Vikten av Hälsan

barnidrott

Om Island kan, varför kan inte vi då? I det lilla landet, ön där uppe på kartan, får familjerna bidrag till att barnen ska röra på sig!

Fick nya Fitness-tidningen idag, var reportage om en tjej från Island där, och där mitt i reportaget stod den meningen, att inget barn ska bli ifråntagen motion, p.g.a. ekonomiska hinder i familjen! Klockrent! Varför inte i detta land?

Det värmde i hjärtat samtidigt som ett sting av ilska bubblade då jag läste, att sitta på Starta Eget kursen sen med alla tankar var frustrerande, att komma hem, tömma huvudet här, det jag läst, som berört nå offantligt.

4189308521

Det är ju varje barns rättighet att må bra, och för att få ett hållbart liv, en sund livsstil krävs motion! Jag har skrivit det förr men tyvärr i detta land, speciellt i detta län, är det många barn som lämnas utanför den delen i samhället, för att aktiviteter kostar pengar, utrustning kostar pengar.

Varför inte uppmuntra familjer till ett aktivt liv, genom ett sådant bidrag till barnen?

tjockbarn

Vart ska jag vända mig för att få ut detta, för det behövs i detta land, i detta län. Ska Gävleborg leva vidare måste folkhälsan i länet prioriteras stort. Socialministern kommer hit på besök imorgon skulle vara intressant att diskutera denna fråga med honom men inte har lilla Fröken Loo något att komma med där, eller?

Jag och Putte skrev ihop en insändare tillsammans i söndags, den blev publicerad i Arbetarbladet idag, om hur plånboken styr över hälsan. Så ska det inte vara, speciellt inte över barnens hälsa, och vad som lägger grunden för deras livsstil.

http://arbetarbladet.se/torget/1.5598298-lat-inte-planboken-styra-over-halsan-

Hur kan Island, om inte vi kan? Eller är det så, kan dom kan vi, eller prioriterar de folkhälsan före något annat, för egentligen är inte folkhälsan det viktigaste i landet?

Kommentera

Etikettmoln

