Vikten av Hälsan

godispåse

Jag hade inte tänkt blogga idag, har varit flitig ett tag nu med att uppdatera med både matbilder och tankar jag vill ju inte trötta ut Er och bli för enformig.

Men jag kan nog inte låta denna dag passera utan att blogga, då jag fick se att det var ännu ett program i ämnet, hälsa och socker. Det som fick mina ögon att dras till tv-tablån var;

barnoläsk

”Ditte serveras sina barn cocacola till frukost!”

Klockan börjar närma sig programstart, jag får se hur blogginlägget tar sig under tiden programmet visas. Ni får ursäkta om det kanske kommer te sig lite konstigt, ska försöka hålla tråden i alla fall.

http://www.svt.se/dokument-inifran/ska-vi-forbjuda-sockret

P__8829

Ja, det är ju inte alla barn som går runt i butikerna och letar bruna bananer för att kunna få bananplättar till mellanmål, men det gjorde en av barnen som var hos mig i söndags, och igår kom denna bild till oss på en väldigt koncentrerad kille som vill hugga in på sitt mellis.

P__BF68

Två andra bilder kom till mig idag från en annan deltagare som bakat ut den surdeg som de lärde sig göra i söndags. Budskap och kunskap delas och sprids på olika sätt. Medvetenhet skapas, både hos stora och små. Men det viktigaste är hos de stora, föräldrarna, för hur det än är, det är de som sätter grunden för barnens livsstil. Det är föräldrarna som ska se till att barnen får en bra frukost, lunch, mellis, middag.

S__AEF1

Nog kan denna kille fixa bananplättarna själv, ja bananglassen med men hade han INTE fått chansen att följa med sin mamma hit i söndags, och på sportlovet kanske de varit andra val. För jag vet att i den familjen börjar det hända små saker, som kan leda till stora och hållbara resultat. Jag och Putte kommer följa dem på deras resa och komma med våra råd, och hjälp. För vi kommer inte lämna dem här och nu när de just tagit två små steg.

Jag hoppas Vi når fler föräldrar, för som sagt det är ju där vi måste börja, där och på skolor/dagis om vi ska komma åt problemet i tidig ålder. Skapa medvetenhet där. Vägleda dem, hjälpa dem, inspirera dem, motivera dem.

bråkbarn

För det är tydligt att det är problem där ute, okej programmet, Ditte bor i Danmark och Colan MÅSTE stå på frukostbordet, men det finns här i landet, här i stan med. Det skadar kroppen, det skapar en sådan ohälsa, både fysiskt och psykiskt.

barnmedklubba

Jag kände mig hemsk då jag skrev ordet Barnmisshandel om programmet men jag har sett fler som skriver det, för det är ju så det är, en hemsk start på livet, som leder en in i ett beroende som i sin tur leder till en ohälsa och en livsstil som blir svårare att förändra ju längre tiden går.

Vad händer där ute, vad händer med barnen? Sockervana barn, sockerberoende barn. Vad hände med lördagsgodis?

Skulle Ni klara en vecka utan socker? En dag utan socker? Vad ger du dina barn för start i livet?

piller

Sötade produkter är DYRT, inte bara för plånboken utan det är HÄLSAN som får betala det höga priset i slutänden.

snabba

De ger ju ingen näring, alltså ingen långvarig mättnad så då måste du ju handla ännu mer, och eftersom sött triggar sött, är ju cirkeln igång.

Sötningsmedel, triggar också suget. Att byta socker mot sötningsmedel löser inte problemet. Sanera helt. Jag kunde i min väg från sockret äta frukt och bär, alla kan inte det tyvärr.

onyttigt

Men att byta godiset mot fruktklyftor är en stor vinst för hälsan, det var så jag gjorde och att lära sig läsa på förpackningar för där ute finns det mycket socker som döljs och att lära sig, hur kroppen reagerar på kolhydraterna i övrigt, utesluta snabbmaten.

Hur kommer vi åt problemet?

barnssmak

Baren måste lära sig uppskatta det äkta, smaker från grönsaker och frukt. Känna det söta i jordgubbar, bananer, blåbär. Morötter. Paprika. För där finns det mycket att lära, barn och vuxna som är sockervana/beroende känner inte de riktiga smakerna, de kan endast känna det sockersöta. Idag tycker jag att en övermogen banan och jordgubbar, persikor, nektariner är riktigt söta medans någon som lever ett sockersött liv inte kan uppskatta den riktiga fruktsmaken. Ska det vara så?

tjockunge

Det var såhär det började, min krigarresa mot folkhälsan. Jag hade sett barn utan hals, barn utan vader. Föräldrar som lät barn öppna chipspåsar i butiken. Mina morgonpromenader genom stan, där bussbyten sker, och barnen köper frukost(?!) på pressbyrån i form av läsk och choklad, och det samma till mellis då de skulle hemåt. Skulle jag bara stå och se på? Det kunde jag inte.

Så här står jag nu, tillsammans med Putte, i hopp om att komma ut som företagare, och nå de som verkligen behöver oss, och det är MÅNGA! Jag vet inte om jag ska skriva tyvärr men kan Vi göra något för en bättre folkhälsa, så ska Vi göra det också.

f.d sockerberoende

Vi kan hjälpa Er, om du så är sockerberoende, stillasittande, bara vill lära dig mer om hälsa, inspirera dina anställda, träna något nytt eller laga annan mat.

För Vi kan INTE se på när folkhälsan faller!

Kan inte politikerna göra något, så MÅSTE vi göra det. Det hjälps inte att det finns några eldsjälar inom politiken som brinner för hälsa.

Jag tycker det är lite konstigt, att inte ALLA som styr, vill att befolkningen ska må bra och ha en god hälsa.

Tycker inte Ni?

sockerhög

Sen om sockerskatt är det rätta, det vet jag inte.

Bensinen höjs, vi åker lika mycket bil

Tobaken höjs, folk röker och snusar lika mycket

Alkoholen höjs, och vi dricker lika mycket (och åker till andra länder och handlar)

sockerskada

Precis så blev det ju i Danmark då socker/fettskatten infördes, då åkte de till Tyskland och försåg sig med de snabba kolhydraterna!

 

Om Ni inte såg programmet, se det på SVT-Play, det är en skrämmande sanning!

Kommentera

Etikettmoln

