Vikten av Hälsan

Jag, i en godisbutik

barnmedklubba

Nej, jag är nog som ett barn i en godisbutik, eller hur var det nu, som en vuxen i en godisbutik med barn, som visar allt som ska upptäckas och läggas i den där gigantiska påsen. För som jag skrev för inte så länge sen, så är det ju de vuxna som gör valen åt de små.

godismun

Det var ett intressant inslag på nyhetsmorgon i ämnet idag; http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/l%C3%A4karens-r%C3%A5d-om-barns-sockerkonsumtion-2404003

socker-det-vita-giftet

Det jag kan sammanfatta det hela med, rent socker är ingenting kroppen behöver och inget vi behöver vänja våra barn vid.

Så i vilken godisbutik har jag då varit i?

Helt vanliga torghandlare har jag besökt;

DSC06018Bondbönor

DSC06023

Sockerärtor, späda knipprimörer; rödbetor och morötter

DSC06024

Som citronrostas i ugnen

DSC06026

Och jag bjuder på en inspirerande måltid som sprider dofter av citron och örter i hela lägenheten;

Halstrad långa, citronrostade primörer, hummus, grönärtpuré med senap, syrlig avokado och paprikasallad, rostad squash med basilika och vitlök, tomatsallad med bondbönor och knipplök, fröken Loo´s västeråsgurkspickel, gröna blad, rostade frön.

De svenska grönsakerna är i säsong nu, och riktigt billigt, de ska tas tillvara på. På alla möjliga och omöjliga sätt.

Och varför använda en speciell produkt till en sak?

DSC06021

Kryddan jag har på långan är egentligen till för en ”bea-dip” men jag twistar den på fisken istället. Och i den gröna ärtpurén har jag en sockerfri senap, och det är inte en vanlig dijon, utan en svensksenap, helt fantastisk. Dessa två underbara produkter och mycket annat finner Ni hos GävligtGott http://www.gavligtgott.se/

Så någon godisbutik har jag INTE besökt, och inte kommer jag göra det heller, för att bara gå förbi hyllorna med plockgodis i affärerna får både mig och Putte att rygga till, för det stinker hemskt. Tänk vad allt som finns i de där färgglada bitarna, vad de gör med kroppen. Tillochmed lukt och smaksinnet försvinner, så att det äkta, det riktigt goda INTE smakar bra, utan att det finns något sött på!

Tänk bara på vad människor reagerar olika på jordgubbar, med eller utan socker på!

sockerpågubbe

Vilket Vi inte skulle äta idag

DSC04137

För frukt är sött nog i sig själv.

Prova Du också, det tar tid att vänja av både kropp och smaklökar med socker men Du kommer märka en STOR skillnad på ALLA smaker när Du väl gjort det.

Det är så väl värt det, både på alla smaker på känner, men främst för den egna hälsan!

Vi vägleder dig på din resa, ta med dig, vänner, familj, arbetskamrater på samma resa.

http://www.viktenavhalsan.com

http//www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

