Vikten av Hälsan

Fyra bokstäver, som skapar sådana diskussioner människor i mellan, för och emot. Strikta och mindre strikta. Andra hoppar fram och tillbaka mellan alla olika former. Vilket stressar kroppen än mer än att försöka följa en men oftast är dessa sådana som utesluter det ena eller andra, eller alldeles för mycket för att det ska gå att leva upp till.

Vad skriver jag om? Jo alla dessa DIET´er. LCHF är väl den mest omdiskuterade, även jag har skrivit spaltmeter med ord om denna diet. Jag har många runt mig som dels har försökt, tänkt försöka sen är det några som försöker sig på den men det resulterar i ständigt återkommande förkylningar, muskelbristningar, irritation och huvudvärk. Vill säga, inflammationerna i deras kroppar har ökat och hjärnan får inte det bränsle som den behöver för att orka hålla arbetet i gång.

Självfallet så säger det sig väl självt att man går ned i vikt av att ersätta snabba kolhydrater med fett, då fett mättar snabbare och ger en mer långvarig mättnad men vad resulterar det i längden? Jo, som jag skrev här ovan, större risk för inflammationer i kroppen, infektionsrisken ökar. Och att försöka skaffa en livsstil där man uteslutit en stor del av antioxidanter, fibrer och vitaminer är att leka med hälsan, lika mycket som det är att leka med hälsan då man har brist på motion.

Jag själv kan se tillbaka på mitt liv som det var tidigare, då jag hade handen i godisskålen, kakdegarna åkte in i munnen istället för i ugnen, mina måltider bestod av endast av kolhydrater och fett, vilket blir en ren bomb i kroppen, som skapar ett stort behov av mer, skapar en blodsockerkurva i stor gungning, och ett beroende är ett faktum. Det var brist på både protein och grönsaker, frukter, fibrer. Så att byta de snabba kolhydraterna mot långsamma, gör en stor vinst men att helt utesluta dem är helt absurt om man ska kunna leva så resten av livet. Som jag skrivit tidigare så var mitt liv fyllt av förkylningar och ömmande leder men de har jag fått att försvinna.

Antioxidanter, fibrer och vitaminer, bra proteiner, andra sorters fetter och kolhydrater fick mig att bli en helt ny person, och nu vill jag inspirera andra att göra det samma. Inte utesluta något, utan göra små förändringar, byta ut, lägga till, våga prova.

För att gå ned i vikt, börja motionerna, ska vara en del av livet, en livsstil. Och en livsstil ska vara bestående. Skapa hälsa och välbefinnande. Inte skapa infektioner och inflammationer. Och att komma ihåg att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater, långsamma i rotfrukter, bönor, linser, majs, qinoua, bulgur. Införa grönsaker i tidig ålder, lotsa barnen in  i det som ska vara början på en sund livsstil med mycket frukt och grönt.

Hörde på tv´n i fredags om New Yorks guvenör(eller vad det heter) hade kommit med ett nytt beslut genom att försöka förbättra New Yorks bornas hälsa, införa en max storlek på läskmuggar, på 0,5 liter, nu fanns det knappt mindra att köpa än en liters muggar på biografer och i skolor. Vilket är skrämmande, bara i New York dog 5000 av fetma VARJE år. Där har de märkning på viss snabbmat/snacks hur många kalorier de innehåller och hur många minuter man bör motionera för att förbränna dessa. Jag funderar om det är rätt väg att gå men visst, kanske kan de som äter de få en tankeställare, funderare men 5000 personer, och det som skrämmer mig, är att vi kanske är på väg åt samma håll, i detta län är det skrämmande siffror, jag hoppas jag kan vara med och förbättra dem en gång i framtiden för om vi inte ska hamna där, måste vi göra något NU!

I västernorrlands landsting har de ett Hälsohem, dit människor blir skickade med remiss, för fysisk och psykiskt behandling. http://www.osterasen.com/  Och det är något som borde finnas i varje landsting. Där kan man nå enskilda, familjer, företag. Skapa grupper. Matlagningskurser tillsammans med rörelse och avslappning. Nå människorna i tid. Få dem att förstå och inspirera dem, lära dem planera in, och prioritera sin egen hälsa. Det är inget som går på en dag men det är aldrig försent att göra små förändringar som kan bli stora i slutet.

Jag vet, och jag har fått in det i mitt liv, och det är min livsstil idag, så jag vet att det går, att gå från en godisälskande soffpotatis till att våga blanda granatäpple och melon i sallad, samtidigt som jordgubbar blandas med basilika och rödlök i en annan sallad, allt för att kropp och själ ska må bra. Och ge gommen en njutning samtidigt som det gör kroppen.

Jag avsatte fyra timmar denna regniga söndag till att förbereda veckans måltider. FYRA timmar, och vad fick jag till då?

  • Bönsallad med kronärtskocka och rödlök
  • Gröna blad med morot, mango och svamp
  • Färsk vitkål med svamp, äpple, paprika smaksatt med vitlöksvinäger
  • Linssallad med avokado och squash
  • Tomat och aburginesalsa

 

Samt så finns det både smaksatt dinkel och qinoua i kylen, en skål med kokta ägg och en del kokt broccoli. Stekt kyckling, inkokt lax, lammbullar och vitlöksfräst sojafärs.

Detta fixade jag samtidigt som Puttes lammfyllning och min sojafärsfyllning puttrade till våra fyllda dolmades paprikor som skulle ätas till lunch. Fyra timmars avkopplande matlagning, och veckans måltider är så gott som klara. Bara ta det man önskar, lägga upp tallrik och äta. Tyvärr så kommer denna veckas måltider få intas var och en för sig men att veta då man kommer hem från jobb och träning att det är klart är så skönt. Och så enkelt, med lite planering så går det så lätt. När man ändå håller på i köket, så kan man lika gärna köra på.

 

Var ute i regnet imorse på min sedvanliga morgonrunda, så uppfriskande mötte dock inte mer än samma man som vanligt med sin lilla cockerspaniel, vi hejar lite lätt på varandra nu eftersom vi möts vid kyrkan runt halv nio de söndagar jag är ledig. Gick in på Willys en sväng, saknades lite lök och avokado här hemma, väl framme vid kassan så stod det en man före mig, med ja, det var nog veckans luncher. 5 stycken färdiga finduslådor, lika skrämmande varje gång. Till det var det dessutom smaksatta yoghurtar.

Tänk om jag kunde viska i den mannens öra, vad den där maten innehöll egentligen och vad enkelt han hade kunnat göra både lasagne och biffar själv. För i de fem lådor han tog var det bara köttfärs. Han hade kunnat köpa ett kilo köttfärs, lite lök, pasta, potatis, tomater och gjort allt själv, och gett kroppen den näring som en sådan riktig måltid ger, rikligt med proteiner, bra kolhydrater och rätt så bra fetter om man använder olivoljor, avokado, nötter, kokosfett etc. Frukosten hade blivit så enkel, bra pris på meloner, lite banan och en liter svenska jordgubbar och den sockerstinna färdigköpta yoghurten hade varit snabbt utbytt.

Så som jag så ofta skriver, små enkla medel och de färdiga processade produkterna är borta ur kyl och frys, samtidigt som man gör sin egen kropp en stor tjänst.

Vi hade vänner här på en sen middag i fredags, och bilden som kom upp på hennes facebook sida igår, efter att hon bett om råd om salladstillbehör värmde i hjärtat, än en gång har man inspirerat till att våga variera i köket. Precis så där som jag vill göra, hela tiden.

Kommentera

Etikettmoln

