Vikten av Hälsan

Så börjar sommaren komma allt närmre, alla skolor går mot avslutning, det är avslutningar för lagidrotter och andra fritidsaktiviteter. Och med dessa kommer det utflykter, mysiga sådana i naturen eller till någon djurpark, museum, allt efter vad det är för ålder på barnen men något som är gemensamt för dem alla är matsäck/picknick.

Det är skrämmande att se vad som finns i dessa ryggsäckar som barnen får med sig hemifrån. ”Smarta förpackningar” i butiken lockar. Festis, en sockrad ”frukt”dryck, ett kakpaket och en billig bullpåse, kanske en risifrutti eller en drickyoghurt. En sockerfylld ryggsäck med andra ord, som ska bli barnens lunch. Kan finnas en smörgås där i med lite tur, en ostsmörgås eller något, som barnet inte ens tittar åt för att det enda den ser är bullpåse och kakpaket.

Jag vet att det finns föräldrar där ute som kämpar emot det där, som försöker packa en vettig lunch i barnens ryggsäck, då de vet vad barnet behöver för att inte få en allt för häftig blodsockerkurva. De får höra att de andra barnen minsann både har kakor och bullar med sig, inte frukt, grönsaker och en matigare smörgås. Hemma mixad smoothie med yoghurt och bär istället för en drickyoghurt. En vän sa till mig idag ”Som ensamstående förälder är det svårt att hela tiden kämpa själv och inte ge med sig mot barnets vilja men jag försöker hela tiden, visst kan det slinka ned ett degistivekex eller två men där går gränsen”.

Såklart att barnen ser vad de andra har för något till lunch, och vad har dessa barn då fått till frukost? Är det chokladflingor, oboy, rostat bröd med ost? En söt yoghurt? Om det skulle vara så, så har barnets sockerbehov täckts för en hel vecka på två små måltider som föräldrarna själva gjort.

Här skulle skolan och dagis kunna påverka valet av matsäck, med direktiv vad som bör ingå i en bra lunch picknick. Antingen genom informationslappar, eller att föräldrarna gemensamt får dagen före mötas upp på skolan/dagiset och där i köket skapa barnens picknickmat.

Många dagis och skolor har ju bestämmelser för vad som ska intas då barnen fyller år, förr var det tårtor, glass och kakor, vilket i en stor otur kan bli någon gång i veckan i stora barngrupper på vissa dagis. Vilket blir helt fel, så jag vet att flera har tagit bort detta och enbart sjunger för barnet, dukar lite extra fint till måltiden istället. Kanske får barnet bära en krona dagen till ära. Det finns andra sätt att uppmärksamma ett barns födelsedag, inte bara genom att kalasa på ”godsaker”.

Något måste göras, många klagar på barnens skolmat idag men då de väl kan ge barnen lunch med sig till skolans aktiviteter så ger det än värre saker själv.

Det finns så fina matlådor idag, med kylblock i locket, som håller kylan i upp till sju timmar. Hemma gjorda köttbullar kan ätas kalla, och sticker man en tandpetare i dem så blir det perfekt på picknick, coctailtomater, stavar av gurka och morötter. Äppelklyftor, och denna tid, klyftor eller bitar av melon som även de kan stickas på en tandpetare. Större barn kan ha kycklingklubbor med sig. Havre/dinkelplättar med jordgubbar eller rivet äpple i smeten så behövs inget tillbehör. Kokta ägg är perfekt, i sin egen förpackning och håller bra en dag i väskan. En fylld smörgås av grövre bröd, med lite grönsaker som barnet tycker om, kanske tonfisk är något som barnet gillar, blanda med lite matyoghurt och citron, eller gör en liten ”hamburgare” med en hemgjord köttfärsbiff, och lägg mellan två grova brödskivor, en liten yoghurtdressing med tomatpuré lite chili, kanske lite hackad smörgåsgurka. Svårare än så behöver det inte vara.

Sedan finns det andra dryckesval än festisar, juicer är osötade, enbart frukt och säljs i dessa ”smarta” förpackningar. I dessa sommartider kan man mixa en slush till barnen, utan dessa färgämnen och socker som finns i butikernas hemska varianter. Frys ned tärningar av melon och jordgubbar, mixa med isbitar och kanske lite äppeljuice, håller sig kyld länge.

