Vikten av Hälsan

Fick detta debattinlägg framför mig igår kväll http://gd.se/ledare/1.4791959-vem-ska-peta-i-maten- , och det är med blandade tankar jag läser och begrundar det. Jag har ju tagit upp ämnet själv flera gånger, både om riktlinjer för läskflaskornas storlek i USA, och hur våra lagar/riktlinjer ser ut för folkhälsan, vår kosthållning.

Denna tjej som skrivit denna debattartikel har själv tagit upp hur allt har blivit större med tiden, godispåsar, läskflaskor och chipspåsarna. Att allt är så lättillängligt nu. Vi drunknar i ett hav av dessa varor i butikerna. Företagen lockar med ”Extra big-size påse” lagom till EM, extra dubbelpack med läsk till sommarlovet, mycket glass i frysen inför lediga varma dagar. Lockas av erbjudanden överallt.

Kan en momshöjning på dessa produkter göra så att människor konsumerar mindre? Eller ska Vi också få restriktioner på hur stora förpackningar ska vara? Något måste i alla fall göras, för är inte 17 KG godis och 70 Liter läsk / person / år tillräckligt skrämmande för att inse att något måste göras. Inte ett dugg nyttigheter i det.

Vidare i debattartikeln skriver hon om hur Vi svenskar går emot livsmedelsverketsrekomendationer för en kosthållning. Att vi äter efter olika dieter, vissa läser innehållet själv medans så många struntar i vad som hamnar i korgen. Vilket jag och min sambo fick höra idag, då jag har varit och handlat inför deras kickoff, självfallet bryr jag mig om vad som hamnar på det bordet och vill göra det på mitt sätt, då allt var handlat och klart låg jag fortfarande dryga 200 kr under budgeten jag fått. En av tjejerna som egentligen skulle ha handlat ”Hur har hon lyckats, jag kämpar för att få ned något i vagnen för varje måltid”.

Planering! Är A och O, eller hur Sara? Var det inte så Vi sa då Ni var här i våras, då Ni undrade hur jag hunnit med allt.

Kanske kan jag fånga upp några på denna fest, väcka nyfikenhet och inspirera lite granna, sådär som jag vill göra.

Men hur ska man komma ut till den stora massan? Ska man peta i människors tallriksinnehåll? Ja, kanske är det enda vägen till att komma rätt med problemet inom folkhälsan. Ge lite hjälp på traven i alla fall, våra politiker har ändå en stor del i detta ämne, då skolan och barnomsorgen ska ge vår framtid en hållbar livsstil, som de tar med sig genom livet, så där håller jag med debattskrivaren igen, rensa ut allt onödigt socker, tillsatser och snabba kolhydrater från dessa instanser och vägled föräldrarna till bättre kosthållning hemma som är hållbar i längden, vill säga, långsamma kolhydrater, rena fina proteinkällor, gott om frukt och grönsaker, fibrer, samt en hel del lustfylld rörelse.

 

 

(…Och jag vet att min blogg togs upp på ett landstingsfullmäktige möte idag…)

Kommentera

Etikettmoln

