Vikten av Hälsan

Fick en intressant debattartikel skickad till mig idag, om barn, och vikt, vem som bär ansvaret för barnens eventuella viktproblem. Att många föräldrar tvingar barnet själv att ta ansvar över problemet och förbiser sitt egentliga ansvar som förälder och vuxen, att de är för inne i sig själva, och vill inte se att de är de själva som skapat barnets livsstil. Att de skapar en hysteri och påtvingar barnet att själva ta ansvar för vad som är farligt och onyttigt att äta.

http://www.corren.se/asikter/ledare/barn-och-vikt-6020426-artikel.aspx

Jag fastnade för denna artikel, och de tankar som skapades i mitt huvud.

Att lägga över ansvaret på barnet, är så fel. Och att prata viktproblem i tidig ålder skapar hysteri och kan tyvärr leda åt helt fel håll, hittade denna bild på nätet, och den talar för sig själv, vilket är skrämmande, och åt helt fel håll än vad som är meningen. Nej, det ska så att bygga grunden för den sunda livsstil som dagens samhälle behöver.

Många föräldrar behöver säkert hjälp på traven då det gäller detta, de står utan kunskap och vetskap i ämnet och det blir lätt fel men ansvaret ligger i vuxenvärlden, barn ska få vara barn utan den hets som finns i samhället. Och ju tidigare föräldrarna introducerar en aktiv fritid och en sund syn på livet och kosten desto bättre är det. Där det är mycket plats för lek och umgänge med familjen. Kring måltider och aktiviteter.

Även många föräldrar lägger över ansvaret på skolor, dock börjar livet hemma, innan skola och barnomsorg kommer in men visst ska skolan/kommunen ta sitt ansvar över barnens hälsa. Både den fysiska och psykiska. Fånga upp problemen i tid, och i och med den ålder barnen är i, anpassa information och läroplan inom området hälsa. Att börja på ett lekfullt sätt i förskolan med berättelser om hur viktigt det är med att äta frukt och grönt, komma ut i skogen, kanske besöka en bondgård där de får se hur djuren har det, odla lite egna grönsaker som de sedan får äta kanske i samband med lite avslappning som enkla yogaövningar.

Frukt och gröntinspiration med föräldrar och barn, som avslutas med en lektion i handmassage, så enkelt medel för att skapa en känsla av sammanhörighet och avslappning i ett. För att sedan ju längre upp i åldrarna de kommer, öka på med den psykiska hälsan och hur man ska stressa av, finna lugnet, göra egna mellanmål istället för att gå in på Pressbyrån och handla, en kväll med föräldrar även där, där de får information om vikten av att lyssna på barnen, vara aktiv med barnen.

Skolor och föräldrar i ett samspel. Där skolorna sedan kan erbjuda mer personlig vägledning för föräldrar som vill och behöver, i olika områden. Ifrån matlagningshjälp/planering, stresshantering eller vad man nu önskar.

Jag själv önskar att jag en dag står där med föräldrar och barn, vägleder, visar, inspirerar dem till en sundare vardag.

Skulle vilja sammanfatta, som jag skrev i ett tidigare inlägg ”Barn gör inte som Du säger, Barn gör som Du gör”. Vilket jag ser så många bevis på, både här och där under min resa genom livet, vissa bryter sig ur och helt plötsligt går sin egen väg.

Kanske är jag själv ett bevis på det, att det går att bryta en osund livsstil, som varat genom livet men jag vågar knappt tänka på vad som skett om jag inte brutit beteendet och fortsatt med kakdegar och godis. Troligtvis hade jag varit en i statistiken över överviktiga/feta i länet som kanske tillslut hamnat i kö för knäoperation, för det var där och då, mina leder började strejka och göra ont som jag vaknade.

Man lär sig nya saker hela tiden i livet, vissa misstag är till för att ta lärdom av, andra erfarenheter ska man dela med sig av till andra, kunskaper lika så. Precis så där som jag vill göra.

Mina misstag är många, jag har gått på törnar, rasat samman, och lyckats resa mig igen med hjälp av små goda änglar. Vissa har visat sig vara allt för falska, bara illusioner som gett sken av att vara goda och komma med viss undsättning på livets resa, tyvärr gör jag dessa misstag än, litar på människor, jag ger dem lillfingret sedan tar de hela handen och kräver hela armen och axeln för ingenting, sådant som får mig att tänka till, om det verkligen är värt att lägga energi på eller om jag ska sikta åt ett annat håll, innerst inne så vet jag, att jag behövs, med alla mina idéer och tankar men jag får se åt vilket håll min väg leder mig nu. Krigar för min rättighet till att fortsätta drömma och kanske en dag nå dem med hjälp av högre makter.

Kommentera

Etikettmoln

