Vikten av Hälsan

DSC05544

Hörde på radion imorse att försäljningen av läsk, öl och vatten stigit med 10% dessa varma sommarveckor, ja glassen hade visst stigit med 40%. Men att tro att söta drycker och svalkande söta glassar dämpar törsten är fel, ju mer sött, drycker med alkohol och koffein, dessto mer vatten behöver du tillföra kroppen.

 barnmedglass

Jag vet, av egen erfarenhet, vätskebrist för något år sedan, slutade med ambulans, något år innan, slutade det med att jag svimmade då jag druckit läsk istället för vatten under heta sommardagar!

Visst kan det kännas som en kall sommardrink, en iskall öl, ett glas saft med isbitar svalkar men det som händer att det drar ut än mer vätska ur kroppen.

trött

Frossa, orkeslöshet, yrsel, huvudvärk, förvirring och diarré är bara något som kan komma av vätskebrist. Ja, du kan även svälla i leder av både värmen och vätskebrist.

vattenglas

Så glöm INTE vattnet. Det svenska kranvattnet är gott nog men det går att göra svalkande drycker av bubblande vatten och frukt lika gärna så får man både vätska och bären/fruktens nyttigheter utan att det är något som drar vätskan ur kroppen.

DSC06043

Jordgubbar, Ramlösa, Passionsfrukt

DSC06044

Mixat till en svalkande somrig dryck

(och ja, du kan tillsätta rosé/vitt vin om du önskar men GLÖM då inte att dricka än mer vatten)

Och för att man ska dricka lite extra kan man tillsätta lite extra sälta i maten om man har svårt att dricka ändå, Oliver, salta naturella frön och nötter kan strös på sallader.

DSC06042

Igår lunch passade det bra med en grönsaksomelett med rökt lax och en enkel sallad, grönsaker ger också vätska men inte nog, och för att jag ska dricka ordentligt ser jag till att sältan i maten kommer ifrån sådant som är salt i sig själv, eftersom jag inte saltar maten i ”onödan”

Eller som denna söndags middag tillsatte jag ansjovis på fisken och extra stora vattenglas fick stå på bordet.

DSC06046Vittling med pepparrot och sommargrönt

till det serverades även en spenatsallad med rädisor och morötter

DSC06052

Gjorde en rejäl skål, eftersom jag blir själv imorgon så har jag till lunch

och gjorde två stora skålar med linssallader när jag ändå höll på

DSC06045

En med majs, jalapeno och svamp

Och

En med rödbetor och vitlök

För som vanligt då jag pysslar i köket gör jag rejält på en gång.

Så veckan som kommer har Fröken semester, reklamhögen för veckan ligger framför mig så jag får se vad butikerna erbjuder denna vecka. Små planer för veckan, och den LÅÅÅNGA väntan är snart över, på Onsdag smäller det, Gyllene Tider kommer till stan. Jag ska vara ärlig, det är fjärilar i magen, tårarna hänger i ögonvrån för de är lycka för mig, då Putte inte når mig, då allt är som värst, är Gyllene Tiders musik det enda som når in i min själ, texterna musiken, det är något magiskt, som ger mig ”må-bra feeling”.

Så följ mitt och Puttes företag på Facebook, små planer och möten inför hösten är inplanerade, eventuellt en föreläsning i september på Sport/Friluftslivsmässan i september, cirklar på medborgarskolan, Hälsodag med ”MarationChatrine” i september… Och nog ska vi bege oss ut och försöka få människorna att förstå Vikten Av Hälsan

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

