Vikten av Hälsan

Vad ska det skrytas om i kommande historieböcker? Om vad landet Sverige var världsbäst i?

Kanske, jo just det, godisätning och sockerintag! Något att vara stolt över va? Tror inte det, det kan inte ha undgått någon vad socker gör med kroppen och vilket beroende det skapar. Att skapa beroendet i tidig ålder blir allt vanligare, skrämmande sanning. Och så som siffran över hur godisintaget ökat de senaste åren, så kommer det fortsätta om inte något görs nu.

Och åtgärden blir inte lättare att genomföra om priset på godiset fortsätter att sjunka, och tillgången på godis är allt annat än dålig.

Handlarna kan försöka göra sitt i att minska konsumtionen av godis, annan placering av de färgrika burkarna, att inte fylla butikerna med lösgodis här och där, som nu till Halloween, man möts av en stapel vid ingångarna, sedan helst en stor stapel halv vägs in i butiken, och sedan de ordinarie hyllorna vid kassorna. Räcker det inte med de ”vanliga”? Alla vet att, det finns godis i slutet, då behöver man inte ha en sockerstig genom hela butiken. Utan kanske plocka in frukt och grönt på fler ställen istället, med lite spännande recept och inspirationskvällar.

Det äts mer godis än frukt i detta land, ska det behöva vara så?

Jag själv tycker att en färggrann frukttallrik lockar så mycket mer med både doft och färg än allt godis i världen. Frukt är också sött, gott, smakrikt och dessutom nyttigt, det ger något tillbaka till kroppen istället för att bryta ned den inifrån. Och dessutom förstör godis smaklökarna, att känna våra olika smaker, som sött, salt, surt, beskt, det försvinner med tillsatser, och socker. Det enda man vill känna är den söta smaken, och den enda som gör en nöjd.

Något jag upptäckte rätt tidigt efter att jag vant mig av vid sötsaker, var att det dels luktar illa och att den extremt söta smaken från innehållet i de färgrika lådorna, var hemsk. Nu smakar smultron, banan, annans sött, på ett helt annat sätt upplevs dessa smaker, och dofter.

Det som skrämmer är att så många barn är sockerberoende, för det är ju de som det blir, ett beroende. Socker + fett är som kokain, lika beroende framkallande. Och där har föräldrarna ett stort ansvar, för det som hamnar i korgen i butiken, hamnar sedan i familjens magar. Och vad som bygger barnens grund i livet. Är det, äpplen, ägg, lax, kyckling, torsk, potatis, morötter, jordgubbar, yoghurt, havregryn? Eller är det mer, ”Farfars biffar”, ”Billys”, ”Yoggi”, ”Puffar”, ”Risi-frutti”, ”Kexchoklad”.

Vad är det som fyller ut vagnen oftast, och mest? Kanske är det inte bara kexchoklad och Pim-Pim båtar på lördagar, utan lite oftare än så, som gör att barnen tar de pengar som ligger i plånboken och går in på pressbyrån och köper det samma på väg till skolan? Gör de som föräldrarna, tro…

Imorse då jag var ute på min runda, så passerade jag stan som vanligt, och vid alla dessa skolbussar stod det barn i varierande åldrar, den ena med klubba i munnen, en annan med en cola burk i handen, en tredje med en påse godis, någon med en chokladkaka. Klockan 7.30 på morgonen!!! Hur har detta skett? Vart kom pengarna ifrån. Om de hade kunnat köpa en Yoggi-Drickyoghurt då, okej, fullmatad med socker (men lite yoghurtkultur och mjölkprotein) där också men pest eller kolera.Och de alla hade valt Pesten. En ond cirkel, startad redan klockan 7.30, och kanske var den yngsta 7 år… Hur ser den pojkens liv ut, om säg, tre, fem, sju år? Jag vet inte om jag vågar tänka tanken.

För inte kommer godisätandet i landet sjuka, om det fortsätter såhär, för det är ju dessa barn som blir konsumenter i framtiden, och lägger grunden för nya försäljningssiffror. Och har de den grunden nu, och den onda cirkeln till livsstil, när bryts den? Kommer de bryta den, och välja fruktdiskens härliga diamanter till mellanmål istället för de rosa sockerfyllda varianterna?

Hur blir folkhälsan, om barnen, som är vår framtid, om det inte blir en förändring i bara ätandet av godis? För bara genom den konsumtionen riskerar människans hälsa att falla än mer, och inte bara genom all stress som den utsätts för.

Tänk att genom bara att byta godis mot frukt, kan en stor del av hälsan förbättras, sedan kanske byta den läsk som också dricks i mängder här i landet mot citronvatten, och ser man över hela sockerintaget, som innefattar allt det ”dolda”, i flingor, yoghurt, bröd, hel/halvfabrikat och börjar laga mer eget, så gör man stora hälsovinster. Men när kommer man till den lösningen? Jag hoppas den kommer snart.

Idag väntar ett nytt möte med de två eldsjälar, Lili och Ingemar,  på kommun och landsting som brinner för vår folkhälsa, som jag bollar tankar och idéer med. Detta ämne, barnen är ett ständigt samtalsämne. Jag tänker inte ge upp min kamp för dem, eller dess familjer, de finns så många familjer där ute, som verkligen behöver hjälp att få ordning på både kost, rörelse och kanske livet i stort.

http://www.wilmashealthcamp.n.nu/

Där är Wilmas planerade läger en hjälp på vägen, tyvärr hinner vi inte hjälpa alla där så jag hoppas att det blir fler möjligheter, och att jag på andra vägar kan nå familjerna.

Jag kanske inte når dem via bloggen, så är det meningen att jag ska sluta blogga nu? Det vill jag verkligen inte, men Amelia stänger alla bloggar i december, så jag måste hitta en ny portal att sprida mina tankar och mitt budskap på. Min matlagning, för där vet jag, att jag inspirerar andra, vilket värmer i krigarhjärtat!

 

Kommentera

Etikettmoln

