Vikten av Hälsan

Ja den påverkar oss, både i psyket och fysiskt, den där stressen som vi utsätter oss för, eller som utsätter oss på alla möjliga platser, både i arbetslivet, fritiden, skolan, familjen, affären. Ja överallt finns den. Men kanske är det mest stressen i arbetslivet som är värst, den fysiska som övergår i psykiskt tillslut. Som påverkar hur vi beter oss mot andra, hur den bryter ned oss till små molekyler och kanske till oigenkännliga personer tillslut, och sedan ser vi den berömda VÄGGEN. Kanske är den närmre än vad Vi tror. Du kanske har gått in i den redan, andra nuddar den med näsan med vissa kanske ”bara” siar den vid horisonten.

Hur ska vi då kunna ta oss ur den, eller göra så att den påverkar oss mindre? Kanske lära oss och stanna upp, ta ett djupt andetag, se sig omkring. Ställa sig frågan ”Vad gör jag, hur ser mitt liv ut egentligen”, lyssna lite på kroppen, och knoppen för de måste samspela. Gå på yoga, mindfulnes, massage, välbefinnande för kropp och själ, kan vara en början. Jag gör det, det är min ”drog” och utan den kraft som min ängla-massör ger mig skulle jag inte kunna ta mina steg mot drömmarnas mål, eller orka kämpa i motvind och i storm, ta sig igenom arbetsdagar som är kantade av stress.

Genom stress kommer de fria radikalerna, våra kroppars stora fiende, att öka och utsätta kroppen för än mer fara, infektionsrisken ökar, inflammationerna stiger vilket kan börja så smått leda till lite problem med magar som sedan blir värre, vätskeansamlingar i kroppen, som leder till svullna leder, huvudvärk, och sedan är stress en stor orsak tillsammans med dålig kost till de ökande strokefallen i landet vilket är nog så allvarligt för ALLA att se upp med. Arbetsgivare borde verkligen se över personalhälsan, se till att det finns väl utarbetade planer för mental hälsa och avkoppling.

Men lite kan man som sagt göra själv, med de små tips jag gav där uppe med yoga massage etc. även att vara ute i naturen, träna vilket ökar välbefinnandet men som i sig kan bli ett stress moment, men se till att mata kroppen med bara energi för att orka, och minska skadorna som de fria radikalerna ger.

Medlet heter; Antioxidanter, vitaminer, mineraler, Omega 3 bl.a.

Alltså, frukt, grönsaker, fisk, fullkorn, magra mejeriprodukter… Allt från kostcirkeln i alla färger.

Tänker Ni grilla i helgen? Vad bjuder Ni på då?

Jag ska ha bjudning i helgen, det blir folie bakad lax med citron och vitlök, färska örter och till det;

Hummus
Butternutpumpa med tomat och salladslök som får bakas i folie
En salig blandning av citron och vitlöksmarinerade grönsaker som ska grillas
Heta Kronärtskockor med lök, tomat och morot
Blomkål med basilika, nektarin och lök (som läggs på en bädd av ruccola, spenat och groddar)
Färsk vitkål med äpple, granatäpple och vinäger med kinesisk gräslök
Samt pärldinkel med dill och blandade nötter

Samt;

De nyttigaste och nästan vackraste bönorna på väg att bli en smakfull ”salsa” med avokado, lök, lime och vitlök…

Alltså mat som gör gott för både kropp och själ…

Mat som jag vill inspirera andra att laga och äta. Där på det där hälsohemmet med havet utanför dörren, där kroppen får koppla av, ladda om och ladda upp, med små förändringar och lärdomar om träning, avslappning, kost och allmänt välbefinnande. Jag slutar inte drömma, det är kanske lite av dem som får mig att ta mig igenom stressen, att inte tappa hoppet. Och att hämta ny energi genom att kämpa och kriga mig fram för att sedan försöka stanna upp och hämta andan, där vid havet.

Kommentarer till: "Stressen påverkar mer än Du tror" (2)

  1. Intressant läsning! Usch vilket samhälle vi har skapat, kan man inte hitta något sätt att sakta ned vansinnet lite….??

    • Ja Marre, det är hemskt. Jag själv jobbar i en ständig stress… Efter en ledig helg är man helt annorlunda i kroppen, både fysiskt och psykiskt skadar det att ständigt leva i stressen. Drömmen vore att få öppna något, eller jobba på något ställe där hela människans välbefinnande blir sett. Där människor får lära sig koppla av, ladda om och komma igen. Har du läst om Österåsens hälsohem i Sollefteå? Underbart tänk om det är landstingsägt!!! Tack för din kommentar den värmde

Kommentera

Etikettmoln

