Vikten av Hälsan

Så ofta man får höra och läsa, att det är dyrt att äta nyttigt. Visst keso, avokado, kesella, skaldjur må vara dyrt, men det är sådant som man inte behöver äta varje dag. Att byta ut vissa av de ”vanliga” varorna mot nyttigare alternativ kan bli en vinst för både plånbok och hälsa.

Så många äter smaksatta yoghurtar och flingor till frukost, vilket i sig är en sockerchock, men även dyrt. En liter smaksatt yoghurt går på minst 14 kronor, 1,5 KG Fiberhavregryn går på 14 kr, och hur många frukostar får man inte ut på en sådan påse? Visst kanske man vill ha något till gröten, koka eget äppelmos då äpplena är billiga, det är bara att skala, klyfta, tillsätta lite vatten, en skvätt socker. Eller än bättre riv i äpplet i gröten då du kokar den. Är äpplena inte billig en vecka, ta en annan frukt, banan eller päron. Strö på bara lite kanel. Är gröt ingen favorit, utan det är yoghurt och fil som faller i smaken, rosta då havregrynen med lite kanel i ugnen, så får de en annan smak, och du kan ha dem som flingor, bra mycket billigare än de färdigprocessade flingorna som finns i butiken.

Men vad kostar det inte för kroppen att äta onyttigt, kanske vore det bättre att lägga pengarna på bättre och nyttigare mat som tillför kroppen näring, istället för sådant som äter upp kroppen inifrån, och skapar mer sug efter onyttigt. Kanske ser det billigt ut med en pizza, eller något snabbt ifrån frysdisken, men se till själva innehållet i maten, vad det blir för energifördelning, vad det är för vitaminer och mineraler. Inte mycket, vilket leder till snabbare hunger, och kroppen vill ha mer, vilket leder till mer handling, och i slut änden dyrare, en ond cirkel och en osund hälsa.

Och argumentet ”Hinner inte skära grönsaker”;  Köp en påse ruccola eller bladspenat, skölj, skala och RIV en morot, skala och klyfta en mandarin, toppa med lite oliver och låt några frysta broccolibuketter tina i kylen över natten som du sedan vänder ned i salladen. Inget hackande, bara att riva moroten. Så skaffa ett rivjärn. Riv rotfrukter. Morot, rödbeta, kålrot. Riv äpple, päron. Riv gurkan. Bara skala. Riv squash, blanda med ägg och stek. ALLA HINNER TILLREDA OCH ÄTA GRÖNSAKER!

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Nio-av-tio-valjer-bort-frukt-och-gront/

Det är ju som sagt ”Ett friskare Sverige” denna vecka, och det kom en rapport om att 9 av 10 äter för lite frukt och grönt, hur det skiljer sig mellan invånarna, hur det är på olika ställen i landet. Höginkomsttagare äter bättre än de med lägre inkomst, att i norr äts det sämst. Det är skrämmande att läsa att det är en klasskillnad för att äta frukt och grönt. Då det är inte är särskilt dyrt att få mer grönt på tallriken, och det gör ju så mycket för hälsan att äta mer grönsaker.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/article15617182.ab

Att äta efter säsong, att tillföra något nytt då och då. Det hade svarats att en del ville ha hjälp med att få in mer grönsaker i vardagen, i livet. Osäkerhet och okunskap. Men dyrt, det är det inte. Och en stor vinst för hälsan.

Var och handlade idag, ska ha lunchbjudning för några vänner imorgon. Så fixade det sista idag. Jag har fått mycket grönt för pengarna, och det räcker länge. Ska ha mamma och pappa på lunch på onsdag, så det kommer räcka till dess, och längre. Nu är det ju säsong för citrus, ett kilo mandariner för 10 kr, det är många mandariner, svenska äpplen kan man få ett kilo för 12 kr denna vecka. Det är 2 KG frukt för 22 kr, både vitaminer och fibrer. Ekologiska rödbetor fick man för 12 kr. Squash och aburgine, var billigt.

Skulle svenska folket äta mer frukt och grönt, skulle de må så mycket bättre, både fysiskt och psykiskt. Man blir piggare, vilket gör att man orkar mer, presterar bättre på jobbet/skolan/hemma. Blir friskare, skapar ett bättre immunförsvar som gör att man står emot sjukdomar, och drabbas man av dem, så blir man friskare snabbare, återhämtar sig bättre. Blir man dessutom piggare och får mer ork, ja då kommer kanske träningen in i livet, vilket blir ännu en större vinst för hälsan och en ond cirkel börjar bli god med små förändringar. Precis så som det ska vara, för det finns ju inga quick-fix till en god hälsa, utan att lyssna på kropp och knopp, bli medveten, och vilja göra små förändringar, våga trolla i köket, våga prova någon ny träningsform, sluta stressa, slappna av och andas

Ja, det finns mycket att göra för svenska folkets hälsa, att förbättra den, och att få dem att äta bättre är en stor del och det krävs att de som bestämmer i olika kommuner börjar agera i tid, innan det är försent, så att de som är framtiden i kommunerna får en bra grund att stå på.

 

Jag tänker försöka göra mitt, och inspirera mina vänner imorgon med min mat, och kanske er här på bloggen med mina små bilder inför morgondagens grönskande buffé alá Fröken Loo;

Blancherad vitkål med fänkål, morot, paprika och lite chilivinäger.

Ingefärspicklad blomkål, broccoli och morot.

Brysselkål med äpple, dijon och granatäpple.

Rostad pumpa och tomat, med vitlök och chili.

Kokta rödbetor med vitlöksvinäger.

Mungbönssallad med rårivna rödbetor, paprika, äpple och mandarin

Linssallad med ärtskott, avokado, soltorkad tomat och riven kålrot.

Hummus.

Squash, Aburgine och Svamp som ska stekas med citron och örter imorgon

Torskfärsfylld paprika (bakas av imorgon tillsammans med svarta sesamfrön)

Lax som får gosa i vin över natten tillsammans med fänkål, mixad paprika och lök, och kokas imorgon.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: