Vikten av Hälsan

grilla

Det var inte länge sen jag drog upp mitt senaste inlägg men jag insåg imorse att jag måste blogga igen

och gå ut med en VARNING och en UPPMANING till er, för jag antar att det ska grillas i sommarsverige denna soliga helg.

köttdisk

I butikerna är hyllorna fyllda av kött, marinerat, omarinerat, svenskt, importerat, mörat, vakuumpackat.

köttfabrik

Det är oändligt med olika sorters kött där ute och det nyaste nye ”inne”köttet är ju det amerikanska.

Jag själv har inte tänkt mycket på det med tanke på att vi så gott som aldrig handlar sådant kött och ALDRIG importerat kött.

ganado-en-feedlots-e1291590002920

Men igår fick jag upp en intressant och äcklande artikel på Aftonbladet;

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17117533.ab

 

Och det är INTE bara på ICA detta kött finns

IMAG0190

Detta fanns på Willys imorse och i hörnet en Cowboy på häst.

cows

Som om köttet skulle vara fångat ute i det vilda med lasso. Jag tror inte de behöver lasso för att få in djuren innan slakt
då står i sådana här fållor och trängs, fast jag kan ju tänka mig att de blir spritt språngande galna om de skulle lyckas smita ifrån vallningsfållan för att ta sig in i djurtransporten. Om de nu kan gå/springa som en normal kossa efter att ha blivit behandlade på det där sättet under sin uppväxt. Det har åkt över hela jorden för att hamna i kyldiskar hos oss, under så ”fina” namn och till ett väldigt dyrt pris, och djuren har blivit behandlade på detta sätt. SKAMLIGT!

feedlot

Så OM Ni nu ska köpa kött att lägga på grillen i helgen… Se till att det åtminstone är svenskt och helst, ekologiskt, om Du har möjlighet, besök en bondgård och låt barnen få se hur djuren verkligen SKA ha det, och är VÄRDA att ha det. Det finns öppna gårdar runt om i landet och vilket barn vill inte klappa små djur och se traktorer, kanske plocka lite grönsaker.

bonde

Annars kan Ni faktiskt grilla fisk, det finns många fiskarter där ute som passar fint på grillens glöd, välj fisk från säkra bestånd, eller gör som oss, beställ fisk från Islands levande vatten, vi handlar från fiskhandlare Broberg http://www.brobergsfisk.se

Och idag, blir det både isländsk fisk och svenskt lamm till vår grillunch

DSC05973

Rimmad långa, med citron, vitlök och citronverbena

Lammytterfilé med Gävle Latino krydda (från GävligtGott)

Salt avokadosalsa (Kapris, citron och oliver)

Fruktig ruccolasallad

Bön och majssalsa

Broccoli, blomkål, västeråsgurka i citrontimjanvinäger

Örtig tomatsalsa

Hummus

Och självklart ska det även grillas grönsaker som får en dusch av citron över sig.

Kommentarer till: "Tänker Ni grilla i helgen?" (1)

  1. […] inlägget igår (https://halsoatiin.wordpress.com/2013/07/12/tanker-ni-grilla-i-helgen/ ), om det ”nya” ”fina” amerikanska köttet som säljs i butikerna nu, till […]

Kommentera

Etikettmoln

