Vikten av Hälsan

Sommarlycka

Ja,det är vad som bubblar i mig nu

bubbla

Inte några porlande rosébubblor, inte några söta sockerdricksbubblor eller, utan bara ren skär sommarkärlekslycka, Ni vet lite så där ”tonårsförälskelse”. Ja, jag vet, vi har snart varit tillsammans i TRETTON år (vår 13-årsdag firar vi en hängmatta på Jamaica i december) men det är så det känns. Jag mötte honom vid tåget igår, såg hur han klev av där, och det bubblade till i maggropen, för att han är MIN, lite grålätt i tinningarna de blå ögonen tittade efter MIG. Känslan av totalt lycka. Och att jag dessutom hade lyckats få en extra dag med honom, gjorde allt bättre.

Varje söndagkväll börjar oron gnaga i magen, måndagmorgon försöker jag mota bort så länge som det går men när den väl kommer och jag inser att han åker iväg, kommer tårarna men jag vet att han har det bra där borta, att han mår bra och får göra det han brinner för så jag biter ihop veckorna i genom.

Och varje gång jag är ledig helg så inser jag hur lycklig han får mig att känna. Varje litet busigt leende. Idag på förmiddagen, på gymmet, så plirade ögonen mot mig. Är inte det lycka så säg? Lycka kan INTE köpas för pengar, för HAN får mig lycklig. Sommarkärlekslycka så får min lilla sommarsemestervecka börja.

soldans

Sen att vi tillsammans njuter av sommaren med god mat och en ”Soldans på min grammofon” gör inte den sämre, för vem behöver alkohol då man har den man älskar i sin närhet? Jag har spenderat tretton år, av mitt tjugosju-åriga liv med honom och visst var jag rädd för att jag skulle känna att det var skönt att bli själv men den var helt obefogad. Saknaden och längtan efter honom då han är borta räcker för mig, som bevis på att det är kärlek mellan oss. (Ja jag saknar även ”Jag är hungrig, finns det något jag kan stoppa i mig” meningen då han kommer hem sent från träningar)

Så dessa tre dagar vi får tillsammans nu innan det är måndag igen, spenderas bara med saker som får oss att må extra bra. Jag började med bus imorse då han trodde att jag skulle jobba idag och börja sex, men då han vaknade till vid sex låg jag kvar, så han väckte mig lite snällt och frågade om jag inte borde vara på jobbet men flinade till o mumlade ”kompledigt” och även klockan var i ottan så log han sitt bredaste och det mest äkta leende man kan tänka sig.

IMAG0210

Morgonpromenad i solsken, träning med vänner, vidare besökte vi torget för att handla svenska grönsaker, då de stora kedjorna här i stan verkar ha bojkottat våra svenska odlare denna vecka och bara har importerade grönsaker men vårt favorit par stod och sålde en massa härligheter, så passa på att frossa Ni också i de svenska läckerheterna.

Som exempel kan jag ju ta att Willys bara hade tomater från Holland, mellan 12kr/Kg-30kr/Kg, COOP tog 35:-/Kg för svenska, Sockerärtor för 99:-/KG från Guatemala. Visserligen svenska, men från förra året, morötter och rödbetor på Willys 19:-/KG, och inte ett knippe så långt ögat nådde av rödbetorna.

IMAG0213

På torget hade de svenska sockerärtor, bondbönor, spritärtor, knippen av lök, rödbetor, morötter, blomkål, broccoli, svenska tomater, både kvist och vanliga. Jag handlade en kasse med härligheter för 60 kr, fick en hel del;

DSC06036

Besökte även Peter på GävligtGott och inhandlade en ny krydda och en varsin havtornsströmming som intogs som förrätt denna lunch, under tiden laxen gick klart på grillen.

För jag skrev ju igår att min fisklåda i frysen var tom men hittade en bit fryst lax imorse då jag gick igenom de andra lådorna men bara för att Ni förvarar varor i frysen håller de inte i all evighet.

Fet fisk som lax, makrill, strömming liksom fläskkött håller MAX 6 månader i frysen, mager fisk som torskfiskar håller upp till 12 månader, lika så nöt och viltkött. Men fick information från vår fiskhandlare nyss, att deras fisk, även de feta sorterna håller på till 1,5 år i frysen just för att deras fisk fryses ner innan den doppas i vatten och blir glaserad.

brobergsfisk_head2

Och det är just deras fisk vi väntar på nu, för vi får vår leverans idag, då Fiskhandlare Broberg kommer på besök. Jag hoppas fler tar chansen att uppleva skillnaden på denna fisk. Vet att GävligtGott´s gäster kommer kunna smaka på den sen i alla fall.

Så eftersom jag hittade denna lax, så var det bäst att tillaga den på en gång;

DSC06038

Laxen gick på grillen med ansjovis och den sockerfria senapen  från Gävligt gott, de foliebakade grönsakerna fick smak från den nya kryddblandning med ramslök från samma ställe. En sallad med mangold och svenska sommarprimörer blev tillbehör

Sommarlycka för kropp och själ, måltid fylld av näring och energi, ja som alltid kryddar jag maten med kärlek också.

Gör det Ni också, för jag lovar, ger man kroppen den näring den behöver upplever man saker på ett nytt sätt.

För med ett stabilt blodsocker blir livet/hälsan så mycket bättre.

Kommentera

Etikettmoln

