Vikten av Hälsan

läsapåförp

Jag sa i lördags att man ska bli medveten som konsument, att man ska läsa på förpackningar, lära sig tyda vad som står där bakom, kräva sina rättigheter som konsument att man ska förstå vad man lägger i korgen. Men även att man ska kunna laga samma varor man brukar köpa färdiga själv i sitt eget kök.

11346_409990152425430_823231893_n

Jag är nog inte så fel ute i det jag sa då, för att lita på en innehållsförteckning börjar bli allt svårare, först så är det fläskfilé sen är det medicin-förgiftat hästkött i lasagne där det står att det ska vara nötkött. Medicin som kan göra människan sjuk men vad är det värsta i det hela? Hästköttet, nej det är inte farligt så länge det är friska djur, sen har köttet åkt ifrån Rümänien, till England, sen hit till Sverige för att hamna i frysen här, vilken rund åkning. Istället för att Du köper svensk nötfärs, vispar din egen vitsås från mjölk som kommer ifrån mejeriet på orten. Lite mindre miljlöpåverkan.

finduslasagne

Visst okej, kanske tar längre tid än att micra den där färdiga lasagnen, men hur smakar den? Jag vet inte för jag har ALDRIG ätit en sådan, men jag vet hur de ”luktar”, och jag vet hur en hemgjord lasagne både smakar och luktar. Dessutom vad ger den där färdiga för näring? Ger den långvarig mättnad från alla våra näringsämnen? Tror inte det. Mest mättat fett och kolhydrater, och ja, lite hästkött då!

rotfruktslåda

Ja, ska man vara extra miljövänlig såhär på vintern kan man ju göra en ”lasagne”variant med rotfrukter istället för pastaplattor som åkt lite hit och dit, eller på sommaren tar man den svenska squashen. Glutenfritt, bättre för miljö och hälsa, med rotfrukter eller squash. Dessutom får du i dig grönsaker på en gång.

squashlasagne

Så genom att laga din egen mat, så sparar du på din hälsa och på miljön. Du vet vad du ger din kropp. Se över vad du lägger i korgen, du vinner så mycket på det. Ingen har rätt att lura oss som konsumenter, och ju mer medvetna Vi blir och ifrågasätter desto bättre råvaror hamnar i butikens hyllor men Du måste våga förändra själv, ingen kan byta ut varorna åt dig, det måste komma ifrån dig själv men självklart finns Vi som vill hjälpa Dig där ute och få en bättre hälsa, genom vad du stoppar i korgen och kroppen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16217137.ab

matseric

Jag håller med Mats-Eric Nilssons debatt-inlägg i dagens Aftonbladet, det billiga är inte alltid bäst, det kan se billigt ut på prislappen men vad blir det slutliga priset? För hälsan, för miljön. Se till helheten.

Det är det som gäller hela tiden, helheten, på hälsan. Träning, kost och mental hälsa.

valilivet

Sådär som företagen borde satsa. Jag och Putte blev rent ut sagt så förbannade idag, det SKA finnas friskvård för personalen där ute på landets företag men det enda många ser är pengar, tyvärr. De måste inse vikten av personalens hälsa, mer än ett friskvårdsbidrag som inte blir använt, det måste inspireras och vägledas från grunden. Vi är ute på vår jakt nu, att nå ut som företagare, för att nå företag, och allmänhet med det vi erbjuder.

  • Personlig Träning
  • Matinspirationskvällar
  • Vägledning och guidning i butik
  • Hälsocirklar
  • Föreläsningar
  • Hälsosamma Svensexor/Möhippor
  • Afterwork i Hälsans tecken

folkhälsa

För hur det än är, så måste något göras åt folkhälsan, kan vi få några att ta små steg till en hälsosammare livsstil, är det bättre än inget. Vi ger oss inte, jag är envis som synden, och jag vet att det går att förändra en osund livsstil med små medel. Det finns en träningsform för alla. Små förändringar kan ge stora vinster på hälsan.

make-up

Jag vet, och det vill jag sprida vidare. Ingenting är omöjligt men det finns inga genvägar. Det finns cremer att lägga i ansiktet om man ser lite trött ut, lite skugga och lite färg men det finns inte en enda creme att ta till för fuska sig till en bättre hälsa!

grodor

Imorgon är det Semeldagen, den får mig att tänka tillbaka på tiden innan jag/vi började vår resa, med våra förändringar, men två ”Semelgrodor” var min frukost då, utan problem, sen somnade jag, och kunde vakna och äta lite godis på det. Så sockerberoende, det finns, och det går att bli av med. Jag vet men det tar tid, och inga genvägar finns att gå.

f.d sockerberoende

Men tillsammans med Oss kan Ni få ett piggare och hälsosammare liv, i små steg.

Kommentera

Etikettmoln

