City Gross och löpa amook i köket denna vecka och testa de andra förslagen.

DSC06061

Vissa har jag ju redan testat, tyvärr var den ju inte laktosfri den på City Gross så jag själv kan ju inte äta alla prov själv (en halv burk fixar nog magen utan problem men inte 3 KG!), får försöka hitta ett gäng som är villig att testa.

Så vad blev det då av det jag fixade imorse?

För att fylla kroppen med näring och energi så fick jag ihop detta till lunch;

DSC06060

Chilirostade rotfrukter och svamp

Bönbiffar med paprika och lite rökt lax (för extra smak och sälta)

Blandade lite av salladen på de gröna bladen med avokado och oliver

Och en tomatsalsa till det hela

Resterande av tomatsalsan som blir kvar idag, liksom det som är kvar av den rökta laxen kommer användas på onsdag till den kungsfisk jag ska göra i ordning åt mig och Putte till lunch.

Vill Du lära dig mer om mat, energi, träning och näring

Hur allt hänger ihopoch hur det kan få dig att Må bra

Samt kanske lära Dig och Dina vänner att förstå

Vikten Av Hälsan?

Tveka inte att kontakta oss

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

