Vikten av Hälsan

Vad an denna rubrik? Jo en av våra kvällstidningars bilagor lockade med bröd undersökning och det var den som gjorde att jag köpte, av ren nyfikenhet vilka bröd som låg under luppen denna gång, ofta är det ju lite olika sorter men ändå samma utgång, hembakat är bäst då med hela frön och helst surdeg (denna gång var det dock ett bikarbonatbröd fyllt med frön, nötter och grova mjölsorter).

Och nog var det även Lingongrova denna gång, som hamnade längst ned på listan, tillsammans med Skogaholmslimpan. Förvånad? Nej, inte jag. De vanligaste bröden på folks frukostbord, fullmatade med socker. Men även vi bytte ut det vita mot Lingongrova och ”Gott Gräddat”, som vi trodde var så mycket bättre men sen när man lärde sig läsa, tyda och förstå innehållet bakom det ”mörka” så var det bara en massa mörk sirap som gjorde det mörkt, och som gjorde att det såg nyttigt ut. Så fel man kan ha, och vad lurad vi konsumenter blir. Det gäller att vara på sin vakt, ja när det gäller allt. Men denna gång gäller det bröd.

Så ofta det säljs som ”fullkorn” och det bara är en liten procent grövre mjöl, sedan står vetemjöl först och det är sockerkulör och sirap som gör brödet mörkt.

Hur gör man då?

Jo denna kväll har jag tagit hand om en mogen surdeg, satte en redig deg med morötter och aroniabär och frön. Bakade ut den, lät den stå och jäsa undertiden jag och Putte gick till goda vänner för kvällssurr. För brödet jäser själv. Bara ha lite koll på tiden. Två timmar får det jäsa på plåten.

Om man nu inte har möjlighet att baka sitt eget bröd?

Jo läs på påsen, vetemjöl och socker/sirap ska stå så långt bak som möjligt på innehållsförteckningen. Det ska vara hela frön, kanske lite nötter om man tål det, grövre mjölsorter, som råg, graham och surdeg i. Som gör att blodsockret stiger sakta och mättnadskänslan blir långvarig.

Sen vad man har på, spelar också lite roll, men vad man har mellan brödet och pålägget är mindre viktigt, lätta, bregott eller vad…? Nej jag kör hummus, avokado, philadelfia, mosade oliver eller kanske lite vegetarisk örtpastej. Toppar med groddar, tomat, rödlök, gurka, paprika och rökt lax, och vips så var det en matig smörgås.

 

Men som tjejen som gjorde testet med brödet, Lingongrova och Skogaholmslimpan är som en godisskål till frukost, och det kan jag hålla med om. Se över ditt frukostbröd, bara det lilla bytet och du gör en stor hälsovinst. För ofta är frukosten en stor sockerfälla. Bröd, flingor, yoghurt, smaksatta filsorter. Naturellt, egen müsli, bär, frukt, ägg och bra brödval med bra pålägg och en bra start på dagen. Och fixar man inte att äta på morgonen så, mixa en smoothie med naturell yoghurt, lite havregryn, linfrö, bär och ett ägg(eller proteinpulver) och allt går att dricka.

Men nu doftar det nybakat och det är dags att plocka plåtarna ur ugnen. Surdegsbröd med morötter, aroniabär och frön, det doftar ljuvligt, för hur mycket doftar ett påsbröd egentligen?

Annonser

Kommentarer till: "Lägger du ost och skinka på en godisskål till frukost?" (2)

  1. Skriv din kommentar här!Vilken bra sida du har! Bra information. Undrar vad mina frukostbröd innehåller?? Måste kolla. Äter Frökusar och hoppades att de skulle vara hyfsade.

    • Åh tack för din kommentar, det värmer. =) Frökuser innehåller åtminstone hela frön och korn. Ett bra steg på vägen men sen hur lång innehållsförteckningen är, det kan man ju diskutera vad som sen står bakom alla ord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: