Vikten av Hälsan

Veckans reklambunt visade vad som verkligen är på gång, vilken säsong vi är på väg in i.

GRILLSÄSONGEN. Den som vi svenskar älskar, grilloset ligger tungt över villaområdena, de höghustäta stadsområdena låter deras boende få möjlighet att grilla på innergårdar och anordnade platser. Denna kultur. Helt plötsligt lagar alla mat. Eller åtminstone ville ge sken av det.

Allt går att köpa så gott som klart, bara tända grillen låta den bli askgrå och lägga på något som är indränkt i en oidentifierbar olje/kryddblandning. Köttet där under kan vara av den sämsta kvalitén, med senor och brosk, men det märks ju inte förens det är dags att skära i den. Detta färdigkryddade kött som fyller diskarna till bredden, sockret knastrar nästan där under vakuumförpackningen som gör att köttet ska hålla sig fräscht åtminstone halva säsongen. Både sockret och vakuumet konserverar ju köttet.

Är det då inte bättre att köpa omarinerat och krydda själv efter egna önskemål. Det är så enkelt, en god olja (rapsolja är att föredra vid grillning av kött då temperaturen är så pass hög), lite peppar, paprika, vitlök. Salta först då köttet ska läggas på, då saltet gör att köttet torkar ut. Citron, dill och vittvin passar utmärkt till fisk. Citron, vitlök och örter blir ljuvligt till kyckling. Sambal, tomatpuré och soja, passar till både nötkött och fläskkött. Ja även grönsaker. Finns egentligen ingen begränsning då det gäller att rubba eller marinera köttet. Enkla regler, salta precis innan köttet/fisken läggs på. Rubb, är en torr kryddblandning som man gnider in köttet i.

Hittade en bilaga i en butik med bara olika korvar att grilla.

Denna säsong kan verkliga stressa våra kroppar inifrån med allt detta kött, och den egentligen hemska tillagning av råvaror som grillning är. Bara den svarta grillytan som köttet får är egentligen skadlig men att grilla hör till sommaren och det smakar ljuvligt med en fint grillad tonfisk och grillade grönsaker. Att inta den mängd kött som svensken redan gör, och med den ökning per vecka som grillsäsongen ger med sig är hemskt, både ur miljösynpunkt men främst för kroppen. Det röda köttet ger upphov till större risk för tarmcancer då det tar tid för kroppen/tarmarna att bearbeta dess struktur och låta kroppen ta upp den näring som finns där i. Dessutom så blir vissa sjukdomar värre av ett högt intag av rött kött, som psoriasis och reumatiska sjukdomar.

Sedan alla tillsatser som finns i dess möjliga tillbehör som många har till, som väljer det färdiga istället för att göra själv. Vet man med sig att man ska grilla några gånger på en vecka, varför då inte göra en laddning potatissallad, både en med gräddfil och en med olja/vinäger. Det håller i kylen någon dag om man är noga med att bara ta fram det som går åt varje gång.

Det samma gäller med yoghurtsåser, en yoghurtsås med dragon, vinäger och dijonsenap kan man nästan få att smaka som en kall bea.sås, dessutom magrare och billigare. Tomatbaserade salsor som man kokar själv med krossade tomater, örter och andra önskade smaker. Kanske spiskummin ,rödvin, kanel. Eller chili, vitlök och lime. Kokta kikärtor som mixas med citron, olivolja, vitlök, spiskummin och salt, blir en ljuvlig hummus. Skalad och ugnsbakad, lök, squash, aburgine kan mixas med olivolja, salt och örter. Mixa mogen avokado med chili, vitlök och citron. Eller tärna en mogen mango fint, blanda med yoghurt, rivet äpple och lite sambal.

 

Rosta potatis i ugnen, det som blir kvar kan kylas ned och sparas till en matig sallad, med gröna blad, rödlök, fetaost, oliver och rostade nötter.

En skonsam tillagning på grillen är att lägga saker i folie, så det bakas av grillvärmen. Passar både grönsaker och fisk. Ja, även vissa köttsorter går ypperligt, kalkon/kycklingfilé som kryddas med lite olivolja, örter, lindas in i parmaskinka, sedan viras in i folie, kan läggas ned direkt i glöden i ca. 40 minuter, öppna försiktigt och se så att köttsaften är klar.

De flesta grönsaker passar ypperligt i folie tillsammans med lite örter, vitlök eller chili. En favorit är denna blandning; Tomat, champinjon, squash, rödlök, vitlök, citron, olivolja och färsk oregano.

Till detta serverar jag gärna en grillad färsk tonfisk som fått gosa med vitlök och citronskal. Dock lägger även jag saker direkt på grillen men ser till att det inte blir sådär bränt i alla fall.

Att lägga grönsaker i halster är också en favorit, eller trä upp coctailtomater på spett. Portobellosvamp penslad med olja som man blandat med lite persilja eller färsk basilika, kan man lägga direkt på grillen.

Färsk vitlök, den lindar man in i folie, lägger ned i glöden, låter den bakas sakta, och sedan äter man de mjuka klyftorna, eller mixar dem till en len vitlöksdip. Vitlökssmaken blir ljuvligt mild.

Blir det grillade grönsaker kvar, låt dem svalna och lägg dem i kylen, passar utmärkt att blanda med kokt pasta, ris, bulgur/qinoua till en mättande sallad. Tillsätt kokt ägg, räkor/tonfisk/skinka så har Du en sallad at ta med på utflykt, mycket godare och billigare än att köpa de färdiga som finns på butiker, där största delen av skålen är fylld med vatten(isberg, tomat och gurka) som inte mättar och ger någon direkt näring.

Egentligen så är ju den säsong som nu står för dörren, en perfekt start på ett nytt och grönare liv. Med alla dess grönsaker och frukter som kommer i säsong, som låter smaklökarna få känna på riktiga smaker, om man låter sig ta tid att planera, och gå långt ifrån de färdiga såserna och rörorna i butikens kyldiskar. Och att se köttet som tillbehör och låta grönsakerna och frukterna stå för huvuddelen av måltiden.

Gör en syrlig linssallad på gröna eller röda linser, vinäger, rödlök, rädisor, bitar av färska persikor. Låt bitar av melon, gurka, hyvlad rättika samsas med strimlad färsk basilika och lite balsam vinäger i en ljuvlig sallad, vänd ned lite kokta kidney bönor där i.

Och låt fisken komma in i grillningen, lägga hel fisk i folie med citron, dill, vitt vin, salt och peppar. Lägga på gallret och låta puttra, är ljuvligt. Röding, regnbåge. Laxsida. Gös. Har du sej i frysen, så går den utmärkt att lägga i folie med kryddor och lätta grönsaker, som sparris, sockerärtor, tomater, lök och squash så går hela lunchen klar i ett paket.

Ja med detta inlägg så hoppas jag att jag lyckats inspirera till en grillsäsong utanför burkar med bea.såser, potatissallader med spår av potatis, färdigmarinerade köttbitar och potatisgratänger på påse, bort ifrån allt ”dolt” socker och tillsatser och våga göra lite själv. Prova på.

Och ta tillvara på eftervärmen på grillen; Ananas, jordgubbar, persikor och äpplen blir ljuvliga på grillen. Både på spett och i folie. Kokos, nötter, keso, kesella är perfekta tillbehör.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: