Vikten av Hälsan

Gör som min vän Malin, koka grönsakssoppa. Och vinn tid till annat. Slipp köa på snabbmatshaken efter jobbet, baka ett gott grovt bröd med frön och kanske lite riven morot, toppa brödet med keso, groddar, tomat och rödlök och måltiden är komplett. Kanske kan du knäcka två ägg, vispa ut i soppan då du värmer upp den, och proteinet finns i soppan och inte bara i keson.

Malin gjorde som lilla jag brukar, kylskåpsröj. Potatis, ärtor, champinjoner och lite annat smått och gott hamnade där i. Bara för henne att värma upp då hon kommer hem från jobbet under helgen. Så enkelt och snabbt. Och dessutom ekonomiskt, istället för att slänga lite halv vissna grönsaker. Hon hade kunnat göra en grönsakspytt lika gärna, som hon sedan toppat med lite lax, eller kalkon, eller några strimlor lövbiff. Lite rostade frön och nötter på, så hade lite nyttiga fetter varit med också, kanske en liten guacamole på mixad avokado med vitlök, chili och citron. En hummus med mixade kikärtor, vitlök och citronsaft, sesampasta om man har hemma. Hummus är ju något så underbart enkelt, nyttigt och gott. Toppa sallader, soppor eller bara ha som dip till sommarens knippmorötter och den svenska gurkan och blomkålen.

Man vinner så mycket på att laga själv, göra storkok, följa årstidens grönsaker som smakar så mycket mer i rätt säsong. Gurka odlad i det svenska klimatet än den växthusodlade, jordgubbar som fått mogna sakta i sommarsverige, naturens godis hallon, blåbär, lingon, körsbär, plommon. Så mycket mer smak, och mycket mer miljövänligt än de som åkt jorden runt och fått mogna under lampor och om de ens hinner mogna innan du äter upp dem. Vissa saker kan inte odlas här i Sverige av förklarliga själ men det som går, ät när det är svenskt, vitkål, morötter, palsternacka, rotselleri, purjolök, pumpor, squash.

Hel lax, 39 kr/Kg på Coop denna vecka, visserligen odlad, men hur mycket kan du inte göra av denna hela lax, minst 8 olika rätter. Koka in en bit, perfekt att ha till sallad eller äta med kokt färsk potatis, lite späda vaxbönor och lätt förvälld bomkål, en kall sås på yoghurt med lite färsk dill. En bit kan du lägga i halster på grillen, varför inte passa på att lägga en annan bit i folie med lite citron och vitlök när grillen ändå är i gång, gör en pasta sås med lite gräslök, vitt vin, tomat och squash. Vänd ned bitar av lax som får gå klart i såsen. En mustig fisksoppa/gryta med säsongens grönsaker. Allt går att frysa, bara ta fram och värma på, kanske göra något tillbehör.

Och köttfärs, köp då svensk, dels har vi bättre djurhållning än många andra länder, miljöpåverkan blir inte lika stor, och kontrollen av det svenska köttet är lite bättre, och har du möjlighet köp ekologiskt, och kanske direkt från någon lokal bonde, det blir inte dyrare. Kvalitén blir bättre och glädjen, resultatet blir helt annorlunda. En köttfärssås kan bli flera olika rätter, en lasagne, köttfärspaj, köttfärsröra, chili con carne, köttfärslåda med potatis.

Storkok lönar sig, både för plånbok och hälsa. Pulsen stiger då ni sitter i kön till driven, barnen är griniga, blodsockret sjunker, ni kommer fram till luckan, maten äts i bilen, stress som följer er hela vägen till sängen. Risken är att blodsockret åker upp och ned under kvällen och Ni försöker lugna det och Er själva med mer sött, en alvedon och kanske kaffe, treo och redbull. Den inre stressen i kroppen är ett faktum, och sömnen påverkas, dagen efter  börjar med en treo, en skål med smaksatt yoghurt och kanske de ”nyttiga” KellogspecialK, och än en gång är blodsockerkurvan i gungning.

Att satsa på sin hälsa, kanske tar det tid i början, lära sig planera, och förbereda men när man väl kommer in i tänket, så går allt som en dans, och sen sitter det i ryggmärgen. Onödiga tillsatser försvinner, transfetter och dolt socker lika så. Kollen på vad maten innehåller blir bättre och på köpet blir ni piggare och friskare, som familj.

Vissa av er kanske har semester än, resor ute efter vägarna, packa picknick, har Ni barn så låt det bli en grej, leta efter den mysigaste rastplatsen utan det där gula M.et, med en sjö, en liten lekpark. Packa ordning små byttor till barnen, så de får sitta och plocka med. Mixa bär och frukt, med lite osötad äppeljuice, lägg i burkar, som får tina under vägen, kanske har det blivit drickbart , om inte packa ned en sked och barnen har ”slush” som de kan äta och sedan dricka. Koka ägg, skala dem på plats, de har ju egen förvaring. Grönsaker och en god dip. En egen sallad är så lätt att göra själv, istället för att köpa de dyra, färdiga i butiker som är fulla av ”vatten”, isberg, tomat och gurka.

Även om jag och Putte inte har barn, är det självklart för oss att packa picknick när vi åker någonstans, det är halva nöjet med att sitta ute, äta och njuta av lugnet. Leta något mysigt ställe. Kanske bara svänga av vägen in mot någon mindre ort, hittar man inget bord, sväng in till kanten och sätt er på en varsin sten. Förra året blev det en tur till Dalarna på vår semester, och som ni ser här, så blev lunchen i Rättvik en höjdare för själens avkoppling.

Du får det du vill i din låda, slipper köa, slipper trängas och höra en massa oljud. Och dessutom kan du göra så mycket bättre val om du redan hemma förbereder, planerar och gör i ordning den mat som ska ätas efter vägen. En vinst för plånbok och hälsa IGEN!

Man vinner så mycket på att laga maten själv, och för mig, är det åtminstone avkoppling för hjärnan och själen, att stå i köket, känna dofterna, höra puttrandet från spisen, se lådor och skålar fyllas med härligheter som sedan bara är att plocka fram då sena kvällar kommer, från jobb och träning.

Jag vet, att Malin inte gjorde storkok förr men efter lite inspiration, vägledning, nyfikenhet och mer medvetenhet så dansar hon också samba i köket tillsammans med sin nioåriga dotter Nora, allt för att Malin ska bli en piggare mamma och för att Nora ska få en sådan bra start i livet som möjligt, och sist som Nora skulle ha helgmys blev det melon och jordgubbar. Kvällsmys med mamma, ja då väljer tösen jordgubbar och mjölk.

Både jag och Malin vet, att det går, med små steg, att ändra sin livsstil. Jag har sagt, kan jag vägleda en, är jag nöjd, jag vet att jag har väglett och inspirerat några med mina inlägg, och kanske blir det fler, i alla fall om mina drömmar får slå in.

Annonser

Kommentarer till: "Gör storkok och få en bättre hälsa" (2)

  1. storkok lönar sig det gäller bara att palnera.
    tack för en bra artikel

    • Tack för din kommentar. Synd att den hamnade i skräpposten. Den värmde gott.
      Och storkok är bra, planering är A och O, och man vinner så mycket på det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: