Vikten av Hälsan

matsmart

Är du också en av dem alla som slänger mat? Idag kom nya siffror om att matberget bara växer, både butiker och privat personer slänger mer och mer användbar mat.

matsvinn

Ofattbart tycker jag, ser jag något som börjar bli dåligt, så tillagar jag det, är det en grönsak som börjar bli mjuk eller skrynklig, ned i en gryta eller i en sallad. Börjar broccolin bli vissen kokar jag hela buketten på en gång så håller den någon dag till.

Säljer butiker ut varor till halva priset köper jag om jag ser att det är något jag kan använda, ekologiskt kött följer ofta med hem vid nedsatta priser. Liksom fisk får ofta åka med i korgen. Tillaga på en gång, då gör det ingenting, så länge det SER fräscht ut, har det börja mist färgen då får det ligga kvar i kylen och kasseras.

sopmonster

Att slänga mat är dyrt för både miljö och plånbok. Butikerna skulle lätt kunna sälja mer av det som slängs om de ”promotar” det på ett bra sätt, eller gör avtal med dagis/skolkök som har egna kök. Röda korset/kyrkan som har matservering till uteliggare skulle kunna få köpa till bra priser, så blir det en winn winn situation för hela samhället. Allt för att INTE slänga användbar mat.

Sen all mat som MÅSTE slängas skrämmer också, som ännu en gång har butiker fått återkalla smittad köttfärs. Irländsk, dansk och även svensk fick sig en känga. Blandfärs och nötfärs. Eftersom det var av samma märken skulle det kunna tros att den svenska lära slängas för att den malts och gått på samma band som den importerade men det är en stor risk att låta något passera. Hur nu den smittade har kunnat ta sig in i landet ännu en gång är för mig ofattbart. Finns det inga kontroller i detta land?

salmonella

Smittat risfoder har gett mjölk mögelsporer och sen alla dessa bär som bär på Hepatit A smittor, förutom den redan kända magbakterie som finns i importerade hallon, gäller det nu alla bär. Och det lustiga är, att i våra grannländer har det sedan länge varit förbjudet att sälja bär i caféer och restauranger som varit okokta innan de hamnat som garnering/i smoothies etc men här i landet är det fortfarande okej(?!) för caféer att servera smoothies med bär direkt från frysen och för butiker att sälja utan att ge råd om kokning innan servering.

770811_310_207

Jag själv har åkt på en rejäl magsjuka efter att ha druckit hallonsmoothie på ett café, trots att jag VISSTE risken med importerade hallon, tänkte jag ”det händer inte här och nu, inte mig” men ju du, nog hände det, och ALDRIG mer att jag dricker något sådant ute, hemma visst då jag alltid har mammas bär i frysen och köper jag i butik åker de först ned i kastrullen. Avloppsvatten ligger bakom dessa, då det i dessa länder där våra frysta bär odlas, oftast vattnas med just avlopp/förorenat vatten.

Dessa smittor, både från den smittade köttfärsen och från bären, kan ge men för livet. Ja även de salladspåsar, ja vi köper dem också, kan ge smitta, skölj, skölj, skölj, men ibland ligger det jord kvar ändå och smittan är ett faktum.

smittad

 ”Äsch jag köper irländsk köttfärs, den är billig och jag ska ändå inte prata med den”, det resonemanget kan stå en väldigt dyrt i slutänden. Bevisligen så tyvärr har den svenska köttmarknaden också fått sig en rejäl känga, speciellt nu det salmonella smittade fodret sålts över landet. Några gårdar har redan spärrats av.

smitt

Det är bara hoppas att något görs åt kontrollerna på det som hädanefter förs in i landet, som sedan ska hamna i våra kroppar på ett eller annat sätt. Det utsätter hela befolkningen för en stor hälsofara, och maten som egentligen skulle säljas får slängas, ibland är den så farlig att den inte ens får brännas så att gaser sprider sig. Vad hade då hänt om den hamnat i våra kroppar kan man fråga sig.

food_globalroutes

Många ser som sagt bara till prislappen, och visst kan det ofta se billig ut, men vad ligger bakom då? Transporter, djurhållning, barnarbete, mänskliga rättigheter. Visst man kan inte se till allt men om man gör det på någon del varje gång man handlar gör man stora skillnader till slut, precis samma sak, som om du ska ändra din livsstil så är de små saker som gör stora skillnader.

