Vikten av Hälsan

Helgfrosseri…

Är det värt det?

 

chipsläsk

Läste en av mina ”mentorers” bloggar denna lördag, hon liksom bad om ursäkt för att hon störde sina läsare i godisätandet såhär på en lördag men varje ord hon skrev var så klockrent (som alltid då Carolin Helt öppnar munnen, vilket hon gör mest hela tiden… =) )

carolin

Ni kan läsa hennes inlägg här;

http://kurera.se/carolin-helt/2013/04/27/ursakta-om-jag-stor-mitt-i-lordagsgodiset/

Det var lite läskigt, för innan jag läste hennes inlägg så gick jag runt o tänkte på det Putte sa igår då han kom hem från fotbollsträningen;

”Jag kommer hem och äter med dig imorgon kväll, jag är med på lagfesten fram tills de ska äta, min kropp fixar inte pizza. Den vill inte ha det, speciellt inte nu med den träningsdos jag har med både gym och fotboll. Och dessutom om pizza och alkohol, två onda ting för kroppen. Min kropp behöver bra mat, din mat”

419959_10151339088779942_108546609_n

Nog känner jag honom tolv år tillsammans, och han/vi har lärt oss så mycket under dessa år. Vi har gått på minor flera gånger men tagit lärdom av dem. Vi vet vad våra kroppar behöver och mår bra av.

Slirar vi en kväll med alkohol tar det dagar innan våra kroppar har återhämtat sig, visst tar vi oss något glas vin då och då. Vi njuter av det, med god mat och trevligt sällskap, av vänner eller av varandra men en hel kväll kostar mer för hälsan än vad det är roligt för stunden.

Igår på gymmet pumpades det för fullt både biceps och bröst för killarna, tjejerna var inne på pass. Klirr Klirr sa det om väskorna då de passerade mig på väg ut, från flera håll. Löningshelg. Men visst kan man, men man ska vara medveten om vilka konsekvenser det ger på kroppen, immunförsvaret får sig en rejäl törn, infektionsrisken ökar, återhämtningen blir sämre. Dagar av träning, kan gå till spillo.

snabbakohl

Helgfrosseri?! Är det värt det? Är det inte bättre då att lägga dom pengarna man lägger på den s.k. helgmaten på att verkligen kosta på sin hälsa då man är ledig och har tid? Laga mat från grunden med fina rena råvaror? Vill man ha något sött, göra sin egen glass, baka en kaka? Köpa ett gott vin till maten. Doppa frukter i riktigt mörk choklad, strö på chiliflingor.

Det behöver inte vara onyttigt bara för att det är helg, och nyttig mat är INTE tråkig mat så det så. Beasås, pommes och en köttbit är TRÅKIG mat. Färglös. Fettrik men näringsfattig. Dessutom, hur rolig är den att laga? Jag har lagat sådan mat, och det tar inte lång tid i och för sig men nej det är ingenting som kroppen behöver.

tråkig

Vill Ni ha kött, köp en fin köttbit, önskar Ni pommes? Gör egna klyftpotatisar med olivolja, örter, kanske några andra rotfrukter. Är beasåsen er favorit? Gör den på kesella. Kesella, dragon, salt, peppar, vinäger, och en äggula är allt som behövs för att få en bra mycket nyttigare variant. För all del, glöm inte grönsakerna! Och Nej tomat, gurka och isberg räknas inte. Broccoli, blomkål, ruccola, avokado, rostade solrosfrön, morot. Ja variationen är oändlig.

194898_448155308583904_182202380_o

Jag försöker göra ALLT som står i min makt med att utrota uttrycket ”Nyttig mat är tråkig mat”. Flera gånger får både jag och Putte försvara den mat vi äter, för det är ju så tråkigt att äta nyttig mat. Det låter som om vi gnager på ett salladsblad och äter tonfisk ur burk. Dessutom så är det dyrt att äta nyttigt.

valilivet

Dyrt? Väldigt dyrt är det däremot att äta den där beasåsen, nudelwooken, pulvermoset, pirogerna. För hälsan, och plånboken. Och hur rolig ser mat utan, dessa nyttigheter (grönsaker, frukt…) ut?! Färglös och TRÅKIG.

fett

Bevisa att det inte är TRÅKIGT och DYRT, det är en utmaning, men Ni vet ju att Krigarhjärtat ger inte upp för hon vet vad hon vill, vad hon är menad för att göra här i världen även om det kommer ta tid att nå ut med budskapet, att det är Vikten Av Hälsan som är det viktiga.

Så vad, väljer jag då att bjuda min livskamrat på då?

Jo;

DSC05540

Het nötköttsgryta med rotfrukter. Till det serveras det salta tortilla chips(?!), istället för pasta/ris/qinoua. Toppar med rostade nötter.

Samt en färg och smakrik salladstallrik.

Som Ni ser, tortillachips, svårt att hitta men i dessa är det inte mer än majsmjöl, solrosolja och salt. Inga konstigheter alltså. Hade det varit ett dyrare märke, hade det dels kunnat vara palmolja(!), socker och lite annat smått och gott men GARANT (finns på Willys/hemköp) har riktigt fina varor till bra priser (Det kommer jag verkligen bevisa då jag ska handla upp de 1000:- jag vann hos dem). Den salsa jag slänger ner i grytan är faktiskt helt fri från socker vilket det kan vara svårt att hitta..

bild5_garant

Det gäller att välja det man lägger på tallriken för det påverkar hela kroppen. Varför köpa en salsa med socker som ändå inte ger kroppen några nyttigheter, låt smakerna tala för sig själv. Ett ”helgfrosseri” behöver inte vara blött, sockrigt och fettrikt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/helgfrossare-lever-farligt

ravaror.skitmat

Låt det hellre få vara en lugn, harmonisk tid på veckan där batterierna laddas upp, kroppen får tid för återhämtning. Ge den energi för att klara den kommande veckan.

Och eftersom Putte får kött, väljer jag vegetariskt denna lördag;

DSC05542

Berlottibönsbullar med spenat med granatäpple, rostade rotfrukter, majs och avokadosallad samt salsan som fått koka med paprika, aburgine och svamp.

Passade på att göra extra av både bönbullar och gryta, så det finns till nästa vecka då det kan bli sent innan man är hemma.

Så än en gång, låt matlagningen ta lite tid på helgen, det vinner Ni på sen under veckan, och framför allt, Er hälsa vinner så mycket på det, och då vinner även plånboken på det i längden.

matobarn

Så, byt helgfrosseriet mot helgpysseleri i köket!

För det är Vikten Av Hälsan som är det viktiga!

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

 

Kommentera

Etikettmoln

