Vikten av Hälsan

Ro

Låter det konstigt för dig?

DSC05801

Camilla Rova var vår lärare genom utbildning, kanske känner Ni igen henne från både böcker och tv?

Min stora Lata Familj är hon med i just nu

Skulle jag också tycka, om jag inte spenderat helgen på en Hälsoinspiratörsutbildning som verkligen varInspirerande.

DSC05802

Den gav verktyg till det egna livet, och därav rubriken, jag bör (ville skriva MÅSTE men det finns inget som heter MÅSTE fick vi lära oss) bli bättre på att ge mig själv återhämtning mellan jobbet i köket på sjukhuset och jobbet med det jag brinner för, även om företaget ger mig så otroligt mycket energi så kan det bli för mycket positiv stress/press som tillslut kanske gör att det inte blir så mycket mer av Vikten Av Hälsan än vad som blivit nu.

Återhämtning är ju olika för alla. Vad är det för dig?

hjul3

Hela livet ska ju orkas med, om en bit, i ditt livshjul saknas eller går helt itu, hur ska då livet kunna fortsätta rulla på? Lite luft kan saknas i några delar och ändå fungerar livet, men om det tillslut blir tomt, hur ska du då kunna väja för de olika hinder som kommer i din väg?

hälsolåda

Vi har verktygen i vår ”Hälsolåda” nu och kan hjälpa Er med att se över hur Ni kan få mer luft i era Livshjul, hur varje bit i livet måste passa in, det går inte bara att plocka bort något, utan att ersätta det med något, se det som en utmaning som vi tillsammans ser till att Du fixar. Med träning går allt, knyta skosnören, cykla, lära sig prioritera, hitta en träning som passar in i ditt liv, bryta ovanorna och få in nya vanor, kom ihåg; ”Livet är ingen kamp” men sluta ALDRIG att sträva mot Ditt mål även om det känns motigt.

modigt

Är ditt mål, att börja Må Bättre, sätt upp delmål, för du kan inte få allt på en gång, även om dagens löpsedel på Aftonbladet skrek ut

DSC05826

”Hur lätt det var att gå ned i vikt för läsarna”. Men är det så enkelt? Nej men alla kan hitta strategier för att göra det lite lättare för en själv för ingen människa är den andra lik, så var inte så hård mot dig själv, sätt delmål och kom ihåg att belöna dig själv MEN;

Belöning kan också vara olika för alla. Vad är det för dig?

valavmat

Belöning för många, är kanske, som en återkoppling till det förra inlägget, om att ”unna sig”, belöning med snask och ”skräp” för att man varit duktig. Men varför inte då belöna sig själv med återhämtning i så fall? Jag tyckte det lät bra, för ALLA. För i dagens samhälle behöver fler lägga tid på återhämtning, bortkoppling och avkoppling..

avkoppla-655_945355c

Jag tog ut en semesterdag idag, vilket var ett klokt val kände jag då jag satt i bilen på väg hem igår, huvudet var fullt av tankar, som fortfarande inte riktigt hamnat på rätt plats och nya idéer har kommit upp. Har valt att inte gjort så mycket idag, återhämtning med andra ord, för mig med både morgonpromenad, träning, kökspyssel och där tog jag lite assistans av sommarlovslediga barn.

Under tiden min lunch blev klar, som näst intill föll in i kategorin Meet Free Monday;

Kikärtsbiffar med rökt lax, serverades med avokadosalsa och rostade grönsaker, samt en tomatsås till det.

DSC05814

Så fixade vi ihop lite smått och gott till filmen som jag hyrde (även om stilla sittandet i landet är alldeles för hög så hyrde jag film)

DSC05815

 

Gjorde bananpannkaka, i ugnen denna gång, vilket blev riktigt lyckat.

DSC05818

Skulle även ha blivit bovetemuffins med pizzafyllning men vi gjorde rutor istället vilket fungerade lika bra.

DSC05817

DSC05820

Och appropå Bovete, underskatta ALDRIG en tallrik med gröt, tänk vilka variationer man kan göra.

DSC05822

Här är det Bovete/qinouagröt förberedd, som kokas med kanel, pumpa och solrosfrön. Motslutet tillsätts äppelbitar och banan.Serveras med rivet äpple, hackad mandel, gojibär och toppas med kesella som blandas med kokos. Så innan Ni säger att ”Jag tycker INTE om gröt”, prova att variera och tillsätt det ena och det andra. Bara något så enkelt att koka med jordgubbar och servera med kall mjölk och hackad mandel kan få vilken gröt”hatande” människa som helst att vända.

Och dessutom behöver inte gröt vara bara frukost, med ett ägg till och med lite frukt/frön/nötter i/till gröten så kan det bli en lättare lunch då idéerna tryter, för det är då bra mycket bättre val än vad pizzerian på hörnet kan erbjuda. Så det så!

snabbalösn

Och kom ihåg, Bra Mat med mycket Näring (istället för mycket energi) är riktigt viktigt i din belöning med återhämtning, liksom den dagliga motionen, så låt oss få inspirera Dig/Er, kanske din arbetsplats, dina barns vänners föräldrar, till att förstå Vikten Av Hälsan.

DSC05828

Vi återhämtade oss med bra mat igår, då vi kom hem, även om vi var fylld med energi från alla människor, så saknades det näring

DSC05813

Så det blev;Vittling på spenat och svampbädd med smak av vitlök, toppad med tomat, oliver och basilika. Rökt lax strösslades över mot slutet och serverades med en fruktig bönsallad och avokado.

DSC05812

Att välja andra alternativ till stolen, aktiverar muskler som ofta blir svaga vid stilla sittande arbete.

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

 

Kommentera

Etikettmoln

