Vikten av Hälsan

 

lucia

Vill ni känna doften av saffran, nejlika, kanel, kardemumma? Då det är dags för Lussefika imorgon, på dagis, skolor, arbetsplatser. Bäst att sätta i gång att göra degarna själva då. För när jag var liten bakade jag och mamma med saffran, röda trådar som stöttes i mortel med lite salt och socker, hettades upp med mjölken. Pepparkakskryddorna blandade mamma själv, kokade degen själv, som stod i kylen någon dag innan det var dags att kavla ut.

pepparkakor

Idag, de lussebullar som köps, skrev ju om det tidigare, så bleka, lite ljusgula av gurkmeja, aromämnen, ytbehandlingsmedel, konserveringsmedel…

lussebulle

Pepparkakor, spår av nejlikor, kardemumma, istället mer kanel och aromämnen, dessutom i så många av de färdiga pepparkakorna, finns palmoljan. Förödande för vår miljö, djuren, människorna som bor i dessa områden, och vad gör den med vår hälsa, den blir härdad, ökar hållbarheten på pepparkakorna, och vad gör härdade fetter med våra ådror? Men ska ni äta pepparkakor, se då till att det är äkta vara, sen om det är socker och smör i? Det skadar inte miljön, skövlar inte djurens regnskogar.

pepparkakstest

Så fram med bunkar, kavlar, jäst, kesella, saffran. Smör, sirap, kryddor, mjöl… Och börja baka. Har dessutom fått en massa sidor där det finns nyttigare varianter av dessa juliga bakverk. Men det är ju inte vad som äts mellan jul och nyår som är det visentliga utan det som äts mellan nyår och jul som visar sig ordentligt på hälsan men att hela tiden lova vid nyår, om nystart, då ska det hållas, och vara små delmål, inte allt på en gång. Små förändringar, leder till stora,

nyårslöfte1

Och inte bara det som äts, kanske julstressen känns av just nu, men hur lever du i övrigt, resten av året?

julstress

Stress i höggrad gör oss sjuka. Både fysiskt och psykiskt. Och vid mycket stress gäller det att förse kroppen med rätt bränsle, både vad det gäller mat, återhämtning och träning. För att reparera de skador som stress skapar. I måttlig mängd är stress något positivt men när det börjar gå överstyr, påverka kroppen negativt.

stresspsyk

Fysisk stress kan skapa slitningar i onödan på muskler/ge kroppsliga skador, fel lyft, onödiga risker. Psykisk stress skapar en känsla av tomhet, humörsvängningar, depression, det sociala livet påverkas negativt, trötthet, orkeslös. Och något som båda sorters stress skapar är huvudvärk och som sagt, stress kan äta upp den person du egentligen är. Hur ska man stoppa då? Kanske går det inte att avböja den helt men minska, se över vad som stressar, går den att minska.

väggen

Är det på jobbet, vilket är ett ställe där mycket fysisk(och psykisk) stress finns, kanske det är dags att sätta ned foten, är det fler som känner samma sak? Är det indragningar, besparingar, ja kanske ser det bra ut just när de görs, men hur ser personalvården ut sedan? Finns det friskvård som förhindrar skador på de anställda? Det man kan göra själv, är att försöka förhindra som sagt, att skadorna blir allt för stora, genom bra kost, återhämtning, träning, innan väggen kommer. För den går inte att gå igenom.

slutastressa

Är det värt det, att gå med huvudet in i väggen? När kommer uppvaknandet, när det är för sent? Ta signalerna på allvar och påtala problemet. Behövs uppmuntran till friskvård på arbetsplatsen, ja kanske få arbetsplatsens deltagare att förstå Vikten av Hälsan.

 

 DSC02957

 

(Nu är det banken vi väntar på, sen är det bara att komma ut med vårt budskap. Kommer vi lyckas? Ja jag hoppas det. 12-12-12 är ett speciellt datum, och det var det datumet som blev ifyllt som vårt startdatum på företaget… )

K&P2-2

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: