Vikten av Hälsan

hori
Det kom ett mail till mig igår, ”Krigarhjärta, dit tankens kraft går dit går också energin. 2013 blir ett bra år för dig”.

Ja året är nu inne på sin slut kläm. Det sägs att man ska försöka se tillbaka på året som gått, sammanfatta och sedan blicka framåt. Jag kan verkligen se tillbaka på ett händelserikt år.

736171_443244502408318_961432572_o

Förutom alla måltider jag tillagat i köket, som jag delat med mig av till er, via bilder och som jag delat med vänner och familj. Recepten till Ekonäras matkassar har skrivits, och ett nytt samarbete med Ekonära Hälsingland ska det bli i början av nästa år.

wilma-leksands

Wilma Eriksson, http://www.wilmashealthcamp.n.nu/ , Augusti 2012

Så har jag mött personer, delat tankar, erfarenheter, fått stöd, feedback samtidigt som så många andra kapat mig vid fotknölarna gång på gång och hånat alla mina tankar och drömmar men jag har rest mig upp varje gång. Och kanske är det så, som Han säger, motgångar gör en starkare.

68710_410149129051189_2006432645_n

BollnäsEss Oktober 2012

Debattartiklar har lästs, jag har utryckt mina åsikter och kommit en bit på väg, mött nya människor som jag nu krigar tillsammans med, oväntad vänskap, och jag har tagit mig in i det innersta rummet på landstingskontoret och mött sådan värme och gemenskap.

Mail har skickats, telefonsamtal, möten. Ja det har avlöst varandra. Planer smids tillsammans med andra, hur vi ska få världen lite mer hälsosam. Att väcka nyfikenhet och medvetenhet hos befolkningen. Jag kan inte göra det själv, men tillsammans med sådana som driver åt samma håll kan man nå en bit.

carolin

Carolin Helt, Hälsokryssningen i Februari 2012

Även om jag inte nått ett av de stora delmålen jag satte upp vid de coachande samtalen i december 2011 så har jag nått andra delmål och tagit nya steg, som kanske leder till det där tillslut.

DSC03961

Ord är starkare än något annat, det har jag fått uppleva flera gånger, och även om den resan började i Mars 2010 så har orden som Han gett mig växt sig starkare med tiden, och i April mötte jag honom, i Oktober mötte jag honom igen. Och Krigarhjärtat ger inte upp. Nu står det ett nytt år för dörren och som Han skrev igår ”Krigarhjärta, dit tankens kraft går dit går också energin. 2013 blir ett bra år för dig”

K&P2-2

Tillsammans med Putte går jag in i det nya året och sätter upp delmål, för oss, för mig, för andra. För även om jag kanske inspirerat några med min kunskap och matlagning detta år, ska jag nå ut till än fler det kommande år, det ska jag bara. Fortsätta möta nya människor. Tillsammans med Wilma ska jag få några tonåringar att förstå vikten av att röra på sig, äta lite bättre och få dess föräldrar att kliva in i köket och laga mat tillsammans med barnen.
Företagen ska besökas av mig o Putte, vi ska snärja ledarna så de förstår Vikten av Hälsan för sina anställda, ja som Ni ser finns drömmarna och planerna för oss.
Hur kommer jag då fira av det gångna året, ja jag jobbar, både nyårsafton och nyårsdagen men lite god mat ska det allt lagas till i mitt kök.

Förrätten; Salsa/Sallad med ruccola, ananas, chili, äpple, blodapelsin, rödlök o tomat. Toppat med granatäpple, imorgon läggs det på lite rökt makrill
Efterrätten; Äpple varvat med keso, kanel och pepparkakskryddad chrunch. Garnerat med tranbär och gojisar.

737068_444202618979173_208726734_o

Varmrätt blir pocherad Rödtunga fylld med saffransfräst fänkål och äpple, som läggs på en bädd av tunt skivade rödbetor och rostad sötpotatis som toppas med rökt lax, samt en sallad på bladspenat och vitt vins marinerade svartrötter, morötter och svamp.

701925_444202928979142_635715360_o

Enkelt men lite godare, hade det varit ”vanlig” dag hade jag lika gärna kunnat ha valt rödspätta då det som skiljer är lite i smaken men framförallt priset.
Så hur kommer Ni fira av ert gamla år och ta emot det nya? Kanske kan min lilla super lyckad bjudning inspirera er till någon härlig lunch fram över, då mina kåldolmar med ansjovisspetsad torskfärs fick högt betyg.

738310_443658042366964_1103290905_o

Och jag passar på att locka er till lite förnyelse i köket, både vad det gäller mat men även inredning, då vi ska köpa nya köksmöbler kanske våra toppen fina möbler kan flytta in i Ditt kök?
Det är i ek, från Jysk, serien Liva,  6 st stolar, 160 Cm lång bord och en mindre bokhylla, 2500:- kan diskuteras.

14483_442978749101560_886696661_n

   407866_442978809101554_1920947065_n462639_442978812434887_1674688045_o
Så Gott Nytt År Önskar Jag Er. Och visst vill väl Ni ha ett friskare och piggare år, med vår kunskap och erfarenhet kan Ni få det tillsammans med oss. Inspirationskvällar, matlagningshjälp, vägledning i butiker, på gymmet, föreläsningar. Vi finns här, för Er, så att Ni förstår Vikten av Hälsan, och låt er nu inte luras av alla löpsedlar de kommande veckorna om snabba lösningar på att skapa en god hälsa, för det som gäller är små steg och små förändringar, det ger hållbara resultat!

fyrverkeri

Kommentera

Etikettmoln

