Vikten av Hälsan

Fröken Tipsar

Inspirationen flödar denna lediga dag, en morgonpromenad startade dagen som sen följde av midsommarbak;

En kesokaka med jordgubbar blev det

Bild

BildBild

300 G Keso
2 Ägg
1/2 Banan
1/2 Dl Hackade nötter (av valfri sort)
2 Msk Gojibär (Kan uteslutas)
Jordgubbar

Sätt ugnen på 200 grader

Mixa bananen med äggen.
Tillsätt keson, nötterna och gojibären.
Häll smeten i en form
Skiva jordgubbarna och lägg dem i formen.

Ställ in i ugnen ca. 20-25 minuter, tills kakan stelnat.

Som sedan blev en tur till affären med mamma o pappa för handling, och jag verkligen passade på att frossa bland alla toppen priser på grönsaker som var denna vecka

Bild

Så inspirationen flödar verkligen denna dag, kan knappt hålla mig tills jag får börja pyssla med middagen som kommer bli Lax och spenat”frittata” alá Fröken Loo, men tills lunch blir det;

Bild

Kungsfisk med pepparrot och dill, citron och persiljemarinerade grönsaker och spenatsallad.

Jobbar hela midsommarhelgen men visst kommer det lagas mat här hemma för det, strömming, sill, pepparlax finns i kylen, ägg, ansjovis men allt kommer serveras på Frökens egna lilla sätt, med en stor blandning av grönsaker.

Ja, jag vet, sill innehåller socker men jag dricker inte lagen, och visst finns det sillsorter där ute utan socker, men med en massa ”härliga” sötningsmedel i, och de jag kan säga, jag har smakat och sötningsmedlet hade satt sin egna lilla smak på sillen! FY! Jag tycker sillens nyttigheter i omeg3-väg överväger den sockermängd som jag får i mig.

Det är mycket annat där ute som folket handlade i midsommar kaoset som sätter värre spår i hälsan än sockret i sillspadet kan jag ju säga!

Kommentera

Etikettmoln

