Vikten av Hälsan

Vad är snabbmat för dig?

Så här såg min diskbänk ut efter att jag kommit hem från gymmet ikväll.Ser det ut att ta lång tid att laga middagen?

Linserna kokades, under tiden skalade och skar jag alla grönsaker. Fräste dem till linssalladen och la laxen på lätt saltrimning.

Och, det tog inte längre tid än 30 minuter innan det var klart. Och hade det varit så, hade jag lagt laxen på de strimlade rotfrukterna och ställt in i ugnen under tiden jag duschade men nu fick den halstras i samma stekpanna som rotfruktsfräset.

Vad blev det då?

Jo;

Linssallad med svamp, tomat, squash och lök. Toppar med avokado då det är dags att äta. Sedan blev det lätt rimmad lax som sedan halstrades med vitlöksfrästa rotfrukter, toppat med lite god dillvinäger.

Hur lång tid får man stå i kö på pizzerian om middagen handlats där? Eller i kön på ICA då något färdigt skulle handlas. Och vad för näring skulle det ge till kroppen. Inte alls i den utsträckning som mat, hemma i köket skulle innehålla kan jag då säga.

Som jag fick höra från en dagmamma i förra veckan som jag besökte ”Men Farmor detta var ju snabbmat men ändå inte” om hennes tonfiskpasta som hon brukar bjuda barnbarnet på, då snabbmat för den sjuåriga killen är MCDonalds men inget som farmor lagar, utan där odlades det friskt och vackert, samtidigt som strömming stod på menyn.

…Så snabbmat behöver inte vara något från haket på hörnet…

 

 

 

 

 

 

 

Frågorna sedan förra inlägget om bröd, har kommit in, och jag har studerat en hel del brödsorter sedan i lördags, dock verkar det tyvärr vara vetemjöl som är huvudingrediensen i de vanligaste brödsorterna bland de som frågat. Vissa har socker/sirap längre ned i listan än andra. Tyvärr så har vatten, vetemjöl och salt stått först. Surdegspulver av vete är det vanligaste av surdegstyperna. Men jag har hittat några finska brödsorter, riktigt mörka och tunna, lite seg/hårda sådär, typ skeppar/rallarhalvor. Men jag kan säga att en ny surdeg står och jäser på diskbänken just nu. För in i mitt kök kommer inte något påsbröd, jag vill känna doften, känna smaken för hembakat är oslagbart. Både för kropp och själ.

 

Kommentarer till: "Vad är snabbmat för dig?" (3)

  1. Men jag som inte kan baka 😦 Särskilt inte surdegsbröd… 😦

    • Tänk om det går som du och jag drömmer om vännen, då kan jag baka surdegsbröd åt Er =), bara va får ett större kök än vad Ni har. Vi får bo i kollektiv, jag lagar maten =)

  2. Hihi underbart! 😀

Kommentera

Etikettmoln

