Vikten av Hälsan

dålitmellis

Kexchoklad, Yoggi, Redbull, Chokladkaka, förpackad baguette, Risi-Frutti, Mcdonalds, ja varianterna på reklam för mellanmål är många. Vissa mer nyttiga än andra. Pressbyrån har ju en mängd varianter på en och samma skylt, egentligen skulle de kunna ha en sockerpåse på skylten istället.

Skärmavbild-2012-10-14-kl.-09.55.10

Många slänger i sig något sådant på väg mellan olika ställen, så enkelt, så snabbt. Så som ALLT ska vara i dagens samhälle. SNABBT, till vilket pris? Det finns andra snabba saker att ta till som mellanmål eller kvällsmål.

859835_420185538072558_1353820798_o

Att ha kokta ägg i kylen, skära lite frukt toppa med lite kesella (eller keso) toppa med lite kokos och mandel. Sen att dela en avokado. Det tar längre tid att rosta mackor, bre dem, skära ost och kladda på marmelad till kvällsmål, och det ger inget annat än en rejäl blodsockerhöjning medans ägget, avokadon, frukten med kesellan och mandeln/kokosen ger både näring och energi, som ger en mättnad och dämpar suget efter något sött och mer, som marmeladmackor gör. Vilket är väldigt dumt, att skapa ett stort sug, om man äter kvällsmål.

rosstadmacka

Är du hungrig, sugen eller bara rastlös på kvällen? Brukar du ha handen i en skål, med färgglada gelésaker i, eller flottiga ringar? Det finns bättre alternativ om du nu ska något att dämpa ett sug med.

godisskål

Naturella nötter eller proteinrika egenhändigt rostade och kryddade sojabönor/kikärtor är visserligen energirikt men bättre än vad som brukar ligga i skålarna..

rostadekik

Kanske är du en sådan som inte kan dricka kaffe utan att ha något att tugga på, det klassiska svenska FIKAT, behöver inte bestå av kanelbullar, chokladbollar, muffins. Det finns annat att äta till.

fincrispmakrill

Fincrisp med hummus och groddar, eller med mager ost, kalkon, makrill. Bra mycket bättre än de sandwishar som Wasa erbjuder, har du tänkt på att det är ”färskost” på dem, och de ligger i värmen, och håller hur länge som helst men ändå inga konserveringsmedel, hur?

wasa

Jo det är inte ost som philadelfia utan det är vegetabiliskt (palmolja?) fett blandat med ostpulver och aromer, där av hållbarheten i värme. Inget jag skulle vilja äta till eftermiddagsfikat.

Har du lite framförhållning och du ska ha mellanmålsfika på jobbet eller hemma, slå till och ”baka” dina egna nyttiga bollar. Det finns mängder av varianter på sådana ute på nätet. Mina favoriter är helt gluten, laktos, ägg och nötfria.

560049_409992002425245_1115575385_n

Qinouabollar med kanel och kardemumma. Så enkla att göra. Kokt Qinoua, mixade blötlagda russin, kanel och kardemumma. Blanda, rulla till bollar. Går faktiskt att frysa och ta fram då suget sätter in. Bättre alternativ än chokladbollar. Går att göra varianter på dessa med, ta torkade aprikoser, äpplen istället. Rulla dem i kokos, eller fin hackade nötter. Inget socker eller konstgjort sötningsmedel, utan naturlig sötma från russinen.

Men än en gång, har du problem med sockerberoende, kan även russin trigga begäret, lär dig känna din kropp och lyssna på vad du klarar av. Är du i en utrensningsperiod, ta då en fincrisp med proteinrikt pålägg istället.

