Vikten av Hälsan

IMAG0066

Så här efter påsk kanske det börjar bli tomt i kylen, och inspirationen tryter, eller?

Det är som vanligt hos oss, dags för veckohandling imorgon och då tager man vad man haver kvar och trollar till något i köket. Jag vill ju rensa ut så det är nya råvaror men tillagat av det som fanns kvar.

Visst kan det se lite enformigt ut om man bara tittar på vad man hade kvar där i kylen men lite utmaning är alltid roligt.

Denna gång var det en massa champinjoner, lite squash, en del tomater, någon lök och äpplen. Även en del rödkål fanns det. I ”sallads”väg var det, solrosskott. Ja Ni ser ju på bilden, att avokado finns det hemma i massor i alla fall.

Men med kryddor kan man förvandla alla dess grönsaker till olika rätter, smaker.

Så vad har jag trollat ihop då?

Jo igår blev det;

IMAG0057

Fiskbiffar med vitlök och oliver. På en bädd av grönsaker och äpple som fått en rejäl dusch av curry. Till det en sallad med solrosskott, avokado, lite ruccola och ärtor

Tills imorgon har jag förberett lunchen, då det är ett möte i ämnet folkhälsa för oss imorgon förmiddag. Så då vi kommer hem ifrån det blir det;

IMAG0070

Frästa grönsaker (paprika, squash, svamp och lök), stekt lax, hummus och en sallad med solrosskott, oliver, gurka och bondbönor. Linssallad med långsamt rostade tomater och svamp. Självklart avokado med.

Och imorgon kväll väntas det ett PT-pass för Putte med ett kompisgäng, han verkar lite lyrisk, så jag hoppas det kommer gå bra. Så imorgon kväll då han kommer hem blir det;

IMAG0071

Syrlig rödkålswook med svamp, äpple, lök och bondbönor, kommer nog serveras kall så jag blandar i söta passionsfruktskärnor där i. Till det kan det nog bli något så enkelt som tonfisk (från burk) och hackat ägg. Avokado även här då.

Ser fram emot denna veckas handling, kan hända att en del ”påskmat” är nedsatt, som rökt och gravad lax och ägg t.ex. Perfekt att ha hemma till lådor, sallader och omeletter. Och ägg är ett oumbärligt livsmedel. Ägg till allt, mättar perfekt. Och varför inte äta det till mellanmål så står man sig länge. Et förslag här;

IMAG0055

Kaneldoftande ugnsomelett med banan, äpple, mandel, kokos och solrosfrön. Passar lika bra varm som kall.

Ja, kanske har detta gett Er lite inspiration så här efter påsk, lite sockersug som fortfarande sitter kvar, lite beläggning kvar i gommen den vill liksom inte försvinna. Behovet av att ha handen där i ägget.

IMAG0063

Kanske behövs det rensas lite i skafferiet så att det inte finns något mer hemma som locka, för finns det inget hemma är det lättare att motstå.

Leta efter något som hjälper till istället, mina små bilder kan vara lite hjälp på vägen. Långsamma kolhydrater, protein, nyttiga fetter som håller blodsockret i chack, utan att det åker berg och dalbana och suget sätter in.

 regnbågsrussin

Tro inte att Du kan ersätta godiset med naturgodis i alla fall. Har ju skrivit om det förr, och idag fick jag ju verkligen se något då jag var på en hälsokost butik, ”Naturgodis” låter ju väldigt naturligt, hittade något som hette ”Regnbågsrussin”, spännande innehåll, förutom socker så fanns det bl.a. azorfärgämnen så särskilt naturligt vet jag inte om det var. (de hade lagt ut många av deras produkter med innehållsförteckning på nätet, men inte denna?!) Än en gång bevisar det hur omedvetna människor är vad som hamnar i kroppen.

e-nummergris

Så, kanske denna bild kan väcka en del känslor hos er, för dessa ämnen kan komma ifrån nassar eller andra djur men även vara gjort på kemiskväg, vilket är bäst/värst? Pest eller kolera… Så naturligt som möjligt va?!

560049_409992002425245_1115575385_n

Så som de kanel och qinouabollar jag gör, där kan man säga att man märker hur ”sockervana” och beroende folk är. De som är riktigt torsk på socker avskyr de, men de finns de som tycker de är okej medans de som är lite mer ren från socker gillar dem skarpt. En av mina vänner som stod på hälsomässan blev helt lyrisk då hon såg att det var mina bollar som stod där . Där kan man säga naturliga smaker och naturlig sötma, i en mellanmålsboll istället för en sötsliskig chokladboll som håller i all evighet.

Och mer naturligt, ska det bli i mitt kök på söndag, då jag fick en förfrågan om surdegsskola.

DSC03648

Så sagt och gjort, då bokade jag in en sådan. Tänk på det, även om det inte står på vår hemsida så är det ALDRIG omöjligt att anordna tillställningar, cirklar, ”skolor” i ämnet hälsa.

promenad

Är det ett litet steg, leder det till något stort i slut änden, och denna tjej som frågade efter surdegsskolan tar små steg hela tiden, jag tänker inte stressa på henne men jag hoppas jag inspirerar henne till att fortsätta på den väg hon nu börjat gå, för då kommer både värk, trötthet och de envisa förkylningarna försvinna.

trött

Kanske får hon med sig fler på sin resa, jag hoppas det. Att det blir fler och fler som samlas här i mitt kök tillsammans med henne. Ingenting är omöjligt, är Ni ett tjejgäng som ska ta tag i och bli hälsosammare, hör av er, vi har både kost och träning. Kan ni inte förflytta Er, då förflyttar vi oss.

tantkakor

Är det kanske några äldre damer där ute som har ”syjunta” med tårtor, kakor och liknande, men känner att det inte är riktigt bra med sådant, utan vill utveckla något nytt, våga prova nya saker tillsammans med mig.

Som sagt, är det i ämnet hälsa så låt oss få er att förstå Vikten Av Hälsan.

http://www.viktenavhalsan.com

http://www.facebook.com/viktenavhalsan

Kommentera

Etikettmoln