Att se dessa föräldrar handla till barnens avslutnings utflykter skrämmer mig lika mycket som när jag ser hur de fyller vagnen med frukost till barnen, frukosttillbehör som de inte ens skulle vilja äta som efterrätt själv då de är drypande av socker. Färgade chokladringar, ”Innehåller fullkorn” står det så fint på förpackningen, och i innehållet står det havre, sist i listan, först, socker, honung, fruktossirap, maltodextrin, vete och dylikt. Och till detta får många barn en härligt krämig yoghurt med smak av sommarens jordgubbar, som är färgad med rödbetsextrakt, smaken är aromer och innehållet är socker.

Havregrynsgröt är det kanske inte alla som äter men naturell yoghurt, nu när jordgubbarna kommer, persikor, mixa om barnen knorrar med bitar. Kanske är det Du som inte tycker om gröt, låt barnen prova, kanske älskar de ägg fast du inte tror det.

Fick se denna seriestripp i lördagens tidning, den var så klockren, och fick mig att tänka på delar av detta blogginlägg, det säger så mycket, om vad så många föräldrar ger sina barn. Och vad mycket det finns att göra i våra hem, i kökets vrå. Och hur skolan kan vara med att påverka, inspirera och lära ut till barnens föräldrar, för hur som helst så börjar livet i hemmet, grunden för livet byggs hemma, livsstilen. Matvanor, vanor som är så svåra att bryta och byta men det går.

Att trigga barnets sötsug i tidig ålder är så onödigt, det skapar en ond cirkel. Visst ska barnen få äta glass och så men det måste finnas gränser, och där måste föräldrarna vara hårda från början, jag kan förstå min vän som är ensamstående med en flicka vad väldigt god egen vilja men där har hon lyckats fint tillslut, en lördag kväll skulle dottern och hon ha mys, de hade köpt godis, men när de väl var dags att krypa upp i soffan framför tv´n kom dottern med grönsaker och frukt.

Det finns ju godsaker man kan äta med gott samvete, att FROSSA i, som jag skrev om igår, och jag själv tycker detta fat ser än mer lockande ut än vad något bakverk gör men jag vet att, och jag har även gjort de valen själv förr. Kakor och bullar framför ett härligt fruktfat.

Tänk om man kunde nå in till skolornas lärarrum, sitta där, och verkligen få prata med dessa lärare och rektorer, få dem att förstå först, sedan få komma till föräldramöten, i ett försök i alla fall att få dem att lyssna lite grann, kanske så ett litet frö hos dem, till en liten förändring. För något måste göras NU! Jag kan inte själv, men med mitt nätverk av änglar jag börjar få runt mig, som brinner för samma sak som mig, kan vi försöka nå ut, kriga tillsammans, för vår framtid. Vi är på väg åt fel håll, för att kunna vända den oroväckande trenden för vår folkhälsa måste vi börja hos de små och det NU!

Eller hur Ingemar?

http://landstingsradingemarkalen.blogspot.se/

Kommentarer till: "En sockerfylld picknickryggsäck som sitter på ett Barn" (2)

  1. Jag stöder dig i din iver att ändra människans matvanor till det bättre. När det gäller skolorna och dess personal, föräldrar och inte minst de viktigaste personerna – eleverna, är ditt engagemang viktigt och framför allt långsiktigt. Börja med en eller fler skolor, vilka kan förhoppningsvis bli dina förebilder i ditt fortsatta arbete.
    För att skapa den första kontakten bör du förutom hänvisning till din blogg även jobba fram ett material att sätta i händerna på skolledning. Det skall för denna viktiga yrkesgrupp kännas att detta är viktigt.

    Lycka till!
    Vi hörs!
    Ingemar

    • Tack Ingemar för ditt samtal igår, och för ditt stöd i min dröm. Jag vet att jag borde ha något på papper
      att komma ut med till skolans värld, jag har några utkast men inget som är sådär färdigt och bra.
      Jag hörde på radion idag att barn som får hemlagad mat, får ett mer hälsosamt liv med en sund vikt
      och att de som lagade mat hemma hade en bättre allmänhälsa än andra, vilket säger så mycket
      om matens betydelse, dessutom tycker jag att det är så avkopplander att stå i köket en stund. =)

      Tack än en gång. Vårt möte ligger mig varmt om hjärtat.

      Ha det gott.

Kommentera

Etikettmoln

