Vikten av Hälsan

Hos är det inte taco som står för fredagsmyset men det kanske det är hos er, då kanske detta kan vara lite intressant läsning så här dagen innan…

 

Visste Ni att

…att tacokryddmixen inte primärt ska anses vara en ”krydda” utan det är rent druvsocker och stärkelse? Per 100gram torrvara får du i dig 50gram socker och det är lika mycket som du får i dig från 1st 50cl coca cola.”  (läst på http://axon.blogg.se/2012/september/alla-visste-du-att.html )

 

Om du skulle vilja prova något annat så kanske vårt snabba fredagsmys kan vara till inspiration…

Vårt lilla fredagsmys är förberett, Sesamstekt torskrygg som serveras mellan två höstiga rösti (Kålrot, gullök, äpple, squash) toppat med hummus och stekt knipplök och till det, dillfräst paprika, morot och svamp som sedan svalnat och vänts ned med ärtskott och ruccola. Den salladen toppas med avokado imorgon.

Allt som allt tog det max 30 minuter att förbereda, med skalning, hackning och rivning. Mixande av hummus.

Ja, jag har inte hunnit koka kikärtor på 30 minuter, det har jag alltid färdig kokta i frysen. Burkbönor köper jag inte hem, så mycket billigare med torkade och godare. En påse kikärtor, på kanske 600-800 g kan man få för ca.20 kr, då blir det MYCKET färdigt kokt. En burk på 400 g, av bättre märke, typ ZETA får du betala ca.15 kr för, då är det bara 400 G, färdigt.

Så imorgon är det bara strö sesamfrön på torsken, krydda lite. Ställa in den i ugnen medans vi duschar, sedan steka röstin och sedan lägga ihop ”burgarna” och mumsa. Så tillagningstiden blir kanske 15-20 minuter. Lång tid? Nej.

 

Hade jag gjort allt imorgon, ja då hade jag ju stekt fisken under tiden jag hackat och donat så tiden kanske hade blivit 35 minuter då. För den längsta tiden imorgon är ju stekningen av fisken, men gör man det i ugnen hinner man pyssla med annat, som att duscha efter fredagsfysen.

Så innan du lägger tacokryddan i kundkorgen imorgon, kanske du kan fundera över det jag skrev först…  Är det verkligen är taco du vill ha till middag, kanske du redan har kryddorna hemma i kryddhyllan som står på kryddpåsen du håller i men du har varken klumpförebyggandemedel, druvsocker, jästextrakt, surhetsreglerande medel, modifierad stärkelse. Utan i din kryddhylla står det säkert, spiskummin, vitlök, salt, chilipulver, cayenne, paprikapulver. En liten nypa råsocker för bra balans. Sedan brukar jag även smula i oregano och några doft kanel. Blanda detta i en burk och skaka om. Det är ju spiskummin som är basen i kryddan, och inte druvsocker och salt som ofta står först på påsen.  Så slipper du ”offra” din sockerdos på bara kryddan i köttfärsen då så många andra tillbehör ger den dosen ändå. Men även salsor går att göra själv, enkelt och snabbt. Finns förslag i äldre inlägg.

Kommentarer till: "Vad blir ditt fredagsmys imorgon?" (4)

  1. Du är bara så bra. Ett toppeninlägg dagen föra den stora tacodagen. Om det nu var tacos som skulle ätas, så fram med riktiga kryddor o bort med alla tillsatser, socker o annat skit.
    Heja på

    • Men Mia… Du är bra, jag bara skriver det som brinner till i huvudet på mig =). Det är skrämmande vad som finns där ute i butikerna. Fråga min älskade Putte vilket problem han hade bara genom att leta tortillabröd som han ville sätta tänderna i… Jag har mina ”invandrarbutiker” jag handlar i, där finns det ett trotilla/pita som är helt fritt från socker och tillsatser… Ett Liba men det hittas inte på så många ställen tyvärr =/

  2. Vidare kan vi kika på innehållet i den färdiga ost- och guacamoledipen 🙂

    • Ja men precis! Tror jag har något gammalt inlägg om dessa saker med… =/ Hur svårt är det att göra guacamole? Men visserligen då smakar det ju avokado?! =)

Kommentera

Etikettmoln

