Vikten av Hälsan

Sommar(o)vanor

En liten sms-konversation med en vän skapade så många tankar och funderingar att jag måste försöka tömma huvudet denna kväll för att få lugn under nattens timmar.

Hur gick våra tankar då? Jo kring sommarvanorna, hur hon blivit frustrerad då hon såg barn och vuxna varje dag med glassar i handen, läskflaskor i skötväskan, festissugrör i barnens munnar. Och det spelade ingen roll om det var tisdag eller lördag. En enda stor sockerchock sommaren igenom, som i sin tur kan skapa ett större sug efter sött. För som jag skrivit sött triggar suget efter mer sött.

Visst är det sommar och man vill ha något som svalkar. Bubbelvatten köps, och vi i detta land Sverige har sådant bra vatten i kranen. Smaksätt själv, med lite citron, lime, jordgubbar. Om det är bubblor du vill ha, tjänar du mycket på att köpa en soda stream.

Önskar du glass till jordgubbarna i sommarvärmen för att det ska svalka? Mixa jordgubbarna och stoppa i frysen en stund, rör om några gånger och sedan har du en svalkande och god jordgubbssorbé helt utan tillsatser och socker. Vill du ha den lite krämig, rör ned lite kesella eller yoghurt. Eller varför inte njuta det som mellanmål/kvällsmål med yoghurt, jordgubbar och lite nötter/frön. Kan inte bli ett mer ”perfekt” mål. Bakterier för magen, antioxidanter och vitaminer, nyttiga fetter, och vänd ned lite kesella så får du proteinet med.

Eller om du har övermogna bananer, frys in dem i bitar, ta fram dem och låt tina lite, mixa sedan med jordgubbarna så har du en krämig och lite sötare ”glass” men nyttigare än den där rosa aromfyllda som finns i butikens frysdisk.

Jag och min vän fasades tillsammans över de som glömmer bort hur lätt kalorierna rinner ned i strupen utan att ge någon som helst näring, flytande kalorier i sin värsta form.

Var på gymmet denna söndag, inte överbefolkat kan jag säga. Men det är ju som vanligt när sommaren är kommen, det är vi vanliga, som håller i året runt som är kvar, vi som har ”den” livsstilen eller vad man ska kalla det. Visst finns de de som letar sig ut i spåret under sommarhalvåret, ut på fotbollsplanen och golfbanan men sen har vi de som kommer i April, ska komma i badkläder och sommarskjortor, för att sedan under juni, juli och augusti sitta på en uteservering, en picknick-filt och låta ölen och rosévinet rinna ned i strupen för att sedan inse i slutet av augusti att jeansen inte sitter som de gjorde i April/Maj, tillbaka på gymmet några månader sen kommer regnet och lusten att gå ut försvinner.

En ond cirkel för kroppen, varför inte försöka skaffa fasta rutiner och vanor året om, som blir en sund livsstil, så kan man dricka ett glas rosé en solig kväll, ta en glass om man så önskar en varm dag, men nöja sig med en.

Det finns inga quick-fix eller så, som jag sa till en annan vän idag, att skulle jag sitta på en snabblösning som var bestående och bra för kropp och själ skulle jag vara miljonär men det finns ingen, utan små förändringar och man kan inte förändra livsstilen om man inte verkligen är redo och mogen för det, och helt utan stöd från sin omgivning kan man inte heller vara.

 

Har kommit till insikt med en sak under helgen, av alla frågor som dykt in till mig, att jag måste leta mig ut i höst, inte bara gömma mig bakom orden i bloggen… Men skulle Ni/De verkligen betala en liten slant för att lyssna på mina ord?

 

Grabbträff väntas här imorgon kväll, och vad bjuder Fröken Loo på, jo jordgubb och ananas smoothie, kan jag försöka inspirera andra så ser jag min chans…

Kommentera

Etikettmoln

