Vikten av Hälsan

Det är din kropp som får betala priset för vad du stoppar i korgen då Du handlar. Kom ihåg det då Du tittar på prislappen istället för på näringsinnehållet på din veckohandling.

Kolhydrat: 69%

Protein: 9%

Fett: 22%

Vilken (Smart?) fördelning på en lunch men ack så vanlig syn på dessa frysta färdiga rätter. Jag stod bakom ett damgäng imorse, och de köpte 5 rätter för 99 kr för det var ju så billigt, det fick ju en varsin lunch för inte ens 20 kr. Ja inte var det dyrt, för vart kan du äta lunch för 20 kr? Ingenstans. Men vad fick de då i sin lunch? Ja ungefär den där fördelningen, vilket inte var särskilt näringsriktig eller mättande fördelning. Även på många lunchrestauranger kan fördelningen bli så på tallriken men där har man oftast ett salladsbord (av varierande kvalitet och utbud) att komplitera med då grönsaker i dessa lådor är näst in till obefintliga. I en av dessa rätter som dessa kvinnor valde ingick det 3 procent tomater som grönsak, och 6 procent skinka. Resten var pasta, grädde, olja och två sorters ost.

 

En sådan lunch leder ofta till en stor hunger efter ett tag, den lägger sig som en degklump i magen och skapar kanske en mättnadskänsla för stunden men sedan kommer suget, vilket man kan motverka med en högre andel protein i lunchen och mer fibrer, långsamma kolhydrater.

Tyvärr har jag sett än mer skrämmande handlingar då jag besökt affärer om morgonen då personer är på väg till jobb, kan vara en inplastad smörgås med ost, och en drickyoghurt, en färdig fryst låda, och sedan en cola, eller redbull, sedan en billys/gorbys. Stressande dag för insidan av kroppen men kanske ser billigt ut på prislappen men leder till en dyr ond cirkel.

Istället för att handla, planera, laga själv. Förbereda. A och O.

Göra egen drickyoghurt, göra sin egen smörgås och ta med, laga matlådor och ha ett kokt ägg, lite nötter och frukt som mellanmål. Blir billigare i längden, och kroppen mår så mycket bättre. Vilket i sin tur leder till en piggare och friskare kropp som inte behöver mediciner som i sin tur kostar.

Näringsfattigkost leder till huvudvärk, som kräver behandling av alvedon/treo, en torr och skör hud, dåligt humör, lågt blodsocker som man försöker höja med en chokladbit och en bulle framåt eftermiddagen. Trötthet tidigt på kvällen, försöker hålla sig pigg med kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker och magproblemen kommer som följd av detta. Inre stress som skapar inflammationer och infektioner.

Allt det istället för att ge kroppen rätt näring från början.

Jag ser så många under mina turer i butiker, jag skulle vilja hjälpa dem. Vissa försöker men tappar ju längre handlingen går. Det är en djungel där ute men med små medel och trix kan vardagsmaten bli så mycket bättre.

Och barnen, de blir van den färdiga maten från skolan, och sedan hemma. Pulvermoset och de färdiga köttbullarna. Ketchup och grillkrydda, på allt och smaklökarna blir bortdomnade och då de riktiga smakerna försöker leta sig in, blir de skrämda av smaken, oigenkännlig. Dofter blir främmande. Föräldrarna åker förbi Driven på väg från jobb/skola, maten intas i bilen på en parkering. Vilken måltidsglädje? Obefintlig.

Glädjen med att handla, packa upp, ta fram kastruller, skärbrädor, knyta förklädet runt barnen, tvätta händer, sätta på ugnen. Skala, skära, koka, hälla av. Duka. Vika servetter. Ta av den färdiga maten och sedan sätta sig vid bordet, runt dofterna och äta. Prata om dagen som varit, kanske planera helgen, en semester eller kommande veckas måltider.

Det är matlagningsglädje, måltidsglädje och gemenskap. Som saknas i så många hem.

