Vikten av Hälsan

Lansstyrelsen_vykort_taby_nylogo_Sida_1

Det är en irritation inom mig denna kväll, skulle jag ha möjlighet nu och här skulle jag inte tveka att ställa mig framför kommun och landstingsledningen och låta dem ge mig EN rimlig förklaring till VARFÖR folkhälsan bortprioriteras! Och EKONOMISKA skäl godtas INTE för det är en sådan idiotisk bortförklaring, både av den enskilda individen, som av företagen och framför allt kommun/landsting.

soptunna

Ska Vi i detta län förfalla? Psykisk och fysisk ohälsa, nej det spelar ingen roll vad de skulle ge för förklaring, det finns några eldsjälar här i länet som tillsammans skulle kunna göra en del för att förbättra på olika områden, för kropp och knopp ska samspela.

Ska det behöva hända att ett till barn dör p.g.a. den svenska stressen? Pappan som glömde sonen i bilen, jag tvekar inte på att det berodde på stress, som skapar sådan ohälsa!

trött

Ska invånarna kunna hålla samhället rullande måste deras hälsa prioriteras HÖGT! Både från litet barn till den äldre som kanske inte orkar bo kvar i hemmet, ska ha samma rättigheter att må bra och då ska inte den enskildes plånbok behöva styra över om de ska må bra eller få köpa dyra mediciner och stanna inne.

fetma

Ja, jag är IRRITERAD idag, fetman ökar markant i landet, i länet, och bara den skapar stora kostnader i samhället. Familjecentraler, skolor, daghem, företag. Där kan många gå samman och hjälpas åt att komma åt en del av problemen och informera, motivera.

Inte nog med det, Arbetsförmedlingen gav inte Putte starta eget bidrag men de ger honom bidrag för att lämna länet och jobba borta! Istället för att ge honom bidrag, till något som kan ge friskare och piggare invånare och kanske arbetstillfällen i framtiden så får han ta sin dröm om PT-jobb och åka till Norrköping och utöva, skaffa sig erfarenhet för att sedan kunna använda det i företaget. För det spelar INGEN roll att han kommer befinna sig i Östergötland fyra dagar i veckan, så är det i Gävleborgs län vi behövs, för det är det mest ohälsosamma länet i landet och VIKTEN AV HÄLSAN är det viktiga.

header4

Så skulle jag bli inbjuden till att få ställa mig framför kommun och landstingspolitiker runt om i länet, och prata HÄLSA skulle jag inte tveka, Krigarhjärtat är irriterad och NÅGOT måste göras NU! Det går inte bara att blunda för problemen, de försvinner inte för det, utan de snarare växer, på ren svenska.

Sen kan jag ju bara poängtera att svenska butiker slänger 125 000 TON användbar mat om året, det är mycket mat och bara det skulle kunna ge MÅNGA en bättre hälsa om butikerna satte ned, och lockade till bättre köp eller om de gav dem till röda korset/kyrkan så de hemlösa får äta en riktig måltid!

sopmonster

Och Du, kan sluta slänga mat själv med, för att minska klimatpåverkan, och inte utsätta din plånbok för stora påfrestningar. Små ”skvättar” i kylen, kan bli något annat. Som här, två olika mellan/kvällsmålstallrikar;

DSC05595

Keso med örter, rostbiff, äpple, morot, groddar, broccoli och en sked med jordnötssmör

Bättre att lägga de små ”skvättarna” på en tallrik än i soppåsen!

DSC05603

 Rökt Makrill, keso, broccoli, tomat, gurka, äpple, ägg

 

 

 onyttigtmellis

Bra mycket bättre än en cola och chokladboll till mellis eller en hög rostade mackor med ost framför tv´n. Eller hur?

rosstadmacka

Kanske bäst för Gävleborgs politiker att det är röd dag idag och kläm dag imorgon för jag känner hur det kokar i mig. Krigarhjärtat ger nog inte upp sin dröm ändå!

 

Kommentera

Etikettmoln