Att sluta tänka NU, utan se lite långsiktigt är något många skulle lära sig, för det som hamnar i korgen, på tallriken påverkar ju så långt efter. Ger man kroppen bra näring, så håller sig mättnaden längre. Än om man ger den ”tom” energi, som skapar hunger efter en stund och man faller för fel sak IGEN, och IGEN. Vilket blir dyrare än om man handlat bra råvaror från början.

419959_10151339088779942_108546609_n

Det är svårt, jag vet, men jag vet även att det går att förändra, bryta beteendet och ta det i små steg.

Våga byta någon av de ”vanliga” varorna mot nya med bättre näringsvärde, be om råd/hjälp, söka inspiration och våga hitta vägen till köket. Få tillbaka smaklökarna. Doftsinnet. Se alltid till att ha någon bra bassallad som grund i kylen, kanske någon kall sås med, som nu står detta i vår kyl;

DSC05580

 

Strimlad vitkål med rostad paprika och äpple

Grönärt puré

Bönsallad med soltorkad tomat och oliver

Bulgur med paprika, persilja, nötter och permesan

Gröna blad med morot, granatäpple, fänkål, kronärtskockor och bondbönor

Samt en kesellasås med dijonsenap, äpple, gräslök och dill.

För det är ett dyrt pris du betalar om Du fortsätter blunda för vad du lägger i korgen och sedan på tallriken. Din hälsa! Vi fick ett härligt meddelande på vår Facebooksida imorse, då en av våra följare inspirerats av oss så pass att deras tacokväll igår, hade blivit hemmagjord, med egna salsor, guacamole och tacokrydda. Våga prova Du också! Du vinner så mycket på det i längden, jag lovar!

gua santgua

Och det är allt annat än tråkigt och dyrt att äta nyttig mat, än en gång är det helg och okej, vi äter väl tråkig mat även på helgen då, som igår stod detta på vårt middagsbord, visst ser det väl tråkigt ut?

DSC05579

Solrospanerad torsk, ugnsrostad morot och romanescokål, tomat och svampragu och en sallad med bondbönor, granatäpple, avokado, sockerärtor och paprika

Idag blev det detta till lunch, även det än oinspirerande måltid vad, och så tjatigt med fisk?

DSC05581

Laxbiffar med senap och rökt lax, dijonfrästa grönsaker, pepparrotskokt broccoli, romanesco, sparris samt sallad med kronärtskockor och fänkål

Ja, tänk imorgon blir det grillad röding till lunch hos min äldsta syster, enformigt. Nej, jag tror inte det

och skulle fler åtminstone ta en av dessa grönsakstillbehör till sitt bord, och provade någon av

alla dessa fiskrätter i veckan, skulle fler må LITE bättre för varje dag.

Laxbiffar finns faktiskt att köpa färdiga men mina innehåller varken konsistensgivare, emugleringsmedel eller konserveringsmedel.

Inte heller fruktos och aromer. Utan mixad lax, rökt lax, fänkål, dijonsenap, dill, lök och grillad paprika. Dessutom kostade de färdiga biffarna 131 kr/kg och köpte man en större bit lax fick man den för drygt 100 kr/kg och då kan man ju frysa in en del med. Bra för både plånbok, hälsa och miljö!

Tänk på vad du lägger i korgen i butiken, det är val som påverkar så mycket mer än du tror!

Osäker? Tveka inte på att ta kontakt med mig.

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

 

Kommentera

Etikettmoln

