Vikten av Hälsan

agcwmbqgmouw9msnr9y4vw

Det är ingen nyhet, att det är stora skillnader i samhällsklasserna på hur hälsan är. Jag HATAR ordet över, medel och under klass, vi lever i västvärlden i ett land som ska ha bra BNP, ge donationer och bidrag till u-länder vilket är helt jätte bra.

Bild

Barnen i Afrika, invånarna i Ryssland, Ukraina, Azerbajdzjan, Haiti, Kuba, alla har lika stor rätt att ha en god hälsa men vart hamnade vår egen befolkning någonstans om jag får fråga?

Ännu en tidningsartikel om hur motionsloppens deltagare tjänar över medel per år, hur deras hälsa är bättre än de med lägre utbildning och bor i ”utsatta” områden. Dels kan jag ju säga att det inte är så konstigt att de som deltar i ett lopp tjänar lite bättre för vad jag förstår så kostar en startplats en del, har i och för sig inte tittat på de största som ingår i en klassiker men de mindre ”tidningsloppen” kan gå på runt 600-700:- och då ska man ta sig till staden där loppet går dessutom, och 600-700 är några månader på ett gym, för ETT lopp.

Bild

Så på sätt och vis förstår jag det där då de tittat på medellönen men tyvärr så är det ju den bittra sanningen bortom loppen med, att det är en klassfråga om att ha en god hälsa, att ta hand om livet och hälsan.

snabbalösn

Stillasittande, mat med energi utan näring i de lägre klasserna, kan det gå ihop med hur man mår psykiskt, kanske arbetslös/ensamstående eller något annat som sätter sig på psyket som gör att man inte ORKAR bry sig om att ta hand om den fysiska hälsan. Värk botas med tabletter, nedstämdhet botas med tabletter, sömnlöshet botas med tabletter.

Bild

Ser Ni mönstret? Allt löser sig med några tabletter istället för att man ger dessa människor stöd för att börja att Må bra och de också kan få en god hälsa, som deras ”grannar” i villakvarteret en bit bort.

Jag är absolut inte emot att vi hjälper länder runt omkring oss MEN även befolkningen här i Sverige MÅSTE börja MÅ BRA och har de inte råd med en egen morot så MÅSTE någon ge dem morotsfrönen och sedan hjälpa dem att odla moroten de sedan kan springa efter.

liliputte

Jag och Putte ställer mer än gärna upp med att hjälpa till att odla frön och sedan se morötterna skördas och sedan skapa en hel odling med morötter för att både stora och små ska kunna få en bättre hälsa.

svenska-mynt-piller

För även om jag förstår att folk tittar i plånboken en extra gång innan de köper något så kanske de bara ska lära sig prioritera om lite i sitt livspussel för att hitta sitt morotsland.

Min morot då jag började, var att INTE få ständig värk, jag VILLE sluta med alvedon, jag ville kunna handla kläder på VeroModa igen, för deras kläder hade jag växt ur. Vakna upp och inte ha ont i halsen och det gick med bättre mat och att lägga till motion i mitt liv.

morot

För en morot behöver inte vara ett lopp men det ska inte heller vara något som Du sår och sedan glömmer bort, för ett frö måste vårdas, precis som din hälsa, din kondition. Den måste ha näring, precis som Du.

DSC05990

Senapsrostade grönsaker, bönfylld paprika och en svensk primörsallad toppat med avokado

Detta fick bli min näring och energi denna dag, som dessutom är en köttfri måndag.

Hemlagad mat med säsongens varor och butikens erbjudanden kan bli riktigt billig, god och nyttig.

Behöver Du hjälp att så dina morotsfrön, odla dem och skörda dem?

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

