Vikten av Hälsan

Hörde detta på radion idag; http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=5157614

Och jag förstår den förvirring som är hos svenska folket. Hur ska de kunna reda ut alla råd och rön som kommer hit och dit. Olika tidningar med olika bud, ibland samma tidning men nytt nummer som förespråkar en ny diet.

Jag hade tre ”prova-på” nummer av tidningen ToppHälsa, och i dessa tre nummer jag fick var det tre helt olika dieter, med olika saker man skulle utesluta varje månad. Tänk de stackrarna som försökte med detta, hur mådde deras kroppar efter en ny månad? Det kan man kalla krig i kroppen, åtminstone i magen och i huvudet då.

Det som alla ”dieter” har gemensamt är att utesluta snabba kolhydrater, transfetter och halv/helfabrikat. Och sedan börja motionera.

Men sen skiljer de sig åt, och dieterna är ju oftast inget som går att leva ett härligt liv efter, som blir en bra livsstil i längden, de som är livsstilsbestående är ju de som består av alla våra näringsämnen, protein, kolhydrater och fett. Det som ger oss vitaminer, mineraler, antioxidanter. Skyddet mot allt som finns runt omkring oss. Sådant som sänker det ”onda” kolestrolet, de dåliga fetterna. Samtidigt som de goda fetterna ska in istället.

Vi alla reagerar ju olika på allt, vare sig det är födoämnen som ger allergier, som ger huvudvärk, ledvärk, hudproblem etc men med en bra kost med alla energikällor representerade kan man leva så mycket friskare och piggare.

Kanske är det de där små ändringarna som behövs, lära sig planera, och byta ut lite måltider, lite livsmedel mot bättre alternativ och lära sig läsa en innehållsförteckning, för där vinner man mycket. Som jag så ofta skriver, bara gör så förändringar leder till stora i slutänden, det var så jag gjorde. Och nu sitter jag här idag och vill föra min kunskap och erfarenhet vidare. Både jag och Putte vet hur det är att leva ”sjuka” av maten för att sedan bli ”friskare” av att göra förändringar, och att jag dessutom fick in motion i min vardag.

Många läser ju dessa tidningar, så även jag. Senaste numret av Wellnes så var det en Kolhydratdiet som förespråkades, och på bilden för repotaget var det en stor tallrik vit pasta. Läser man vidare är det ju, resistent stärkelse som gäller, vill säga kolhydrater med lågt GI som ger lång mättnad. Nytt? Nej.

Så vad ska folket följa? Vad ske de lyssna på? Kanske först se över hur mycket socker som döljer sig i maten. Hur mycket färdigmat som inhandlas och äts. Vad kan man göra själv. Och hur mycket frukt och grönt äter man i familjen? Hur ser vardagslivet ut med motion?

 

Här kommer Vi in, vi som brinner för dessa ämnen, som så gärna vill förmedla och ge råd på vägen. Att bara läsa en tidning, surfa runt på nätet kanske skapar än mer förvirring. Men då det finns någon som ger svar på en gång, kan inspirera direkt. Ge ett förslag på sallad till maten, bra mellanmål till barnen. Guida er runt i butiken. Visa hur roligt och hur bra man mår med träning.

Kanske stirrar Ni er blind på priset på tjänster inom dessa områden, men vad blir priset om den folkhälsan vi har i landet blir än sämre? Vad blir priset för Dig och Din familj om Ni fortsätter i samma spår hela tiden, Dina levnadsvanor förs över till Dina barn. Bygg en bra och stabil grund från början och ta hjälp, det är värt priset för Du vinner så mycket på det i längden. Du  får ju ett sådant friskare liv.

 

 

Det är Din Hälsa och Din Kropp, borde inte den vara värld allt här i världen?

 

 

Det är kanske dags då, att bege sig ut i världen, bort från bloggens trygga värld. Visa upp vem som sitter bakom dessa ord och tankar men hur ska det gå. Känslorna är lite osäkra för hur man ska bli bemött men ska jag nå ut till massan så måste jag utanför bloggen som sagt.

 

Vad erbjuder Fröken Loo för något då?

 

Det som är upplagt på Emblas hemsida sedan tidigare är ju;

 

Kostrådgivning

Är du en som lämnar nyårslöften varje år?
Eller börjar du ett nytt liv varje måndag och glömt bort det på onsdagen.
Bli hälsosammare, gå ned i vikt, äta mera grönsaker, börja träna.
Stora mål på en gång.
Delmål är min melodi, som blir din.
Det finns inga quick-fix
Tillsammans tittar vi på din situation i livet idag.
Vilka små förändringar vi kan göra, som blir en stor i slutet
Jag är utbildad kostrådgivare, brinner för en hälsosam mat
Och det är Jag som ska vägleda dig in på den hälsosamma stigen.

Kostrådgivare: Katrine Loo
Tillfällen: 3
Tid: 45 minuter
Pris: 1407:-
Inspiration för barnfamiljer

Vad stoppar ni er och era barn?
Står ni helt förvirrade i affären och styr stegen mot frysdisken och all färdigmat?
Vet ni vad maten har för påverkan på kroppen?
Känner du hur blodsockret sjunker och irritationen stiger då barnen ropar ”Jag är hungrig, NU” och du räcker åt dem en godisbit?
Då kanske jag kan hjälpa er en bit på vägen att lära er planera er vardag lite bättre och inspirera er till en mer hälsosam matlagning i hemmet, tillsammans.

  • Vadär bra/mindre bra mat?
  • Besök i affären- Handlingstänk, läsa förpackningar, olika märkningar(nyckelhål, krav, ekologiskt)
  • Tillsattser,vad bör man se upp med.
  • Måltider-Planering, upplägg, familjedeltagande.

Plats: Hos er
Tid: Efter överenskomelse
Antal tillfällen: 4
Pris: 1334:-
Tid:1 timme/gång
Ledare: Katrine Loo

Och denna med inspiration för barnfamiljer kan man modifiera om så att det passar just Ert behov. Kanske är det en tjejträff, stickcafé, gubbmiddag eller vad Ni nu har för härliga vänskapsträffar.

 

Vägledning bland butikens hyllor

 

Behöver du hjälp på traven ute i butiken?
Stoppar Du ned samma varor vecka efter vecka?
Vill du veta vilka val du gör, och hur du kan göra dem bättre?
Låt mig då möta upp dig på just din affär där du veckohandlar
Så hjälper jag dig att reda ut dina frågetecken
Och inspirerar Dig till en roligare matlagning.
Eller har ditt barn fått en diagnos, där kosten spelar in

Står du där handfallen?

 

Ja, tveka inte att kontakta mig Nu med Era önskemål om träffar och möten där ute i världen.

 

Det är Din Hälsa och Din Kropp, borde inte den vara värld allt här i världen?

 

Kommentera

Etikettmoln

