Vikten av Hälsan

Inslaget på Akutellt igår kväll, gjorde mig riktigt arg.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svart-att-ta-reda-pa-kottbullens-ursprung

Att inte behöva ursprungsmärka bearbetade köttprodukter, ja, det var

ju ingen nyhet för mig, men jag visste inte att det skedde så i den utsträckning.

Är ju inte konsument själv av varken färdig marinerat eller färdiga rätter

Utan det som kan hamna i vår vagn är om Putte vill ha något pålägg

och om det är rena köttråvaror.

 

Att kycklingarna undgår salmonella kontroller och liknande då de tas in genom olika länder

och blir berabetat innan de når Svenska gränsen har jag skrivit om tidigare.

 

Och nu detta. Ja, det brinner till i Fröken´s hjärna.

Jag rimligen satt och kokade igår kväll framför tv´n.

Nästan så att Putte ville kyla ned mig med något.

Det skrämmande är att jag inte blir förvånad.

 

Kött från fem olika länder, i SAMMA köttbulle

och ingen märkning. Skulle bli för dyrt att trycka om

de fick in kött från ännu ett land och måste trycka om förpackningarna.

 

Men vet ni, jag har en lösning på deras problem.

Använd bara SVENSKT kött då, så var det problemet ur världen.

Visst kan det vara lite si och så med de svenska köttet med,

men djuren får åtminstone inte antibotika i sitt fober i förebyggande syfte

och transporterna blir inte lika långa.

 

Men vill man vara säker på hur djuren har det, köpt svenskt, eklogiskt/krav märkt.

Kanske kan ni tillochmed besöka bonden direkt och handla.

 

Ja, de lockar med svensk klingande namn på sina förpackningar

men vad finns där bakom, Dafgård, Felix, Pärsson?

Allt annat än svenskt kött tydligen!

 

Det kändes som om avslutet skulle bli,

UPP TILL KAMP för bättre innehåll i vår mat

och ja, det är nog slut orden på detta lilla ilskna inlägg!

 

Bli uppmärksam, medveten, och fårgivs.

Och sen, istället för att köpa färdigt,

Pyssla i köket, och maten blir så mycket bättre

Jag lovar!

Kommentera

Etikettmoln