bråkbarn

Det samma, brukar du sticka åt barnen en varsin risifrutti i bilen på väg från dagis? För att de ska bli lugna innan kvällsmaten. En vanlig grej, sked medföljer, lätt att bara öppna o ge dem där bak i bilen. Men är det så smart egentligen? Vad fick de till frukost av dig? Söt tigeryoghurt? Och kanske är det helfabrikat där på dagis, sen även ett sött mellanmål av dig i bilen. Och du undrar varför barnen är upptrissade och gnällig? Kanske sätter Du redan på morgonen deras blodsocker i gungning som sedan fortsätter med tillsattsfyllda måltider på dagis, och du fortsätter sedan i bilen. Keso kanske inte är en favorit för barnen, men att mixa en egen smoothie och ha i en kylväska i bilen, den håller från morgon till eftermiddag. Du kan till och med mixa en smoothie, lägga i frysen i en shaker, och sedan ta fram på morgonen så får den tina, under dagen. Var rädd om dig själv och dina barn, det är du som lägger deras grund i livet, hur vill du att de ska växa upp och få för livsstil?

barntillsatts

Var inte rädd för att prova nya saker med barnen, eller våga prova själv. Det tar lite tid att vänja sig av vid saker och ta in nya.

frysenbanan

Banan och chokladglass kan enkelt göras av bruna fula bananer, det har jag skrivit förr. Jag slänger ju som sagt väldigt sällan mat, utan använder frys, eller gör storkok om det börjar bli dåligt. Frys in bruna bananer i bitar, ta fram dem låt tina lite, mixa dem med kakao, och toppa med kokos/nötter, avnjuts som glass. Du kan även pressa i lite apelsin. Tänk på att bruna bananer är väldigt sött, så något sötningsmedel behövs väldigt sällan.

Något annat som är gott med bruna bananer, är ”Ostkaka” alá Fröken Loo

etttvå

Ägg, keso, jordgubbar, bruna bananer, kokos är allt som behövs, för att få dessa till mellanmål. Kan göras i stor och små skala.

tre

Proteinrikt mellanmål eller kvällsmål. Kanske något att ha på jobbet som fredagsfika eller till förmiddagsmötet istället för vita frallor med ost eller winerlängd. Eller har Fröken Loo fel?

Vanliga mellan/kvällsmål som äts i stressen, stressar kroppen inifrån. Se till att äta sådant som reparerar stressrelaterade skador som uppkommer och stärker kroppens immunförsvar. Det kanske tar tid i början innan du lär dig, hur du ska planera men du vinner ju så mycket på det i längden. Dessutom är det är billigare att göra mellanmålen själv.

Vi har nu tagit tag i saken och anmält oss till en Hälsoinspiratörs utbildning genom Paluns, där vi bl.a. kommer gå igenom stresshantering. Vi vill gärna vara med och försöka stoppa eller åtminstone sakta ned hamsterhjulen som snurrar där ute i landet.

gubbestress

Stressen gör människor sjuka, och tas dessa inte om hand genom både kost, motion och det mentala rasar de en efter en. Tysta hjärtinfarkter, panikångest, depressioner, sviktande hälsa, sökande efter snabba vägar till en sund hälsa, hela tiden det snabba. Men det går inte att leva så, det stressar ju ännu mer, det är Vikten Av Hälsan som gäller.

Ta nu denna helg som kommer, ta den i hälsans tecken. Bor du i närheten av Gävle så kan du först besöka Hälsomässan på Maxim, vi kommer inte stå där men kanske möter du oss ändå, då vi själva ska vara besökare där. Så ser Du oss, kom fram och heja. Vi finns för Er även om Vi är besökare.

644235_466210170116073_685793118_n

 

Sedan kan du på söndagen bege dig ut mot Hedesunda, och Gysinge Hantverks Loft, för där på klockan 16 träffar du oss, och för ett inträde av 40:- kan du komma och lyssna och inspireras av oss, och kanske får vi Dig att förstå Vikten Av Hälsan.

modigt

Hälsoinspiration
Välkomna till Gysinge Hantverks loft

Benediktensväg1
Söndagen den 10 Mars

Inspirerande och vägledande föreläsning om
Vikten Av Hälsan
Vi som ska guida er genom eftermiddagen är
Katrine Loo, Kostrådgivare
Patrik Sers, Personlig Tränare

Inträde 40:-, då ingår ett tilltugg á la Fröken Loo.
Det kommer finnas möjlighet att beställa böcker från Pauluns förlag

Demonstration av enkla TRX övningar kommer att visas

http://www.gysingehantverk.se/
Där finns vägbeskrivning

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: