Vikten av Hälsan

Frågande kassöskor

Jag sätter dem på prov, de i kassorna runt om i stan.

De ser frågande ut, vänder och vrider. Chansar på ett PLU-nummer och ser vad datorn visar.

Alltifrån Champinjoner då jag handlat Portobello, svamp som svamp kanske de tycker, dock kanske inte deras chef blir så glad på den diffen på kilopriset. Typ 29kr/kg för champinjoner och 69kr/kg för Portobello.

Vissa frågar vid osäkerhet kring melonsorter, Cantaloupe, Galia, Pel Del Salo. Rotsaker, kålrötter är tydligen väldigt konstigt att handla, palsternackor lika så. Rotselleri har blivit kålrot några gånger.

Kanske är mina grönsakshandlingar underliga?

Vad säger Ni?

Kan ni namnge dessa vackra och goda ting?

Två av dessa har jag haft med tidigare på bloggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Squash
  • Romanesco
  • Jordärtskocka
  • Rättika
  • Butternutpumpa

 

 

Jordärtskockan, blev Ingefära idag på butiken, tur att ingefäran var billigare i kilopriset. Rättikan, är handlad direkt från odlaren, lika så squashen och romanescon.

Förberett inför fiskgrytan… Vitlök, saffran, tomat och vitt vin ska det kryddas med. Och det hela toppas med räkor vid servering för de som tål de ädla djuren

Denna lördag har jag pysslat mest i köket, blir lunchbjudning imorgon men först ska vi ut på parfotografering. Så det är fotografen som ska bjudas på lite värmande fiskgryta med lite gröna tillbehör. Så jag besökte Bondens marknad och lite butiker innan jag spatserade hem efter morgonens träning…

Som Ni ser blev det en hel del godsaker inhandlat.

Och av det hela blev det lite godsaker;

Blandade skott och groddar

Västeråsgurka med bondbönor och lokala tomater

Vitkål med paprika och knipplök

Avokado med azudikbönor och oliver

Blomkål med champinjoner och krispiga svenska äpplen

Kokta majskolvar

Lättkokta Broccoli, vaxbönor och sockerärtor

Hummus

Rostade melonkärnor och nötter

Samt kommer det serveras med ett ört och permsanbröd som jag bakade under tiden lingonsylten puttrade på spisen igår…

 

Kommentera

Etikettmoln

