Vikten av Hälsan

Vad innebär hälsa? Helheten av vad kroppen behöver men allt börjar på insidan. Som jag skriver så ofta ska kropp och knopp gå hand i hand. Att få ett bra träningspass kräver att huvudet är med, för att musklerna ska förstå vad som ska göras, hur rörelsen ska göras, att det mentala fokuset ligger här och nu, så som det ska göra även i resten av livet. Inte vara då och inte sen. Utan NU, just när det sker sedan ska man kunna bearbeta det som varit DÅ, för att det ska bli bättre SEN.

Att kunna stressa ned, som vi alla har våra olika sätt att göra. Vissa kanske måste lägga sig ned och börja andas djupa andetag, andra kan stressa ned genom att gå genom skogen. Jag stressar ned ute i friska luften, eller då fingrarna får dansa över tangenterna i min blogg, eller då jag pysslar i köket. Att veta då vi kommer hem ifrån jobb och träningar under veckan, och veta att maten är förberedd och redo att serveras eller bara ställa in i ugnen, är avstressande för mig.

Många av oss i detta land är utsatt för jätte mycket stress, och den gör sönder våra kroppar inifrån, den skapar fria radikaler, som sliter sönder våra celler, och det blir så mycket viktigare att hitta den rätta träningen, för både kropp och själ, samt att ge kroppen den energi den behöver, och de hjälpmedel för att kunna reparera skadorna som uppstår vid stress. Sen alla andra faktorer som påverkar vår hälsa negativt. Våra kroppar ska hålla länge och dagens samhälle kräver allt mer av oss. Tyvärr verkar inte alla företag i landet förstå vad de utsätter sin personal för fast de skulle få ut mer av de anställda om de satsade på personalhälsan, till både fysiskt som mentalt. Mental träning, som är lika viktig som fysisk träning.

Jag laddar inför dagarnas göromål genom en powerwalk på morgonen, uppladdning mentalt, går igenom nattens drömmar, hittar fokus för dagen. Kanske fungerar det inte varje dag, utan den stress och press jag utsätts för, blockerar men jag försöker lära mig. Dessutom försöker jag lära mig fokusera på det bra, hitta det positiva, sådant som ska leda mig till drömmarnas mål.

Saker har blivit bekräftade under besöket på BollnäsEss, sådant som jag så ofta skriver, om mental och fysisk träning. Om kostens innebörd för att man ska orka och för att kroppen ska stå emot det vi utsätts för. Vi mötte människor som delade våra tankar, nya kontakter skapades, samtal, skratt, svett och, ja faktiskt tårar.

Vissa saker kan jag inte sätta ord på men det var intensiva roliga 24 timmar i Bollnäs. Det är mycket att smälta, intryck som ska sjunka in. Och det kommer jag låta dem göra i kökets vrå denna söndag, kanske saltas maten med lite tårar, för det fanns en värme där som har berört Krigarhjärtat långt in i själen.

 

Kommentera

Etikettmoln

