Vikten av Hälsan

Så var debatten igång igen… LCHF!

Dessa för och emot människor.

Läste ett debattinlägg från en professor inom Matens betydelse för hälsan och från rörelsen ”Kött fri-måndag”

http://www.aftonbladet.se/debatt/article14737719.ab?fb_comment_id=fbc_10150712560642832_21707513_10150716352832832#f2010ea172def

Vilket skapade känslor, och jag skickade in en kommentar vilket resulterade i lite bladande kommentarer från andra läsare. Både för och emot, både när det gällde LCHF i sig sedan då jag påpekade vikten av att röra på sig. Få in rörelse i vardagen då många är stilla sittande idag. Vilket är hemskt, då våra kroppar måste få viss rörelse för att kunna fungera.

Min kommentar löd såhär;

”Hm… LCHF, med all dess mättade fett, och om man ska äta den köttmängd många gör, vad händer med tarmarna? Hur ser människan ut invändigt till slut? Det må se en rejäl viktnedgång i början men hur mår insidan sedan? Hjärnan… Orken…? Nej, en balanserad kost med fibrer, grönsaker, fullkorn, rotfrukter, fisk, avokado, oliver, bönor, linser, grovt surdegsbröd, bovetegröt… Ja det finns mängder av bra balanserad mat där ute… Varför utesluta det som kroppen mår bra av? Det många faller på är rörelse… Motion. Har inte tid… Nej men tid finns till facebook och CSI eller vad nu folk ser…”

Ni som följer min blogg och känner mig vet ju hur jag står i den frågan, och att det inte är något jag rekommenderar att följa, fick en kommentar om att det var så vi var skapade att äta, det mättade fettet från bröstmjölken, att det mättade fettet sänkte det onda fetterna i kroppen, skapade viktnedgång et.c. Det är ju hela tiden så, för och emot människor denna debatt.

Allt kött, vad gör det med både tarmar och miljö? Så hård arbetade proteiner för magen att arbeta med, visst innehåller rött kött järn som inte finns i så mycket annat men den mängd som svensken i genomsnitt äter, det blir för mycket för kroppen att hanskas med. Och den miljöbelastning köttproduktionen skapar, det är inte värt det i längden.

Jag tror fortfarande inte att det är bra för varken psyket eller fysiskt att äta den kosten i längden, visst kan det ge en snabb viktnedgång i början då man utesluter kolhydrater men jag tror främst att det är de hårt processade produkterna som man utesluter, och ersätter med annat som gör resultatet, att inte trigga sockerbegäret. Självklart är vi alla olika, reagerar olika på att inte inta kolhydrater, eller för mycket fett men då resultaten av forskning och patienter med höga/dåliga värden börjar komma in till hjärtmottagningar efter en strikt LCHF kost så kan man börja fundera. Tyvärr är många light produkter sockrade istället, speciellt alla smaksatta och de fullkornsberikade flingorna är oftast inge bättre än de ”vita” alternativen så att läsa på förpackningarna vinner man på.Att leva på en keton-kost en längre tid sliter på hjärnan, och tillslut även på andra organ i kroppen. Den strikta LCHF-kosten är alldeles för extrem i längden, sedan finns det ju dessa varianter, som de även skriver i debattartikeln, där de andvänt andra bokstäver, istället för LCHQ som Paulun förespråkar, där kolhydrater ingår i viss mängd.

Ja dessutom kom det en intressant kommentar från en tjej som jag vet läser min blogg, hon skrev att hon har diabetes typ1 och hade provat LCHF men fick sluta med det p.g.a att värdena gick åt skogen!!! Väl värt att uppmärksammas då så många säger att det är så bra för dem med diabetes!

Det ju alltid energi in och energi ut, att röra på sig. Få in motion i vardagen, ta en timmes promenad, nu när jag sitter här, just inkommen från min promenad hem ifrån jobbet, som tog ca.40 minuter, tog en extra sväng, går jag rakt på tar det 20 min. Jag hör fågelkvitter, en ljummen vårluft. Något alla kan göra, om Ni så tar bussen hoppa av eller på lite längre ifrån. Njut av vårluften. Packa picknickväskan och inta en lunch ute i det fria, eller möt upp vännerna för en promenad och avsluta med en mysig grön brunch, ett förslag inför den röda tisdagen som infaller imorgon och som skulle bjuda på ljumma vindar.

Så Fram för en Köttfri måndag; passa på denna Valborgsmässoafton, många grillar denna dag,

lägg en god fisk på grillen, och en massa härliga grönsaker. Själva kommer vi grilla imorgon, skulle visst bli lax som mor bjuder på

samt står Fröken Loo för tillbehören, sparris, majs, champinjoner, lök, tomater, squash.

Ikväll blir det fiskfärsfyllda squashrullar med smak av rökt lax, som läggs på en bädd av romansallad blanadat med, solrosskott, rödlök, champinjoner, morötter och broccoli. Samt en salsa på äpple, chili, svarta linser och avokado.

 

Kommentera

Etikettmoln

