Vikten av Hälsan

DSC03911

Visst brukar Ni liksom jag köpa de härliga frön och kärnor som finns i butikens hyllor?

Ofta till ett dyrt pris, men det finns olika märken, och sorter.

IMAG0095

 

Men tänk på, att de grönsaker och frukter Du köper, innehåller kärnor, som du ofta gröper ur och slänger.

Eller hur?!

Varför inte lägga dem i en ugnsform, sätta ugnen på grill

och sätta in kärnor/frön i ugnen och torka/rosta dem själv?

IMAG0154Se bara till att allt fruktkött är borta innan.

IMAG0156

Och passa noga så att de inte bränner vid

IMAG0157

Här är det melonkärnor jag har rostat.

Om hösten ”raggar” jag pumpakärnor, för vad är godare än att strö rostade frön/kärnor/kikärtor på salladen eller grytan?

DSC04789

Liksom rostade kikärtor som snacks, finns att köpa färdigt men fungerar fin fint att göra själv

rostadekik

För kokar jag bönor, så kokar jag ordentligt på en gång, för det är ju så användbart, som denna kväll kokade jag en rejäl kastrull med Berlottibönor

DSC05763

Som jag sedan tog lite av till kvällens middag;

DSC05762

Böngryta med asiatiska örter (kinesisk gräslök, vietnamesisk koriander, thaibasilika) och vitlök, med kokosmjölk.

Till det serverades en somrig sallad med spenat, melon, nektarin, tomat och avokado. Lite lättkokt sparris och sockerärtor.

Och topping, mina hemmarostade melonkärnor

DSC05764

Kommentera

Etikettmoln

