Vikten av Hälsan

stillafet

När föräldrarna inte vet hur en bra måltid ska vara, varken kring upplevelsen kring den, eller hur den tillagas, vad den bör innehålla, sedan när bristen på rörelse i vardagen är stor, är det inte konstigt att folkhälsan blir sämre i landet.

Vad får de små för grund?

4189308521

Fick ett intressant mail igår, och jag hoppas fler får läsa det. Rörelse i skolan, det måste bli något som ska vara VARJE dag, visserligen var jag inte den som älskade skolidrotten, den var likamed panik och ångest för mig, vilket jag inte är ensam om att uppleva. Rädd för att misslyckas, göra fel, inte orka lika mycket som de andra. Något som fortfarande sitter i mig, så gruppträning är något som skapar stor panik i mig men jag utsätter mig för den rädslan då och då ändå, för rädslor är till för att övervinnas.

mobbning4

Men hur ska man nå sådana som är som jag var i skolan? Som helst inte rör på sig, bara vill sitta, slippa duscha med andra, rädslan för att vara misslyckad. Men våra kroppar måste ju ha rörelse, för att fungera. Inaktiv är minst lika farligt som överviktig. Kroppens muskler förtvinar, dessutom behöver vi vara ute i friska luften. Sitter man inne, framför datorn ska man se till att komma ut under dagens ljusa tid, och varför då inte röra på sig ordentligt då? Slå två flugor i en smäll, är det söndag gör det med familjen.

utflykt

I skolan, är barn/ungdomar under dagen, låt de få anpassa sin rörelse efter önskemål, bara det blir av, varje dag. Hela samhället vinner på det i längden, det blir lugnare på lektionerna, då man blir lugnare av att röra på sig, eleverna får göra sig av med överskottsenergi och hämta ny kraft. De får motion, som leder till en friskare kropp, som håller längre.

Många barn/ungdomar har inte aktiviteter på fritiden, inga intressen, det kan ligga ekonomiska problem bakom, då det ofta är klubbavgifter, träningsutrustning, resor och liknande. Så varför ska dessa som redan är utsatt, bli mer utsatt med sämre hälsa, om skolan kan göra sitt för att förbättra hälsan hos dessa.

tjockunge

Då det är statistiskt bevisat att familjer i lägre ”klass” har en sämre allmänhälsa, både med övervikt och andra åkommor, som kan botas/lindras med mer motion. Dessutom i dessa hem, är brist på näringsrik mat ofta stor, tyvärr så tror ju många att nyttig mat är dyr, och att den färdiga maten 5 för 99:- lådorna, mackor, flingor, pulvermos och liknande är billig, till prislappen, snabbt och enkelt. Men så dyrt i längden då det inte mättar som det ska, och andra saker tas till för att dämpa suget.

Hur ska man komma åt problemen då? Jag tror att skolorna kan göra sitt, tillsammans med ämnen som idrott, hemkunskap, skolvården, baka in det till en lektion. Och även att föräldrar får möjlighet till information och inspiration att ge barnen en bra grund för livets äventyr. För som jag ofta skrivit så kräver vårt stressade samhälle kroppar som håller, med näringsriktig mat, rörelse och avkoppling (både mentalt och från media).

barngrönsak

Det ska inte vara en samhällsfråga att ha en god hälsa, det är allas rättighet. Våra kroppar är till för att rörelse, varje dag. Maten vi bör äta, ska innehålla alla våra näringsämnen, och spraka av färger. Och ska siffrorna för folkhälsan bli bättre måste vi göra något redan i skolan, och fånga upp dem där, både barn och föräldrar, inspirera till en aktiv vardag tillsammans.

Jag hoppas att Vi, i Vikten Av Hälsan i Södra Norrland AB, ska nå ut med detta, att det inte är svårt och dyrt att få till en friskare och piggare vardag, det vinner alla på, det finns mycket att göra i ämnet och det MÅSTE göras mycket för att folkhälsan ska bli bättre, och där ligger hälsa på skoltid i en stor bit.

Föräldrarna måste vakna upp, inspireras och vägledas då grunden byggs där hemma, för det är ALLAS barns rättighet att ha en god hälsa!

 

 

Kommentarer till: "Alla barn har rätt till en god hälsa!" (1)

  1. […] Och jag har mött så med människor på denna resa, tillsammans med dem, har jag orkat lite till, delar tankar, funderingar och idéer med dem. Jag bloggande för två veckor sedan om ett mail jag fått¸ https://halsoatiin.wordpress.com/2013/02/05/alla-barn-har-ratt-till-en-god-halsa/ […]

Kommentera

Etikettmoln

