Vikten av Hälsan

Pannkakor utan mjöl

I förra inlägget la jag upp bilder på lite grönsaker som kanske verkade förvirrande i både utseende och namn, i alla fall för vissa.

Vad kan man då göra med dessa kanske några funderar på…

Romanescokålen kan användas som broccoli och blomkål då det är en korsning mellan dem båda. Kanske rosta alla tre och sedan smula, som ett grynigt tillbehör, som jag skrev lite tidigare i somras. Den ser spännande ut, kanske kan du få dina barn att äta denna grönsak från yttre rymden som skyddar kroppen från dagisbaciller. Med små knep och historier får du barnen att smaka, kanske även du själv kan ”lura” dig att prova.

Gillar du inte avokado? Prova att mixa den med lime, chili och vitlök, till en dip till grönsaker buketter/stavar. Så äter Putte avokado men gillar det inte i sallad. Grönsaker kan slinka ned utan att man märker det ibland.

Ja, både pumpan, squashen, jordärtskockan och rättika man kan rosta med lite kryddor och örter i ugnen och ha som tillbehör till stekt kött/fisk. Eller ha i en gryta.

Pumpa, jordärtskocka och rättika blir gott i en liten fiskgryta som den jag gjorde i söndags, men i den hade jag kålrot istället för pumpa då pumpan inte är i säsong riktigt än. Men för lite finare färg i grytan kan man ju då ta i morot som har den orange färgen, och man ju vill ju äta färgrikt.

Annars fungerar rättika utmärkt att hyvla tunt, då den har en liten smak av rädisa, och blanda i sallad. Att blanda hyvlad rättika med morot blir riktigt gott, och att toppa det med passionsfrukt blir lyxigt och riktigt gott. Något att ”unna” sig till någon helg kanske, då passionsfrukt inte hör till de billigaste godsaker man kan finna i fruktdisken men passa på, då de ibland säljer 5 st för 10 kronor. Att mixa ned passionsfrukt i morgonsmoothien blir både gott och riktigt nyttigt.

Jordärtskocka har en liten dominerande smak, men blandat med andra rotfrukter blir det riktigt gott, de är lite kluriga att skala och då man skalat dem, ska man liksom med svartrötter, lägga dem i en skål med citronvatten så att de inte mörknar innan man ska tillaga dem.

Att göra rösti/rårakor med rivna blandade rotfrukter blir en höjdare. Mina favoriter är kålrot, morot och rotselleri, som man kryddar med riven gul lök, kanske ett litet syrligt äpple som man river i, eller tar rödbetor istället för kålrot och morot, byter ut vitlöken mot pepparrot. Sedan servera det med några skivor rökt lax och en spenatsallad med lite rödlök och hackade oliver.

Ja, det går även att riva i squash i ”plättsmeten”, hacka i lite spenat (även där kan du ”gömma” grönsaker/frukt för barnen), och ta grahamsmjöl istället för vetemjöl. Så är det plötsligt en måltidsgrund istället för en ”efterrätt” som plättar och pannkakor bör räknas som. Till de plättarna kan man servera rökt skinka, lite keso som man blandat med hackad lök och tomat. En lättare lunch, som går att förbereda, då plätt/pannkakssmet mår bäst av att stå och svälla någon timme i kylen. Varför inte göra en ”tjock-pannkaka” av det hela och hacka i skinkan direkt i smeten med squash och spenat, smörj en form och häll i smeten och ställ i ugnen.  Pannkaksrullar kan göras med strimlad kyckling och rödlök, det samma kan du ha i en omelettrulle att ta med på språng. För fyllningarna fungerar ju ypperligt i en omelett (pannkaka utan mjöl med andra ord…  och där kom rubriken till inlägget in) Crepes(pannkaksrullar) omelettrullar…

För det är ju så det är egentligen, dock har ju omelett inte lika mycket vätska som pannkaka men man kan fylla pannkakor med samma sak som omeletter och tvärtom.

Omelett med rivet äpple, kokos och kanel, en underbart god och snabbt mellanmål. Samma som du kan hälla i pannkakssmeten, jag brukar köra den varianten i proteinplätttarna jag gör, då jag kör proteinpulver istället för mjöl i smeten. På bilden serverad emed hallon, kesella och granatäpple, antioxidantbomb.

Ja, det är med små trix och tips jag får trolla i köket nästa sommar, för går allt som jag och Wilma tänkt, blir det lägerdagar i Falsterbo med ett gäng tonåringar som behöver förändra sin livsstil. Där det ska provas på idrotter, matlagning, umgänge och lugn och ro.

 http://www.wilmashealthcamp.n.nu/

Mer om lägret kan Ni läsa om här, vi håller tummarna på att det blir anmälningar och här i länet ska jag kriga för att kommun/landsting ska hjälpa de behövande tonåringarnas familjer lite ekonomiskt för att komma i väg, för här i länet behövs det verkligen.

(Även om jag skulle flytta ifrån stan, eller länet en dag så kommer jag fortfarande kriga vidare för folkhälsan. Jag ser så mycket här som behöver göras, både inåt och utåt. På stort och smått. Vet kommuner och län på andra håll i landet som lyckats. Så varför ska inte Gävleborgs län kunna stå där med samma siffror en dag?!.)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: