Vikten av Hälsan

Vad hälsa är, det är olika för varje individ men något som många glömmer är att hälsa är så mycket mer än träning och bra kost, nog för att det är en stor del men det inre då? Själsliga, medvetandet, fokusering, andning, avslappning, komma in i sig själv, och lyssna till kroppen.

Det är så mycket som ska samspela. Att orka ta sig upp ur sängen varje dag, det kan vara en utmaning för många, medans andra studsar upp, skyndar iväg utan att verkligen känna efter. De klistrar på sig masken skyndar förbi allihopa orkar inte känna efter utan lever som någon annan fast den riktiga sitter inuti och bankar och skriker, stanna upp, Du vill inte detta, lyssna till mig.

Den som ligger kvar där i sängen, försöker hitta orken att ta sig upp, och göra det dagliga arbetet som tar emot, kanske knackar barnet på dörren och önskar frukost, personen hasar sig upp, tar barnet i famnen, det sticker till i hjärtat och frukosten hamnar på bordet samtidigt som tårar torkas bort i smyg. För att det gör så ont, man vill så mycket men kroppen vill inte, den sätter sig tväremot och man kan inte annat än att lyssna. Personen har lärt sig lyssna på kroppen, en konst i sig, som många behöver lära sig även om det inte kanske leder till något bra just nu så i långa loppet har personen gjort sig själv en tjänst.

Att ständigt gå emot den inre rösten som säger något, magkänslan även kallad, eller den lilla ängel som sitter i örat och viskar vad kroppen egentligen vill. Det tär på den psykiska hälsan, som i sin tur sliter ut den fysiska hälsan.

Det fysiska och psykiska måste samspela. En fysisk frisk kropp, med ett psykiskt icke-välmående blir till slut så utsliten att kroppen säger ifrån, träningen svarar inte, magen kan börja krångla, en evig trötthet, och depressioner kan komma. Det samma gäller en psykisk frisk människa, med ett osunt leverne ja det är ju något vi matas av varje dag men frågan är hur psykiskt friska de är egentligen. Med en bra kost och med en röreslerik vardag blir man genast mycket mer psykiskt välmående.

Så många sitter still idag och tar sig knappt mellan punkt A och B med fötternas hjälp. Och använder man fötterna så stressas det fram, med andan i halsen, och med en kaffekopp eller RedBull i handen. Vilket gör att man blir än mer mottaglig för infektioner, inflammationer, de fria radikalerna blir än farligare och än viktigare att skydda sig mot dem. Att vara ute i friska luften, stanna upp, finna lugnet, att ett djupt andetag, äta en färgrik sallad toppat med Omega-3 vill säga fisk, kanske någon valnöt och oliv.

Egna erfarenheter, upplevelser från mig själv, och från närstående. Att se människor börja resa sig upp, och sedan rasa än längre ned än från början. Jag försöker sträcka ut mina armar och fånga upp dem, men inser att min kraft inte är nog åt dem. Att min kraft går åt till mina egna lungor för att orka stå upp rätt. Men tillsammans så drar vi varandra uppåt, det krävs hjälp vissa gånger, från annat håll då man rasat eller då man vill förändra något, att göra allt själv går inte. Att ta hjälp från sådana som kan, som vill och brinner för det, kan göra så mycket. Sådana som kommer med små ord, små råd.

”Gå ned 6 Kilo på 6 Veckor”, rubriken lockar nog många, fick även höra att en person sett rubriken ”Gå ned 15 kilo på 15 dagar” hur fan det nu ska gå till…? Lät allt annat än sunt. De lockas till det där snabba lösningarna, ned snabbt, i klänningen eller badbyxorna. Sedan snabbt upp igen, såg en dam idag, som jag vet lockats till allt det snabba, större än någon gång tidigare nu, med en Allevo dryck i handen, bara det att på bilsätet bredvid låg MCDonalds-påsen. Så tragiskt. Quick-fix effektenss baksidor, ingen bestående förändring vilket är det som behövs.

Fick tidningen idag, med reportaget om mig, så konstigt att se sig själv i tidningen, men så bra skrivet, mer än på internet. Beskriver mig och mitt tänk så himla bra. Dock saknas mitt tänk kring helheten med det kroppsliga och själsliga, kropp och knopps samspel. För utan det, inget helhetsvälmående.  Men just det jag står för, kring en livsstilsförändring i små steg, det har hon fångat upp klockrent. Och just hur jag kan köra mina race i köket och spruta ur mig tips då människor börjar prata kost.

Som just nu, en underbar vän, frågade om recept/meny förslag inför hennes 30-årsfest. Hon ville bjuda på buffé alá Fröken Loo, och självklart ställer man upp med ett menyförslag. Hjärnan sattes i gång på en gång. Och man kan inte annat än bli stolt vid en förfrågan.

Så lagom mör efter en underbar massage och energibehandling hos en ängel, låter jag huvudet gå lös på ett blogginlägg för att sedan spinna vidare på min väns förfrågan. Man får se vart allt detta leder. Men jag vet att denna resa just har börjat, det visade sig idag…

Och jag funderar…

http://www.gymnastik.se/ImageVaultFiles/id_10795/cf_418/H%C3%A4lsaochLivsstil_dist_2012.PDF

 

Kommentera

Etikettmoln

