Vikten av Hälsan

 

Tänk vad barn har för övertalningsförmåga på sina föräldrar, extra mycket tjat och de får precis som de vill. Ja dels alla gånger man hört barn tjata till sig både godis och glass i butikerna. Igår var jag med om något annat, det är ju nämligen Halloween i dagarna, och butikerna har blandat pepparkakor, julmust, skumtomtar med peruker, sega tänder, gröna gelegodisar och annat, samt stora härliga pumpor.

Det var en liten tjej på kanske 8-10 år på en butik igår, som fångade min uppmärksamhet, hon tjatade till sig den största pumpan på butiken, mamman klagade på att den blev dyr i kassan för att bara göra ett monsterhuvud av. Men va då, ”Bara monsterhuvud”, det som finns inuti då?

Pumpaköttet, pumpakärnorna? Det är ju verkligen jätte gott, och nyttigt. Men tyvärr så tror jag att det blir så hos många familjer, barnen ska ha spökkalas och pumpor köps, det pysslas och donas med dem, och ner i kompostpåsen åker allt det goda, för de vet inte vad man kan göra allt för gott av det. Som inte är som det andra som hamnar i barnens (och de vuxnas) magar under denna ”högtid”, skrämmande syner i butikerna nu, fortfarande är mandariner, äpplen och mango billigare än det sockrade monster som ligger i plastbyttorna. Nej, ta vara på ”monsterhuvudets” hjärnsubstans istället;

  • Gör en ”morotskaka” men byt ut moroten mot pumpa.

 

  • Rosta pumpan riktigt mjuk i ugnen med olivolja och citronsaft, mixa till en slät puré och ät istället för potatismos, till hemmagjorda fiskpinnar.

 

  • Skär ”köttet” i tunna skivor, vänd i ägg och sedan panera i boveteflingor blandat med permesan och örter, stek dem och ha på buffébordet.

 

  • Träna pumpan och rosta lätt i ugnen med lök och tomat, låt svalna och vänd ned med bladspenat eller ruccola, avokado och toppa med rostade pumpakärnor. Ha på buffén eller servera med lax/kyckling/tofu.

 

  • Baka ett matbröd eller gör snabba grahamsscones, med riven eller fint skuren pumpa i, blir vacker färg och smak, sedan tillsätter du pumpafrönen i degen med.

 

  • Till det nybakade brödet kan man servera en len pumpasoppa som man gjort på kokad pumpa, som man mixat med chili, kokosmjölk, vitlök, lite citrongräs. Toppat med lite rökt lax.

 

  • Rosta pumpafröna med lite chili, eller curry, eller vitlök och ha som snacks. Kanske rosta dem med lite kanel eller kardemumma och ha på gröten eller yoghurten.

 

Jag köpte mig en pumpa idag, då jag var på affären med mamma o pappa. Mamma fixade ”monstret” och jag fick godsakerna samlade. Monstret, ja det fick mamma ta med hem till min ena systers små tjejer. Min ”lilla” pumpa vägde drygt 1 kilo, vägde en som vägde nästan 4 kg, kanske den pumpa som flickan tjatade till sig igår vägde 5-6 kg, pappa hittade någon som var det dubbla, och folk köper ju sådana. De kan ju ha en ren pumpafton, fyllt av godsaker.

Med tanke på det jag fick ut ur min lilla pumpa, pumpaköttet  kommer rostas och blandas med bladspenat, rökt lax, gröna linser, lite rödlök och svamp.. Rostade fröna, och de kommer att strös på yoghurten ikväll tillsammans med granatäpple och passionsfrukt.

Ja, jag hade lunchbesök idag, som jag skrivit tidigare, av mina föräldrar, de höll mig sällskap hela min lediga dag. Som visst började lite omtumlande med ett mail på facebook, först händer ingenting, sedan kommer det massor till mig, det erbjudande jag fick, ja det tål att tänkas på. Det låter spännande men det ska passa in i livets situation med. Sedan de samtal jag haft, med pappa under dagen, så som han peppat mig och Putte, planerat, ställt frågor, kommit med förslag. Det som kommit upp, det är sådant som snurrar i våra huvuden nu denna kväll.

Något som tydligen ska bli av, ja de Stockabor/Hälsingemänniskor som läser, Stocka Folkets Hus, någon gång i vinter, när Putte blivit arbetslös och är hemma, då kommer vi nog upp till Folkan, och Putte vistas i gymmet, jag kommer finnas där och prata Granatäpple, gryn, frön, piffar, puffar och liknande. Så mer information kommer nog så småningom då det blir mer klart i våra huvuden och alla berörda personer i Folkans styrelse kontaktade. Pappa frågade om Putte ville hjälpa honom och mamma med lite hur och vad de ska träna, då sa vi att vi pratat om att vi har tänkt på det redan. Skulle det vara något, tror Ni? Skulle Ni betala något liten summa och komma med frågor, funderingar och lyssna på oss…

Så vad bjöd jag mina föräldrar på då? Kanske något som inspirerar er  inför den kommande helgen;

Syrlig vitkålssallad med böngroddar, äpple och morot
Elefantbönor med avokado, chili och passionsfrukt
Rostad pumpa och kålrot, som blandats med stekt lök och tomat, toppat med granatäpple
Blandade gröna blad med morot, mandarin och soltorkad tomat

Kokta rödbetor som fått svalna i lite djionsenap

Squash, paprika, aburgine och paprika som ska stekas med vitlök
Blomkål, broccoli och brysselkål som bara fick ett lätt uppkok
Pressad potatis, kokar potatisen med citronklyftor i vattnet

Till det blev det;

Läckerheter från havet (bläckfisk, torsk och lax) på en spenat och rödlöksbädd med ett mustigt tomattäcke med smak av saffran och vitt vin
Samt, kycklingbiffar som jag värmde i den mustiga tomatsåsen.

 

Vad vi äter i helgen? Det får tiden utvisa, det är min jobbarhelg men kanske blir det semester och vem vet vart den helgen spenderas… Åtminstone med händerna i en degbunke, surdegen puttrar och med all den pepp jag fått denna vecka, så blir det nog mycket pysslande. Den kille jag fick att både koka tomatsås och sätta surdeg var och handlade tre sorters bönor och tofu idag, kan man bli annat än stolt? Dessutom skriker han nästan efter matlagningskurs, av mig?!

Kommentera

Etikettmoln

