Vikten av Hälsan

kund

Det gör jag, jag KRÄVER min rätt som konsument. Jag ifrågasätter, jag är medveten, och förstår jag inte någotoch inte får ett bra svar, då byter jag till annan vara.

Jag undrar vad de stackars Isländska invånarna hade i sin ”Köttpaj” som inte innehöll kött, väntar med spänning på provsvaren.

häst1

Den här hästkötts”skandalen” har verkligen dragit i gång något, men vad kommer det ge för något i slut änden? Ett stort kaos nu och det pratas hit och dit men kommer det SKE något av detta. Med importen av kött/djur, djurhållningen, lättja för svenska bönder?

MAN OVER DEAD COW BODIES

Kommer svenskarna laga mer mat i sina fina kök nu, med råvaror istället för att använda hel och halvfabrikat?Eller är det som vanligt, då det sker något, som varningar om kyckling eller så, att det faller i glömska efter någon vecka?

food_globalroutes

Det glöms bort hur Dafgård´s kött åker fram och tillbaka över Europa innan det åter igen hamnar i en frys i Sverige, och hur är det med innehållsförteckningen, Hästkött eller Nötkött, ja det ska ju stämma det som står på, men alla andra ämnen i dessa färdiga produkter, vet Du om vad de gör med kroppen då? Om nu hästköttet nu är så farligt hur är det då med tillsatserna som finns i dem? För även om de dragit ned på många produkter så är det fortfarande otroligt mycket ”utfyllnadsmedel” i dem.

dafgårdsbullar

Hur ser det ut i skolkökens/storkökens frysrum nu, är det tomt med Dafgårdsprodukter, jag tror inte det, för hur skulle då skolmenyerna se ut de kommande veckorna tills provsvaren är klara? Ska det lagas egen mat då, kanske dags och se över vad som serveras och utbilda och uppmuntra personalen till att laga och servera lagad mat, och inte uppvärmd.För det går.

naurligtiskolan

En skola i Dalarna är utnämnd till årets skolkök, där lagar de ALL mat själv till 800 elever, och ungarna åt mer nu än tidigare. Brödet bakades själv, det var en vegetarisk och en kött/fiskrätt om dagen och ett STORT salladsbord med soppa, kostnaden? Billigare men ger barnen en helt annan måltidsupplevelse, och bättre energi. Vore kul om de gjort en studie just på den skolan bland barnen sedan de började laga maten själv, om de fått en lugnare vardag och bättre resultat. Kocken i köket sa att många av barnen där INTE fick hemlagad mat hemma, men hon ville ge dem det en gång om dagen, med riktiga smaker, ”utan utfyllnadsmedel”.

barnssmak

Det är skrämmande sanning, att barnen inte får lagad mat hemma. Inte dofter, äkta smaker. Utan aromer, konstgjorda smaker och dofter. Hur har det blivit såhär? Folk gnäller på att de blivit lurade över att det är hästkött i maten, och det är till all rätt, för det är lurendrejeri, men vad gör resten av innehållet med kroppen då?

förvirrad

Kräv Er rättighet som konsument och bli medveten om vad Ni stoppar i era kroppar och vad Ni ger barnen, och vad barnen får i skolan! Jag kan stå bakom er, ta emot er om Ni sviktar där i butiken och hjälpa er framåt igen, och våga ta fram nya smaker och tillbehör i köket.

Vår kyl fylls med bra råvaror, som kan tas till om något behövs snabbt. Ägg, keso och kesella är proteinrika livsmedel som kan användas till mycket, både till mellanmål och måltider. Inga konstigheter.

DSC05302

Ägg är ju världens mest användbara och nyttiga livsmedel, så Underskatta ALDRIG en omelett.

DSC05305

Min middag bestod av en Laxomelett med både färsk och rimmad lax, tillsammans med spenat, squash, purjo och skivad svamp. En sallad med kokta rödbetor, böngroddar, ruccola och morötter samt avokado fick stå för tillbehöret.

Jag köpte ekologisk nötfärs igår till Putte, i dessa järpar han fick i kväll var det inte mycket till utfyllnadsmedel, eller bara 55% kötthalt som det är i många produkter där ute. Nej i dessa är det nötfärs, ägg, lite fårost, purjolök, örter. Sedan är de inlindad i en helmuskel skinka. De ligger på en bädd av grönsaksbulgur.

DSC05304

Sådan skillnad att tillaga kött av denna kvalité, jag vill veta vad jag serverar till honom. Till den kommande helgen så har han önskat sig kött ifrån köttbutiken http://www.grillkrogmeat.se/index.html bara kött från gårdar i vår närhet, dessutom kunnig och serviceinriktad personal.

Som sagt jag står upp för min rättighet som konsument, och denna STEN hittade jag i min lösviktsmüsli jag köpte igår, och då jag skulle äta kvällsmål så tyckte jag det var lite väl hårt. Kanske är det sabotage från butiken men det kan lika gärna vara en miss från risenta och att det hamnat något från skörden av frön/grynen där i. Men jag som konsument tycker att jag har en skyldighet att påtala felet lika väl som jag tycker att jag har rättighet till en förklaring. Eller?

DSC05307

Kommentera

Etikettmoln

