Vikten av Hälsan

Så går Halland in som hälsolandskap. Jag hoppas fler läser det jag fick framför mig idag, om BOT-avdrag. Ett slags ROT/RUT-avdrag men för hälsan. Jag skrev om det tidigare då Ola Helt med medarbetare på FRISK och gymanläggningar i Sverige skrev en artikel i Aftonbladet om att så många i landet lämnas utanför friskvården. http://www.aftonbladet.se/debatt/article14948394.ab

Sådana som har dåligt ställt, kanske inte kan prioritera sin hälsa så som de borde och SKA. Som alla SKA göra. Att de som ligger ”lägre” i samhället har sämre hälsa men inte har den möjlighet som så många andra har, kanske dessa människor verkligen VILL satsa på hälsan medans de som har möjlighet inte vill.

http://hn.se/asikter/debatt/1.1698340-det-ar-dags-infora-bot-avdrag-i-halland

Så som det står i denna ledare att bl.a. stress, övervikt orsakar så många hälsoproblem i landet, ja i världen att landstingen borde gå in förebyggande innan problemen verkligen blir samhällsproblem. Kanske även sann-metoden kan vara med som en förebyggande åtgärd, tillsammans med träning, avslappning, massage, inspiration, föreläsningar, allt i ett paket för ALLA människor.

Som Österåsens hälsohem, i Sollefteå. Under Västernorrlands landstings regi. Varför satsar inte fler landsting på sådana?! Det är en fråga jag ställer mig så många gånger. Att det finns ett sådant hem i varje landsting, för i alla landskap finns det en lugn och rogivande plats, där man kan koppla av, komma igen och få ny energi.

Alla människor, barn som vuxna, ska ha samma chans till att ta hand om sina hälsa, vart man än bor i landet, jag vet att drömmen är ouppnårlig men ingen ska behöva stå utanför, även om det är en ”lägre” samhällsklass, så är alla människors hälsa lika mycket värda men kanske måste tas i olika steg, mentalt, själsligt och kroppsligt.

Sådana frågor som diskuteras mellan sex ögon, mina, Ingemars och Lilis… Och kanske är det fler ögon som kommer in så småning om, det får tiden utvisa, och vad det ger.

Kommentera

Etikettmoln

