Vikten av Hälsan

Så har det hänt igen, en ny upptäckt i grönsaksdisken, som fick följa med hem, denna gång något så litet som majsskott. Har en liten Ica butik som vi passerar på väg hem från gymmet som tar in härliga grönsaker, en fin charkdisk där de även erbjuder lokalt kött, en fiskbåt att handla ur, och att få bara få handla lite, typ två skivor skinka, eller fem räkor är aldrig några problem.

Så denna gång hade de Majsskott i disken, förra veckan hittade jag wasbiruccola som fick följa med hem för att testas, och smakrikt var det. Majsskotten var mjälla och fina i smaken. Wasabiruccolan hamnade i en bönsallad med citrongräs.

Det är ju så man måste göra, våga handla och prova. Och experimentera i köket, med nya smaker och råvaror.

Som här; Rödkålssallad med äpple, apelsin, ingefära, lite chutny tillsammans med syrliga lingon.

Vilket blev en riktigt lyckad kombination.

Eller ta de ”vanliga” och ta dem till nya höjder. Komponera ihop dem med andra saker som kanske inte var menat från början. Och våga misslyckas det är ju dem man lär sig av.

Jag förundras över hur mycket ”julmat” det finns att plocka fram, lägga i korgar och vagnar bara för att det är den tiden på året. Vad händer sedan då? Gör man det gamla vanliga. Säkert. Varför inte köpa den vanliga maten, och komponera ihop nya maträtter med julens smaker, som dessutom är lite bättre för kroppen än all den sockerstinna julmat, som oftast är lite för fet för att den ska tillföra kroppen rätt energi för att orka med julstressen.

Fikon, keso, saffran och mandel. Ja, mellanmålet är hemma. Bättre än både risifrutti och ris ala malta. Brukar Ni ha Ris Ala malta på julbordet, prova att blanda keso med kesella, en urgröpt vaniljstång, tillsammans med tinade bär och hackade nötter. Eller låt fileade apelsiner glida ned i keso/kesellablandningen med lite mandel och russin. Toppa med några vackra granatäppelkärnor, för blir det då kvar av den, kan ni ta med det som frukost eller ta med till pulkabacken på juldagen.

Det finns så med varianter med dessa underbara juliga smaker, müsli som rostas med pepparkakskryddor, det doftar så ljuvligt, och smakar riktigt gott. Inte sådan stor nyhet kanske men glöms säkert bort i julstressen och i reklamhögarnas lockrop om snabba och färdiga lösningar inom kökets väggar.

Har varit ledig idag och varit ute på lite besök i butiker för att handla. Imorse så var det en del som var på väg till jobben då jag stod i kö för att betala det sista inför lunchpysslet idag, och det var läsk och frysta lådor. Tyvärr var det en del av det manliga könet, tror inte de såg på tv´n igår, dessa nya larmrapporter hela tiden, läskdrickandet stod i ropet nu, att det ökade risken för prostatacancern, det var kolhydraterna i läsken som var boven, alltså sockret. Sedan sa det inget mer, dock i tidningen imorse så stod det längst ned ”även hög konsumtion av godis, chips, färdig mat, vitt ris/pasta/bröd” ökade risken markant. Allstå, kortfattat, snabba kolhydrater. Som om det skulle ha varit en nyhet?

Detta socker, som finns över allt. Hittade denna intressanta uppgift från Jordbruksverket;

* Enligt Jordbruksverket har ­sockerkonsumtionen legat på ungefär samma nivå de senaste 50 åren, mellan 40-45 kilo per person varje år. Men hur vi får i oss sockret och vilka kolhydrater vi äter har förändrats.
* Vi använder allt mindre socker i hemmet, vi gör mindre egen sylt och saft till exempel. I stället får vi i oss mer socker från färdiga ­produkter. Vi äter mer glass och godis. På 50 år har choklad- och konfektyrkonsumtionen ökat med 10 kilo per person och år, från sju kilo till 17 kilo. Vi dricker också väldigt mycket mer läsk och cider. 1960 drack vi 22 liter per person och år, 2006 drack vi 90 liter.
* Generellt äter vi betydligt mer ­färdigmat, till exempel köper vi mer bröd i butik och bakar ­mindre själva. Det innebär att vi får i oss mer och fler sockerarter.
”Det som oroar mig är ­modifierad majsstärkelse. I USA säger experter att vi får i oss ­nästan lika mycket majsstärkelse som socker. En del hävdar att majsstärkelse till och med har värre effekt på hälsan än socker”, säger ­Bitten Jonsson.
Vilka kolhydratrika produkter vi väljer har förändrats. Vi äter mindre färsk potatis och mer processade produkter som pommes frites.
* Vår riskonsumtion har fördubblats de senaste 30 åren och vi äter fyra gånger så mycket pasta i dag jämfört med 1980. Dessutom äter vi sju gånger så mycket majsflingor, ­ostbågar och chips.

