Vikten av Hälsan

”Ordinerar Motion”

Tänkte inte blogga idag men ett litet inslag på de lokala nyheterna (http://www.tv4play.se/program/nyheterna-g%C3%A4vle?video_id=2389322) fick mig att tänka på gårdagens inlägg, och kan lätt återkoppla till det.

pillerburk

Fysisk aktivitet på recept, utskrivningen av motion på recept ökar i länet, ännu ett bevis på att länet mår dåligtmen det händer ju något i rätt riktning i alla fall, och som Sara Sjölin säger i inslaget är att medicin hjälper just då
och på stället men med en massa biverkningar, motion hjälper, nu, då och sen, utan negativa biverkningar, utan bara
är positivt för hela kroppen, både kroppsligt och själsligt så hjälper motion till att man mår bra.
Okej, Du kan bli svettig, få lite träningsvärk MEN våra kroppar är till för rörelse

framför

Och Du MÅSTE ta dig tid att använda kroppen så som den är skapt, den är inte skapad för att sitta vid ett skrivbordi åtta timmar, sedan i en bil, och i soffan, är det ont om tid efter jobbet, KRÄV av Din chef att Ni som anställda ska få
träna på arbetstid, det kan faktiskt lösas på ett rätt smidigt sätt, någon, t.ex. Putte kommer ut till arbetsplatsen och kör
träning före jobbat/på lunchen så har lite motion blivit av just den dagen.

träning

För det hjälper INTE att du köper det där kortet på gymmet, Du MÅSTE använda Din kropp också,låta svetten rinna, hjärtat slå lite hårdare, kanske skapa lite mjölksyra.

kranskärl

Men, ska det behöva gå så långt att en läkare ska behöva skriva på ett gult papper, ”Ordinerar Motion”
för att det ska bli av?

Far1

Ja, kanske, det behövs väckarklockor för många innan de tar sig en vändning.

Jag vaknade upp, till hälften själv, till hälften av en läkare som sa att mitt onda knä berodde på att jag var otränaddet blev starten på något, och när jag sedan började träna, gav det ena det andra, jag vet att det går att ”träna och äta bort”
värk, ansträngningsastma, förkylningar, rygg/axelproblem, huvudvärk, på köpet försvann alla de överflödiga kilon jag hade.

backpack_97582469

Och skulle jag sätta på mig en ryggsäck med den vikt jag hade, skulle jag genast få ont i både rygg och knän igen.

Det ena ger det andra, motion och kost, går hand i hand, och är två viktiga pusselbitar i att förstå Vikten Av Hälsan och att börja må bra.

slutastressa

Med små medel, kan Vi hjälpa Dig, innan det har gått för långt, satsa på Dig själv, din egen hälsa, Dina barns hälsa, Familjens livsstil.
Låt hösten bli starten på något nytt, med små steg. Vi skriver inget på gula lappar, vi vägleder Er bland butikens hyllor, hem i köket, med effektiv träning för Alla.

Men för många, krävs det där gula pappret för att de ska komma i gång, och dem står jag tätt intill och ger dem råd och stöd på vägen, för ALLA har rätt att Må Bra!

noteasy

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