Tyvärr även här ibland, åtminstone möjligheten att äta tillsammans men det är av våra olika aktiviteter men maten, den är lagad med kärlek. Planeringen är A och O för att få det att fungera då det är jobb, träning och till viss del plugg också men jag har fått till det och jag vet att Putte uppskattar det, för med den träningsmängd han/vi har skulle inte vi kunna äta mat med undermåligt innehåll. Sjukdomar, trötthet, brister och en otroligt negativ påverkan på kroppen skulle komma. Att träna mycket, kräver bra mat för att inte stressa sönder kroppen på det viset.

Inspirationen har flödat i köket dessa dagar så inför kommande arbetshelg så är det förberett och klart. Samtidigt som nästkommande lediga helgs mat är planerad i huvudet till viss del och jag hoppas att jag får röja loss i köket och kanske lyckas få inspirera… Att någon kommer över på lunch besök.

För övrigt så löpte huvudet amok igår då min vän frågade om sin 30-årsfest så menyn gick iväg igår, pang så kom alla idéer till mig. Så nu får vi se om gästerna där i början av Juni blir inspirerade av buffé alá Fröken Loo.

 

I hope you have a nice evening… Vad an detta? Ja lite internationell måste jag ju bli nu, när man fått läsare på Nya Zeeland också.

Kommentarer till: "Det är din kropp, Din Hälsa som får betala priset" (6)

  1. Jag kan tala om för dig att om man är sjuk, särskilt psykiskt, så kan det vara en stor seger att få i sig en Findus matlåda. Att man då skulle först planera, ta sig till en affär, handla, vara trevlig mot kassörskan, ta sig hem, packa upp, förbereda, koka upp, hacka, riva, steka, duka, diska osv. finns inte på kartan.

    Finner inte din självgodhet inspirerande på något sätt.

    • Hej Helen. Jag förstår mycket väl att bara ta sig ut, komma till butiken kan vara ett stort steg, om du läser fler inlägg i min blogg så kanske du ser
      att jag påpekar samspelet mellan kropp och knopp. Att orka ta sig ur sängen et.c. så ett steg att ta sig vidare i livet kan visst vara att gå
      o handla en färdig låda… Men nu är det ju så att jag försöker inspirera att orka och finna glädjen i matlagningen… Kanske lyckas jag med vissa
      andra inte. Att vara alla till lags kan ingen… Men tack för att du läser och ens tog dig tid att kommentera. det värmer trots den negativa kommentaren

  2. Jag tycker bara man ska vara försiktig med att få det att låta som att folk som inte lever hälsosamt är korkade eller lata. De allra flesta överviktiga har blivit det av helt andra anledningar än att de är just korkade eller lata. Vi vet mkt väl att en färdig fryst låda inte är lika nyttig som att själv koka bulgur, ugnssteka kyckling och ha keso och broccoli till. Men mår man dåligt, har en ätstörning eller något annat så blir hälsohetsen bara en till jobbig grej. Jag är övertygad om att de flesta tjockisar kan mer än de allra flesta andra om kaloritabeller, glykemiskt index och allt sånt.

    Det är fint att du vill hjälpa människor.

    • Jag vet själv hur det är att vara överviktig, och inte orka ta sig ut m.m, jag har varit där själv. Och det är ett stort steg att orka koka sin egen pasta, och bara göra en enkel skinksås… Men ett steg på vägen. Sedan att orka riva en morot, till det, var ett än större steg. Ingenting ska stressas fram. Och det psyikiska går ju först men smatidigt hand i hand med det fysiska. Kollade in din blogg, och jag gillar den skarpt. Sådär bladning mellan gripande, inspirerande och glädjande. Färgerna.

  3. Tack! =) Du ser, vi kunde få till en schysst ordvändning trots allt. Ska fortsätta läsa i din blogg med snällare ögon.

    • Ja, att dela tankar och erfarenheter är alltid roligt. Möta andra människor som ser saker på andra sätt får en att öppna ögonen lite, men ändå inte vända kappan efter vinden. Ha en trevlig valborg och jag ska fortsätta läsa din underbart rosa fina blogg… Och föresten, du ser toppen söt ut

Kommentera

Etikettmoln

