Vikten av Hälsan

känslor

Det finns vissa saker som tar längre tid än annat att lära sig, att lyssna på kroppen och förstå hur den reagerar på olika saker i livet. Som stress eller vad för livsmedel som den egentligen mår bra av.

diet2

Det finns ju mängder med listor i diverse tidningar på mat som man mår bra av, vissa utesluter det ena och på nästa lista är det helt okej att äta. Jag prenumererade, eller jag fick rättare sagt tre nummer av en hälsotidning i min brevlåda för två-tre år sedan, på prov. Och i dessa tre nummer var det i varje nytt nummer ett nytt sätt att äta på. I den första tidningen var det helt förbjudet med mejeriprodukter men i nästa nummer då skulle man äta en massa keso/kesella/yoghurt det blir ju ett krig i kroppen och inte helt konstigt att magen och kroppen reagerar negativt på sådana drastiska förändringar hit och dit. Utesluta gluten i en vecka och sedan tok äta bröd och liknande såklart att det blir kaos.

Mage-vete

Men självklart ska man ju prova, hur kroppen reagerar på att utesluta sådant som kan ha negativ inverkan på kroppen, som just gluten kan ha. Jag själv reagerar kraftigt på allt med gluten om jag lever under väldigt hård stress men klarar det grövre i vanliga fall men inget rent vete. Lederna sväller.

DSC05663

Fyllda paprikor (svarta bönor, lök, tomat, vitlök och torkad chili). Rostade grönsaker samt en sallad med avokado, melon, polkabeta och groddar.

Sådant tar tid att lära sig, och att hitta ersättare för sådant som innehåller sådant kroppen reagerar på. Jag ser ju till att min tallrik är fylld av grönsaker istället för pasta, bulgur och liknande. Det samma gäller då vi ska äta burgare, eller wraps. Då blir det ofta vitkålsblad, roman/cosmopoltianblad som jag fyller med röror och liknande. Som jag visade förra veckan, så ersätts pasta med hyvlade grönsaker, och det fungerar lika fint kalla som varma. I wooken.

grönsaksnudlar

Innan min livsstilsförändring tog start, så var det vardagsmat att få springa på toa direkt efter en glass, jag tog det som en del av vardagen, det var först senare som jag har förstått att det var en början på den laktoskänslighet jag har idag. Men idag finns det ju allt som är laktosfritt.

laktosfri kesella

Kesella, Keso, Yoghurt, Fil, Mjölk. Sojadrycker.

Livet utan socker, tog tid att vänja sig vid men det var värt det slit, det krig som jag hade med mig själv varje dag där vid butiken. Att SLUTA ta med sig plånboken då man skulle någonstans, det var det som gällde. Att inte gå förbi hyllorna med godis, utan gå direkt till kassan.

Gå direkt till kassan utan att passera godiset, låter som ett spelkort.

f.d sockerberoende

Kanske ett sällskapsspel som svenska folket borde spela tillsammans?!

Sen när man märker hur kroppen reagerar på socker när den väl får det, hur det verkligen skadar kroppen, gör en skakig, svettig, kall. Det är inte värt det. Pigg och sedan trött.

Det tar tid att lära sig tyda kroppens signaler. Men det är en viktig skola som man inte ska blunda för. Jag är inte klar än.

noteasy

Och man ska komma ihåg, ingen kropp är den andra lik, så som jag äter, passar mig, Putte kan äta pasta och liknande utan att få problem med leder men märker på magen om det blir för mycket men att utesluta då blir han ursinnig och tappar humöret.

Men något som Vi ALLA mår bra av att utesluta ur kosten är de snabba kolhydraterna. Sockret. Läsken. Pizzan. Godiset.

snabbmat_81266843

Det är fredag idag, och om det varit den gamla Katrine och Putte som det var för åtta-nio år sedan hade vi först sett till att det fanns cider hemma, sedan hade vi åkt på MAX ätit, åkt och handlat en stooor påse godis, åkt hem, jag hade nog bakat en paj eller något men först ätit en del deg innan jag gräddade.

kaksmet

Ätit både godis o paj, druckit lite cider, somnat på soffan. Sedan på lördagmorgon hade frukosten bestått av godisrester för att sedan tidig förmiddag gått ned på stan och fyllt på skålen och avslutat med en ”fika på stan” som ofta bestod av grillad macka med ost och salami samt en chokladkaka, och som kvällsmat blev det ofta kebabtallrik och mer godis, kanske lite chips och efterrätt.

godis

Tyvärr såg det ut så väldigt ofta, och godisskålen fylldes ofta varje dag, om man han hem med godiset innan det var slut.

Då hade jag ALDRIG tillagat det jag gjorde denna fredag;

DSC05699

En syrlig vitkål och svampgryta med ugns stekt torsk. Toppat med en pepparrotshet ärtpuré.

Men det är vad min kropp behöver och mår bra.

trött

Så lär dig lyssna på kroppen. Är det värt med svullna leder, ont i huvudet, magknip, förkylningar, diarré? Kanske är det kosten du ska peta i och se över vad som verkligen hamnar på tallriken. Där kan du göra stora hälsovinster. Och tillsammans med mig, kan du få ett piggare och friskare liv. Jag vägleder dig med både kunskap och erfarenhet, hittar vi just en kost som passar din kropp, din livssituation.

Imorgon blir det allt annat än kebabtallrik kan jag säga. Blir grillad lax med vitlöksmarinerade rödbetor. Sallad med frissé, morot, purjo, äpple och melon. Hummus. Gott för kropp och själ.

klokaord2

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