 

(http://www.expressen.se/halsa/sotsugen-sa-blir-du-fri-fran-sockerbegaret/)

Kanske något att tänka på i skolorna där det tydligen ställs fram ketchup till ungarna till varje måltid!? Nog för att processade tomater är nyttigare men sockret som ungarna får i sig i säkert den stora mängd ketchup, de tar till maten överväger nog mängden lykopen, eller är det bara något som fröken Loo fått för sig? Sen den färdiga maten som serveras i skolorna, så inte konstigt att barnen får blodsockerfall där efter, som skapar stressade och pressade barn, och kaos i klassrummen.

Skapar beroende i tidig ålder, skriker efter läsk i butiken, ”KÖP KÖP KÖP, MÅSTE HA!”, öppnar flaskan i butiken, ungen dricker några klunkar, börjar lugna sig, och innan familjen kommit ut är flaskan slut och en ny ligger oöppnad i kassen.

Att godis och läsk innehåller mängder av socker är ingen nyhet utan det dolda. Det är ju som sagt det dolda sockret som kan bli en fälla i mathållningen, som kanske inte folk tänker på, i pålägg, kyckling(?!), färdigmat, kryddblandningar och liknande. Återigen, kan befolkningen vinna mycket på att läsa på förpackningen. Inte bara killar som dricker läsk och äter färdiga rätter till lunch, som vill vara rädd om prostatan. Det är kvinnor med ökad risk för bröstcancer, vill man minska risken för tjocktarmscancer, överaktiva barn, mindre förkylningar, helt enkelt bättre immunförsvar, så ska de snabba kolhydraterna minskas och ersättas med frukt och grönt, och lite mer aktiv livsstil.

Det går att vara sockerberoende, jag vet, och jag vill inte falla tillbaka dit igen, färgglada sockerstinna bomber som får ens humör att gå upp och ned i en berg och dalbana, skapar en stress i kroppen och återkommande infektioner, jag har varit där, och inget jag vill tillbaka till. Putte´s hudsjukdom har blivit så mycket bättre med mer broccoli på tallriken och mindre godis och kakor. Min astma försvann med träning och sockersanering.

Tänk på att En broccoli innehåller till exempel 35 kcal/100 gram. För att få i dig 300 kcal behöver du alltså äta 1 kilo broccoli. Choklad innehåller 550 kcal/100 gram. Och alla vet hur enkelt det kan vara att få i sig 100 gram choklad. Och ett kilo broccoli, alltså fyra buketter, det tror jag inte ens Putte skulle få sig på en gång.

Så att se över vad butikerna erbjuder, jämföra kilopriset på det söta och det mindre bra alternativen med det bättre. En del av min handling idag, jag fick  2 KG Morötter, 1 Kg Äpplen, 500 G Champinjoner, 130 G Sallad för 50 Kr…

Och Tänk vad många måltider jag kan få ihop av det. Sen var det ju kampanj på kesella, och mandel, vilket blir perfekta kvällsmål tillsammans med hälsingehallon som mamma snällt stoppat i min frys, och en lyxig variant med saffran, kan det nog bli på lördagskväll framför ”Så mycket Bättre”.

Sen hamnade det något mer i min korg imorse, vad kan det vara denna gång då? Ja inget nytt för mig, men har Ni provat denna grönsak? Jag skivade den tunt idag till lunch och blandade med gröna blad och lite basilika.

Avslutar med en bild på en del av det jag bjöd min ena storasyster på idag.

 

Lax och torsk på rotfruktsbädd kryddat med ansjovis och pepparrot
Potatissallad med kräftstjärtar
Mungbönor med ärtskott och paprika
Rödbetor med ingefära
Gröna blad med majrova
Rödkålssallad med lingon, äpple och apelsin

Avokado med majsskott och smålök

Sockerärtor med champinjoner och squash

Samt att det blev vitlöksrostad brysselkål och ”ailen-grönsak” (romanesco)

Jag tar till vara på vad säsongen erbjuder i min matlagning, det vinner både miljö och plånbok på, och dessutom gör det gott för kroppen.

Otroligt va? Men det går att äta sig till en bättre hälsa, och träna sig ifrån värk i axlar och knän. Det är det vi vill förmedla, hur man kan orka så mycket mer i vardagen med att bli mer aktiv och medveten. Något att ha i huvudet då vi ska försöka slå oss fram på marknaden nu, vi får se hur det går men vi måste som sagt prova, tipsen och råden haglar över oss, vilket är så tacksamt. Det är inte bara att starta och komma igång med ett företag men provar vi inte kommer vi inte veta och säkert bittert ångra oss på gamla dagar och att sitta och bli bitter på gamla dar finns det alldeles för många som gör som lämnat drömmar och hoppet, det är inte Krigarhjärtats melodi.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: