Vikten av Hälsan

http://www.metro.se/nyheter/laga-mer-mat-hemma-lev-langre/EVHlfc!JdNNFinNXTLA/

Nu är det bevisat, en forskningsrapport som publicerades imorse, jag hörde den på radion och gick nog och log sådär ”fånigt” då de läste upp den, att laga mat hemma ger en bättre hälsa. Den blir automatiskt nyttigare, man är mer benägen att få i sig rätt näringsämnen och rätt fördelning mellan de olika delarna, ja nu kanske det inte gäller ALLA som lagar mat hemma men genom att äta hemlagad mat så får man ofta i sig mindre mängd tillsatser, och näringen är bevarad i maten då man äter den, och inget som försvunnit, tomma kalorier.

Dessutom så, barn som får hemlagad mat löper mindre risk att drabbas av övervikt, de får matlagningsglädje och kanske delaktighet, vågar prova nya saker då föräldrarna lagar maten själv, ser vad maten kommer ifrån och inte bara ett färdigt paket i kylen.

Visst skulle man kunna tro att det är jag, Fröken Loo, som står bakom forskningen tillsammans med mitt nätverk som byggs runt mig just nu, för det fylls på, snart kanske det är så pass stort att VI tillsammans kan stå där och kämpa för folkhälsan tillsammans.

Ja något som påverkar att människor inte lagar mer mat hemma är ju den där hemska stressen som sätter sig om ett mörkt moln runt oss alla, en viss mängd stress en kort tid fungerar för våra kroppar man långvarig stress är farligt, skapar onödigt mycket fria radikaler, som i sin tur försämrar vårt immunförsvar, det ger en sämre sömn, skapar oroliga magar, uppsvälld het och minskad lust att göra något och tillslut har man gått in i väggen. Så försök att stanna upp ibland, ta ett djupt andetag, kosta på dig massage, kom ihåg varandra om Du lever i en relation, kom ihåg dina vänner, jag ringer mina nära då jag är på väg, en promenad och mamma i andra änden, eller en god vän. Då allt är som stressigast här, vill jag bara ramla in i Puttes famn, för där, är jag trygg, där kan mitt hjärta lugna ned sig för en stund, en kram och en kyss. Ett leende, bara vara närvarande, det kräver träning något som verkligen många skulle behöva lära sig IGEN! Mindfulness, så underbart, och jag vet, att varje människa behöver det.

http://www.emblautbildning.se/utbildning/kurser/vuxen-2327383

Jag vet, att min höst kommer bli full av göromål men det är så mycket av det som ligger framför mig som jag brinner för, tänk då jag ska ut till Emblas dagbarnvårdare, få inspirera och kanske lära ut lite, tipsa och trixa med dem och barnen. Vem vet vad det sedan leder till?

Men det är ju något jag brinner för, det blir lättare då, jag får se framemot den tänkta resan till KapVerde för mig o Putte i december, sen får jag se till att boosta kroppen med rätt näring, extra antioxidanter och lite mer ProBiotika för min stressmage och lyssna på kroppen, extra massage.

 

 

http://www.landstingsradingemarkalen.blogspot.se/

Men innan sommaren ens är slut, ja, samtalet kom igår, helst innan denna månad går mot slutet ska Ingemar Karlén presentera mig för en annan tjej som brinner för detta, han sa på en gång då vi sågs att jag måste få träffa henne, mitt nätverk byggs på, och tillsammans blir vi starkare och orkar kämpa än mer. Det kom kloka ord från honom igår både i luren och sedan här på bloggen, om hur jag kämpar mot skolorna, hur jag vill nå föräldrarna, för att rädda barnen. Bara att få föräldrarna att laga mat hemma, ja det blev ju bevisat idag, ger barnen en bättre hälsa, sedan att inspirera till mer rörelse och mer umgänge tillsammans ger än större hälsovinster, både fysiskt och psykiskt.

Ja, Fröken Loo har rätt, att laga mat i hemmet, ger en bättre hälsa, bättre koll på vad som hamnar på tallriken sedan i kroppen. Du tankar ju inte bilen på coca cola, så varför tanka kroppen på det? Den rostar, och det gör din kropp med, så se till att tanka din kropp med rätt bränsle för att orka med. Det är ju forskat och klart nu, HEMLAGAT ger en stor hälsovinst, och tänk vad avkopplande det är att stå i köket och pyssla, det tog ju mig fyra timmar igår, att fixa veckans måltider. Och det var avkopplande och nu vet jag vad som hamnar i våra kroppar.

HÄLSOVINST!

Ja, sen kan jag ju påpeka att Fröken Loo driver vidare i lokaltidningarna med sitt budskap med

http://gd.se/insandare/1.4771115-nu-maste-ord-bli-till-handling

Jag Ger Inte Upp

Kommentera

Etikettmoln

