Vikten av Hälsan

När någon säger sallad, så tänker nog många på isberg(eller några andra gröna blad) med lite tomat och gurka, kanske lite paprika och rödlök i. Som tyvärr inte bidrar med så mycket mer än vatten till kroppen, lite lykopen, c-vitamin och fibrer men genom en mer innehållsrik sallad kan du ge din kropp så mycket mer nyttigheter, och det är så enkelt.

Sallad för mig, är så mycket mer än så. Kanske ska man kalla det grönsakstillbehör.

Idag har jag varit ledig, höstsolen har strålar ända sedan imorse, och jag har röjt loss med vad kylen hade att erbjuda från helgens grönsakshandling. Allt för att det inte ska bli förstört. Tillagade så blir det en annan hållbarhet och användningsområdena är ju oändliga med dessa grönsaker.

Se bara allt vad jag fick ihop;

  • En vitkålssallad med senapsvinäger, svenska äpplen, lite lök och morötter
  • Ugnsrostad pumpa, squash och morötter i varierande färg
  • Gröna linser med gulbetor, paprika, svamp och rödlök
  • Spenat med gula morötter, blandade kokta långa bönor, ”bullig” Västeråsgurka och salladslök

 Ja det är gurkor detta, varken fikon, avokado eller squash. Söta goda gurkor helt enkelt.

De ugnsrostade grönsakerna blandas med riven romansallad innan servering, och toppas med lite avokado och oliver. Till det kan det bli lite stekt lax eller något liknande i helgen.

Linssalladen blir som en egen liten del på tallriken, eller som måltidsbas med tonfisk och ägg.

Spenatsalladen serveras som ”grönsallad” till någon måltid i veckan, bl.a. till den strömmingslåda jag gjort till lunch idag, till den tar jag även lite av den ugnsrostade blandningen.

Frökens strömmingslåda består av; Rivet äpple, gul lök och pepparrot, tillsammans med ansjovis rullas in i strömmingen… Och det hela toppas med en mustig tomatsås spetsad med vitt vin och dill…

Och eftersom vår kyl var överfull med morötter gjorde jag en liten dip också, rostade morotsstavar med citron, rödlök och vitlök i ugnen. Sedan mixade jag dem till en rostad röra, perfekt till dip till smakrik gurka eller som ”sås” till någon biff (av köttfärs eller bönor)

Fick sällskap över en kopp förmiddagskaffe, och hon undrade vad hon skulle göra med två stycken squash, oj vad jag bubblade ur mig förslag. Så användbar grönsak, går att göra så mycket. Riva grovt, blanda med ägg, lite ost och örter, steka som plättar. Gröpa ur och fylla. Skala och rosta med lite vitlök, olja och salt, mixa till en dip (som den med morot, eller om man gör det med andra grönsaker med). Skiva och varva med köttfärs som en moussaka eller ”lasagne”. Någon trycker på startknappen och stoppknappen saknas som vanligt.

http://www.emblautbildning.se/

Vad som sker mer under den lediga dagen är att förbereda morgondagens besök hos Emblas dagmammor i Söderhamn, ska se lite hur de planerar och tänker kring maten till barnen. Hur de kan förenkla/förbättra. Inspirera lite. Jag får se vad för frågor och funderingar som kommer upp, jag har det lite öppet . Jag vet vart jag ska, jag har uppdraget i huvudet sen får jag se hur det går och om de blir nöjd med vad Fröken säger.  Kanske når jag ut lite grann med mitt budskap, kan det vara ett steg på vägen mot målet?!

Kommentera

Etikettmoln

