Vikten av Hälsan

Ännu en dag jag inte hade tänkt blogga men tänk, ännu ett träningspass som skapade lite tankar och minnen som dök upp.DSC04238

Putte kom hem idag, och han ville ute och springa, följd med ut i spåret, drog av en runda på 7 km, egentligen så orkar jag varken bry mig om tid eller kilometrar jag vill känna svetten rinna, hjärtat pumpa och pulsen slå i takt med att löparnaskorna rasslar mot underlaget men idag kapade jag tiden på rundan, då jag sprang samma sväng förra veckan med honom.

DSC03020

Och där och då, i spåret med honom kom tanken, det fanns en tid i mitt liv då jag INTE orkade springa två km, det var en tid då jag blev andfådd av att gå den sträckan. Att springa mellan två stolpar och det kändes som om att jag skulle DÖ, men det gjorde jag inte, utan jag har byggt upp en kondition som MÅSTE underhållas, kanske hade jag DÖTT om jag gett upp där i spåret men jag tog det i små steg.

trötthjärta

Gick, joggade om vart annat, utökade sträckorna, rundorna, dagarna, tillslut blev två km, tre, som blev fem som nu blivit sju, kanske blir det en mil en dag, det får vi se. Det viktigaste är att underhålla konditionen men jag tror inte att jag kommer kunna ta ett löparpass med Usain Bolt på Jamaica då vi kommer dit i december, fast även om vi har semester där borta, kommer nog inte träningskläderna lämnas hemma.

swept-away-negril-jamaica-resort

Och det tycker jag inte Ni ska göra på Er sommarsemester här hemma heller, för tänk på att ett träningspass INTE är längre bort än ett par löparskor.

DSC05971

Och efter ett träningspass behöver kroppens energidepåer fyllas på med näring och energi;

DSC05972

Ugnsstekt lax på grönsaksbädd. Spenatsallad med melon och avokado, toppat med ägg och ärtskott. Fröken Loo´s pickel som tillbehör. Har tagit reda på melonernas kärnor och låter dem rostas med laxen i ugnen.

Allt annat än vad Jag gav min kropp efter mina små försök till träning förr, då hade man ju faktiskt rört på sig och fick allt ta en extra stor godispåse i affären, och nog behövde kroppen både oboy, smörgåsrån med ost och rostade mackor med smör.

rosstadmacka

Det säger sig själv, att det inte fungerar men även det tog jag och förändrade i små steg, mindre godis i veckorna, färre godisdagar, lite grövre bröd, annat pålägg, som sedan byttes mot hembakat surdegsbröd. Eller kesella med bär. Ägg. Varför inte ett mellanmål som detta;

DSC05967

Havtornsströmming (från GävligtGott) med kokt ägg (många väljer makrill och ägg, jag har en annan favorit)

Kommentera

Etikettmoln

